03 10 2024 | 07:42
Ένα αδειοδοτικό... Γολγοθά έχει να αντιμετωπίσει το πρώτο «κύμα» επενδύσεων σε standalone μπαταρίες στη χώρα μας, δηλαδή η υλοποίηση των έργων που προκρίθηκαν από τον πρώτο διαγωνισμό της ΡΑΑΕΥ και κατακύρωσαν επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση. Ως αποτέλεσμα, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, από τη μία μεριά καθυστερούν έργα που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην άμβλυνση των περικοπών, ενώ από την άλλη πλευρά στενεύουν όλο και περισσότερο τα περιθώρια να τηρηθούν οι προθεσμίες που προβλέπονται στο RRF.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ένα από τα βασικά προβλήματα είναι ότι παράλληλα με τις βασικές αδειοδοτικές διαδικασίες (όπως η χορήγηση ΟΠΣ και η σύναψη σύμβασης σύνδεσης), πρέπει να «τρέξει» και μία μεγάλη ακόμη σειρά αδειοδοτήσεων – στις οποίες εμπλέκεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η Πολεοδομία, ακόμη και οι αρχαιολογικές υπηρεσίες. Έτσι, ακόμη κι αν το ΥΠΕΝ έχει δώσει «σήμα» στους φορείς που εκείνο εποπτεύει για επιτάχυνση των σχετικών διεκπεραιώσεων, οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς «τρέχουν» τις διαδικασίες στους... τυπικούς χρόνους του ελληνικού Δημοσίου.
Το πρόβλημα έγκειται πως αρκετές από αυτές τις αδειοδοτήσεις είναι απαραίτητες, έτσι ώστε οι επενδυτές να μπορέσουν να προχωρήσουν στην παραγγελία του εξοπλισμού, αφού πρώτα πρέπει να έχουν κλειδώσει όλες οι παράμετροι υλοποίησης των μονάδων. Επομένως, εκτιμάται ότι κανένας επενδυτής που «πέρασε» έργο από τον πρώτο διαγωνισμό, δεν θα καταφέρει να προχωρήσει σε παραγγελία πριν από το τέλος του 2024.
Όπως είναι φυσικό, η καθυστέρηση στις παραγγελίες θα «μεταφραστεί» και σε καθυστέρηση στην υλοποίηση των μπαταριών. Επομένως, είναι κάτι παραπάνω από ορατό το ενδεχόμενο για ένα σημαντικό μέρος και του 2026 το ηλεκτρικό σύστημα να συνεχίσει να μην διαθέτει μονάδες αποθήκευσης – όταν στο μεταξύ η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ θα έχει ενισχυθεί έτι περαιτέρω, οξύνοντας το πρόβλημα των περικοπών. Υπενθυμίζεται ότι οι προβλέψεις «μιλούν» για απορρίψεις της τάξης του 5% για το 2025, από 3,5% φέτος, με προοπτική συγκράτησης από το 2026 υπό την προϋπόθεση προσθήκης των πρώτων μονάδων αποθήκευσης.
Την ίδια στιγμή, οι καθυστερήσεις θέτουν εκτός χρονοδιαγράμματος τις προθεσμίες που προβλέπει το RRF, ώστε να μην «βρεθούν στον αέρα» τα κονδύλια για την επενδυτική ενίσχυση των έργων. Υπενθυμίζεται ότι για τα έργα του πρώτου διαγωνισμού, προβλέπεται ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025 θα πρέπει να υποβληθεί η δήλωση ετοιμότητας, όπως και να είναι έτοιμα για λειτουργία μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025.
Οι ίδιες προθεσμίες ισχύουν και για τις standalone μπαταρίες του δεύτερου διαγωνισμού. Σε αυτή την περίπτωση, είναι προεξοφλημένο πως δεν πρόκειται να τηρηθούν, με δεδομένο κατ΄ αρχάς ότι τα έργα λαμβάνουν αυτή την περίοδο όρους σύνδεσης. Επομένως, είναι βέβαιο πως δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν σε μόλις 15 μήνες, όσο γρήγορα κι αν «τρέξουν» οι αδειοδοτικές διαδικασίες από εδώ και πέρα.
ΠΗΓΗ energypress.gr