08 11 2024 | 07:50
Με πολύ μεγάλη συμμετοχή, παρουσία της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου και του γενικού γραμματέα του ΥΠΕΝ Τέλη Αϊβαλιώτη, ξεκίνησαν οι εργασίες του Συνεδρίου με θέμα τα βιώσιμα καύσιμα στις αερομεταφορές και τίτλο «Sustainable Aviation Fuels – Time for take off» που διοργανώνει το ΚΑΠΕ, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΝ, στις 7-8 Νοεμβρίου.
Από τις τοποθετήσεις Σδούκου και Αϊβαλιώτη προκύπτει ότι το ΥΠΕΝ σχεδιάζει την παροχή κινήτρων στους δύο διυλιστικούς ομίλους της χώρας Helleniq Energy και Motor Oil, προκειμένου να προχωρήσουν στην παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels-SAF) χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος , δεδομένου ότι η χρήση τους γίνεται υποχρεωτική από το 2025, με βάση το νέο Κανονισμό Refuel Aviation της Ε.Ε.
Το ΥΠΕΝ έχει ήδη στείλει προκοινοποίηση στην Κομισιόν για σχήμα στήριξης, οι πόροι για το οποίο δεν έχουν καθοριστεί, θα αφορούν ωστόσο το capex των σχετικών επενδύσεων και θα προέλθουν από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ, ένα νέο εργαλείο για τη στήριξη δράσεων απανθρακοποίησης που χρηματοδοτείται από τα έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων, με τον συνολικό «κουμπαρά» για την Ελλάδα να εκτιμάται σε 1,32 δις. ευρώ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΚΑΠΕ, το συνέδριο ξεκίνησε με τον χαιρετισμό της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κας Αλεξάνδρας Σδούκου.
Απευθυνόμενη στην κατάμεστη αίθουσα του συνεδρίου, η Υφυπουργός ανέδειξε τον κομβικό ρόλο των αερομεταφορών για την ελληνική οικονομία και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που κυοφορεί η απανθρακοποίηση του κλάδου με την βαθμιαία διείσδυση βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών (Sustainable Aviation Fuels-SAF), πρώτα βιοκαυσίμων και στη συνέχεια συνθετικών καυσίμων. Η κ. Σδούκου αναγνώρισε ότι υπάρχουν πραγματικά ζητήματα στον κλάδο, όπως οι τεχνικοί περιορισμοί, η υπερβολική ρύθμιση και η έλλειψη διαθεσιμότητας SAF σε σχέση με τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ και οι οποίοι έχουν ληφθεί υπόψη στη στοχοθεσία του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Γι’ αυτό απαιτείται η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, των κυβερνήσεων και της Κομισιόν σε όλη την αλυσίδα αξίας των SAF για να δημιουργηθεί ένας ρεαλιστικός οδικός χάρτης με σαφείς μηχανισμούς στήριξης. Η Υφυπουργός τόνισε δε την ανάγκη να προχωρήσουμε σε εγχώρια παραγωγή SAF, κατεύθυνση προς την οποία η Πολιτεία θα είναι αρωγός.
Ο Γ.Γ. Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, κατά την ομιλία του, επεσήμανε πως ένα σημαντικό εμπόδιο στην ανάπτυξη των βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών είναι η υψηλή τιμή τους, σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα. Το μερίδιο συμμετοχής των αερομεταφορών στις εκπομπές αερίων ρύπων είναι σήμερα 2%, ωστόσο το ποσοστό αυτό, σημείωσε ο κ. Αϊβαλιώτης, θα αυξηθεί, καθώς άλλοι τομείς θα εξηλεκτρισθούν, και πρέπει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το ζήτημα.
Η εκπρόσωπος της ΕΕ κα Μαρία Γεωργιάδου τόνισε το τεχνολογικό πλεονέκτημα της Ευρώπης για την επίτευξη των στόχων του 2030, καθώς διαθέτει ήδη τεχνολογία και παραγωγικές εγκαταστάσεις για βιοκαύσιμα αερομεταφορών, ενώ αναπτύσσει και τεχνολογίες επόμενης γενιάς [νέες τεχνολογίες για βιοκαύσιμα (Annex IX, RED) και συνθετικά καύσιμα]. Παράλληλα, σημείωσε την ανάγκη για τη συνδυαστική δράση επενδυτών και κυβερνήσεων, που θα επιφέρει οικονομίες κλίμακας.
Ο εκπρόσωπος της HELLENiQ ENERGY κ. Μιχάλης Παπάζογλου στην ομιλία του γνωστοποίησε ότι η εταιρεία μελετά σχέδιο επένδυσης για παραγωγή SAF.
Ο εκπρόσωπος της MOTOR OIL κ. Σπύρος Σβορώνος τόνισε ότι η εταιρεία διαθέτει επιχειρησιακή ετοιμότητα για την διακίνηση SAF, ενώ παράλληλα αξιολογεί τις δυνατότητες για εγχώρια ανάπτυξη SAF, που βέβαια εξαρτώνται από τις γενικότερες συνθήκες της αγοράς.
Ο κ. Γιώργος Γοβατζιδάκης, εκπρόσωπος της AEGEAN, επεσήμανε ότι η εταιρεία είναι η μοναδική στην Ελλάδα και μια από τις λίγες στην Ευρώπη που ήδη χρησιμοποιεί SAF στις πτήσεις της. Είναι δε πρόθυμη να στηρίξει οποιαδήποτε πρωτοβουλία με σκοπό την αύξηση της προσφερόμενης ποσότητας στα αεροδρόμια και της κατανάλωσης SAF στις πτήσεις χωρίς να μετακυλήσει, το οποιοδήποτε βάρος στον καταναλωτή.
Στη συνέχεια, διεθνείς εμπειρογνώμονες ανέλυσαν τις δυνατότητες και τις παραμέτρους παραγωγής και χρήσης των βιώσιμων καυσίμων μεταφορών συμφωνώντας πως κινούμαστε μεν προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2030 στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία ειδικά για τα συνθετικά καύσιμα αερομεταφορών, είναι υπερβολικά φιλόδοξοι και κινδυνεύουν να μην επιτευχθούν.
Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυνε από τις Βρυξέλλες και ο Ευρωβουλευτής, Καθηγητής Ιωάννης Μανιάτης.
Οι εργασίες του συνεδρίου συνεχίζονται.
ΠΗΓΗ energypress.gr