Της Πένης Χαλάτση
Ακριβά πληρώνουν την βενζίνη οι Έλληνες εκδρομείς το τελευταίο διάστημα, μία τάση η οποία θα μπορούσε να συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα λόγω της ανοδικής πορείας του Brent, της γεωπολιτικής έντασης και των εκτιμήσεων για ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, παράγοντες που τροφοδοτούν την αβεβαιότητα στην αγορά και ασκούν ανοδικές πιέσεις στο Brent.
H διεθνής τιμή του πετρελαίου προσέγγισε τα 87 δολάρια τις τελευταίες ημέρες ενώ παράγοντες της διεθνούς αγοράς αναθεωρούν ανοδικά τις προβλέψεις τους για το 2024. Στην ελληνική αγορά, τις τελευταίες εβδομάδες τόσο η τιμή της βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης κινούνται ανοδικά και σε κάποιες περιοχές της χώρας, ειδικά στα νησιά έχουν ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Ωστόσο, όπως εκτιμούν παράγοντες της ελληνικής αγοράς, και οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας, όπου η τιμή είχε συγκρατηθεί σε κάπως πιο λογικά επίπεδα, ίσως να βρίσκονται μια ανάσα από τα 2 ευρώ.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,934 ευρώ το λίτρο από 1,906 πριν από μία εβδομάδα, του diesel κίνησης στα 1,710 από 1,701 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,332 από 1,322.
Μιλώντας στην ΕΡΤ και αναλύοντας την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αττικής Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΣΑΠΕΚ), Νίκος Παπαγεωργίου σημείωσε ότι: «η τιμή της αμόλυβδης πλησιάζει τα δύο ευρώ το λίτρο. Εδώ και δέκα μέρες καταγράφεται στην ελληνική αγορά μια αύξηση η οποία έχει φτάσει πια τα εννέα με δέκα λεπτά το λίτρο μέχρι το τέλος της εβδομάδας, δηλαδή μέχρι την Παρασκευή. Το Σάββατο, ενδεχομένως να δούμε ένα δυο λεπτά ακόμη περισσότερο» είπε ο πρόεδρος και πρόσθεσε: «Μια μέση τιμή σήμερα που μιλάμε είναι το 1,93 ευρώ το λίτρο για όλη η χώρα, ενδεχομένως να το βρούμε και 1,89 ευρώ το λίτρο στις μεγάλες αστικές πόλεις, αλλά και 2,12 ευρώ το λίτρο στα πιο απομακρυσμένα νησιά». Ο ίδιος υπογράμμισε ότι αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, «ενδεχομένως να δούμε, πλησιάζοντας το Πάσχα, η τιμή της βενζίνης να φτάνει και τα 2 ευρώ το λίτρο».
Άνοδος στην τιμή του πετρελαίου αναμένεται στην διεθνή αγορά
Η παράταση της μείωσης παραγωγής του ΟΠΕΚ+ και οι εκτιμήσεις για αδυναμία της προσφοράς να καλύψει την παγκόσμια ζήτηση έχει οδηγήσει οργανισμούς και αναλυτές στην αναθεώρηση των προβλέψεων για τις τιμές του πετρελαίου το 2024. Η πιο πρόσφατη ανοδική αναθεώρηση προέρχεται από την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (ΕΙΑ), η οποία αύξησε τις προβλέψεις της για την τιμή του πετρελαίου για το 2024.
Σύμφωνα με τον ΕΙΑ, η άντληση των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου κατά το 2024 θα διατηρήσει τις τιμές του αργού πετρελαίου Brent υψηλές, κατά μέσο όρο στα 88 δολάρια το βαρέλι το δεύτερο τρίμηνο του 2024, τιμή η οποία είναι αυξημένη κατά 4 δολάρια σε σχέση με την βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη του Φεβρουαρίου. Οι τιμές θα παραμείνουν σχετικά σταθερές για το υπόλοιπο του έτους προτού πέσουν στα 82 δολάρια το βαρέλι μέχρι το τέλος του 2025 καθώς λήγουν οι περικοπές της προσφοράς του ΟΠΕΚ + και η παραγωγή θα αυξάνεται.
Ο ΕΙΑ μείωση την πρόβλεψή του για την παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου το δεύτερο τρίμηνο του 2024 στα 101,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως στο STEO του Μαρτίου ως απάντηση στην επέκταση των περικοπών του ΟΠΕΚ+. Όπως σημειώνει, αν και αναμενόταν ότι ορισμένες χώρες του ΟΠΕΚ+ θα συνεχίσουν να περιορίζουν την παραγωγή, τελικά εκτιμάται ότι η ανακοίνωση της 3ης Μαρτίου θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες περικοπές στην παραγωγή από ό,τι είχε αρχικά υποτεθεί.
Οι παράγοντες που θα καθορίσουν την πορεία της τιμής είναι οι ίδιο που συντελούν και στην αστάθεια που καταγράφει το Brent κατά τον τελευταίο ενάμισυ χρόνο. Οι γεωπολιτικές εντάσεις και η κρίση στην Μέση Ανατολή με τις συνεχιζόμενες επιθέσεις στα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αναγκάζουν πολλά πλοία να αλλάξουν δρομολόγιο για να αποφύγουν την περιοχή. Η αλλαγή δρομολόγησης επιμηκύνει το ταξίδι και αυξάνει το κόστος ενώ οι επιθέσεις συνεχίζουν να αποτελούν απειλή για τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που θα μπορούσε να αυξήσει περαιτέρω τις τιμές.
Από την άλλη, εάν ορισμένες χώρες δεν συμμορφωθούν με τον τελευταίο γύρο εθελοντικών περικοπών παραγωγής του ΟΠΕΚ+, αυτό θα οδηγούσε σε αύξηση της ποσότητας πετρελαίου στην αγορά, γεγονός που θα μείωνε τις τιμές.
Βασικός παράγοντας αβεβαιότητας παραμένει και η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου η οποία είναι στενά συνυφασμένη με την οικονομική ανάπτυξη. Η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης από την πρόβλεψή θα μείωνε τα παγκόσμια αποθέματα και θα αύξανε τις τιμές του πετρελαίου, όπως και η μικρότερη αύξηση της ζήτησης θα οδηγούσε σε αύξηση των παγκόσμιων αποθεμάτων και θα μείωνε τις τιμές.
(Αναδημοσίευση από το insider.gr)
(φωτ άρθρου: pixabay.com)