11 11 2024 | 07:47
Κεφάλαια ύψους 160 εκατ. ευρώ επιδιώκει ο ΔΕΣΦΑ να αντλήσει από τον Μηχανισμό CEF, για τη χρηματοδότηση της μονάδας υγροποίησης διοξειδίου του άνθρακα, που σχεδιάζει να υλοποιήσει στο πλαίσιο του πρότζεκτ «Apollo CO2». Το σχέδιο προβλέπει πως στη μονάδα θα υγροποιούνται οι εκπομπές που μεταφέρονται από τους emitters στην εγκατάσταση μέσω ενός δικτύου αγωγών – το οποίο μαζί με τη μονάδα συγκροτούν το πρότζεκτ «Apollo CO2».
Η μονάδα θα κατασκευαστεί στη Ρεβυθούσα, ενώ ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλει στο CEF αίτηση για τη χρηματοδότηση και των μελετών του έργου. Το υγροποιημένο CO2 θα μεταφέρεται στη συνέχεια για μόνιμη αποθήκευση είτε στο «Prinos CO2», που αναπτύσσει η EnEarth της Energean, είτε σε κάποια άλλη ανάλογη εγκατάσταση στο εξωτερικό.
Το καινοτόμο χαρακτηριστικό της μονάδας είναι το πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας της, το οποίο εκτιμάται έως 8 φορές μικρότερο από οποιαδήποτε άλλη ανάλογη εναλλακτική λύση, χάρις στις μικρές ενεργειακές απαιτήσεις για την υγροποίηση των εκπομπών. Ο λόγος είναι η «συγκατοίκησή» της με το τέρμιναλ LNG στη Ρεβυθούσα, το οποίο θα επιτρέπει την αξιοποίηση των χαμηλών θερμοκρασιών του LNG για την υγροποίηση του CO2. Υπενθυμίζεται ότι το LNG βρίσκεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου, η οποία κατά την επαναεριοποίηση του καυσίμου αυξάνεται στους 10-20 βαθμούς Κελσίου.
Για τη χρηματοδότηση της μονάδας υγροποίησης, ο Διαχειριστής είχε υποβάλει νωρίτερα αίτηση στον πρόσφατο «γύρο» του Innovation Fund, για χρηματοδότηση ύψους 250 εκατ. ευρώ. Αν και η πρόταση δεν εντάχθηκε, λόγω του υψηλού ανταγωνισμού, έλαβε πολύ υψηλή βαθμολογία, με συνέπεια να ενταχθεί στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα «Strategic Technologies for Europe Platform – STEP».
Στόχος της πλατφόρμας είναι η ενίσχυση μέσω χρηματοδοτικής στήριξης κρίσιμων στρατηγικών τεχνολογιών, μεταξύ άλλων στην ενεργειακή μετάβαση. Επομένως, η ένταξη σε αυτήν ενός πρότζεκτ καθιστά πιο εύκολη την πρόσβαση σε κονδύλια από άλλα ταμεία (π.χ. ΕΤΕπ). Μάλιστα, η Κομισιόν εξετάζει το ενδεχόμενο να δημιουργήσει ένα ειδικό χρηματοδοτικό εργαλείο για τα πρότζεκτ του «STEP».
Η εξέλιξη αυτή αυξάνει κατακόρυφα τις πιθανότητες εξεύρεσης κοινοτικών κεφαλαίων για τη μονάδα υγροποίησης. Κεφάλαια που μπορεί να προέλθουν είτε από την τρέχουσα αίτηση στο CEF, είτε -στην περίπτωση που αυτή δεν ευοδωθεί- από νέο αίτημα στον επόμενο «γύρο» του Innovation Fund.
Στο πλαίσιο περαιτέρω ωρίμανσης του πρότζεκτ, μία από τις προτεραιότητες του ΔΕΣΦΑ είναι να ελαττώσεις το κόστος της μονάδας, το οποίο αυτή τη στιγμή κινείται στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ. Για τον σκοπό αυτό, σχεδιάζεται να υπάρξουν τροποποιήσεις στον σχεδιασμό του έργου, ώστε να μην είναι πλέον πλωτό (όπως προέβλεπε η πρόταση που κατατέθηκε στο Innovation Fund), αλλά να εγκατασταθεί πάνω στο νησί της Ρεβυθούσας. Επίσης, αναζητούνται λύσεις για την αποθήκευση και τη μεταφορά του υγροποιημένου CO2, που δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις.
Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ θα αναζητήσει κονδύλια για την κατασκευή του δικτύου αγωγών, καθώς το σύστημα μεταφοράς δεν θα λάβει τελικά 75 εκατ. ευρώ από το REPowerEU, όπως προβλεπόταν αρχικά. Η λύση που δρομολογεί ο ΔΕΣΦΑ είναι να δημιουργήσει σε πρώτη φάση μία πιο περιορισμένη εκδοχή του δικτύου – συνολικού μήκους 25 μέχρι 50 χιλιόμετρα. Το κόστος εκτιμάται στα 40–50 εκατ., ποσά που θεωρείται ότι θα μπορέσουν να εξευρεθούν.
Υπενθυμίζεται ότι, μαζί με το «Prinos CO2», το «Apollo CO2» είναι ενταγμένο στη λίστα των Έργων Κοινού ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI). Δύο βασικοί χρήστες του συστήματος μεταφοράς και υγροποίησης CO2 προορίζεται να είναι οι τσιμεντοβιομηχανίες ΤΙΤΑΝ και της ΗΡΑΚΛΗΣ (Holcim), οι οποίες έχουν λάβει χρηματοδότηση από το Innovation Fund για την ανάπτυξη τεχνολογιών δέσμευσης CO2 στο Καμάρι Βοιωτίας (πρότζεκτ «IFESTOS») και στο Μηλάκι Ευβοίας (πρότζεκτ «Olympus») αντίστοιχα.
Επίσης, μέσω του «Apollo CO2» είναι πιθανό να διακινείται μέρος των εκπομπών που θα δεσμεύει μέσω του πρότζεκτ «IRIS» η Motor Oil στο διυλιστήριο στους Αγίους Θεοδώρους και το οποίο δεν αξιοποιείται για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων. Παράλληλα, σχέδιο δέσμευσης CO2 έχει στα σκαριά και η Helleniq Energy, για το διυλιστήριο στην Ελευσίνα.
ΠΗΓΗ energypress.gr