23 01 2024 | 07:33
Με βήμα ταχύ προχωρά η διαδικασία της «δοκιμής αγοράς» του ΔΕΣΦΑ για την αναβάθμιση και επαύξηση του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου που πλέον δρομολογείται, ως γνωστόν, παράλληλα με ανάλογες διαδικασίες σε γειτονικά βαλκανικά κράτη προκειμένου να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση και σχέδιο για την μεταφορά του καυσίμου από το Νότο προς τον Βορρά.
Επί του πρακτέου, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες του Διαχειριστή, αυτή την στιγμή έχει ολοκληρωθεί το demand assessment report και πλέον οι διαχειριστές εξετάζουν από κοινού τις προτάσεις έργων που θα υποβληθούν στο δεσμευτικό market test.
Με δεδομένο ότι απώτερος στόχος της όλης διαδικασίας είναι να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά του καυσίμου από το Νότο προς το Βορρά, δηλαδή από την Ελλάδα – ως ευρωπαϊκή πύλη εισόδου – προς την βαλκανική ενδοχώρα και την Κεντρική Ευρώπη, αναγκαίος όρος είναι η τεχνική συμμόρφωση των επιμέρους εθνικών συστημάτων, ώστε οι υποδομές να λειτουργούν συμπληρωματικά.
Αν και ο κάθε διαχειριστής υλοποιεί την διαδικασία του market test αυτοτελώς για το εθνικό σύστημα που έχει υπό την ευθύνη του, απαιτείται συντονισμός ιδιαίτερα στα διασυνοριακά σημεία, καθώς σε αντίθετη περίπτωση, «ναυαγεί» το σύνολο του σχεδίου.
Υπό το πρίσμα αυτό, οι διαχειριστές μελετούν από κοινού τις προτάσεις έργων που στην ελληνική περίπτωση, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να θέσει σε δημόσια διαβούλευση μέχρι το τέλος του μήνα μαζί με τις κατευθυντήριες οδηγίες για την δεσμευτική φάση της «δοκιμής αγοράς».
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και τις όποιες αλλαγές γίνουν, ο Διαχειριστής θα υποβάλει τόσο τις προτάσεις έργων όσο και τις κατευθυντήριες γραμμές για έγκριση στη ΡΑΑΕΥ, ώστε να προχωρήσει στο τελικό στάδιο για την προκήρυξη της δεσμευτικής φάσης.
Υπενθυμίζεται, όπως ανέφερε σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο ΔΕΣΦΑ, ότι όλοι οι διαχειριστές έχουν συμφωνήσει να πραγματοποιήσουν συγχρονισμένα, τον Ιούλιο του 2024, ένα χρόνο νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται τυπικά, δεσμευτικό maket test για την κατανομή δυναμικότητας στα μεταξύ τους σημεία διασύνδεσης σύμφωνα με τον Κανονισμό CAM (ΕΕ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Διευκρινίζεται ότι το market test του ΔΕΣΦΑ που έχει εκκινήσει από πέρυσι με την υλοποίηση της μη δεσμευτικής φάσης, δεν αφορά μονάχα τα σημεία διασύνδεσης, αλλά το σύνολο του ελληνικού συστήματος αερίου με στόχο την επαύξηση και αναβάθμισή του. Στη προκειμένη περίπτωση και με πρωτοβουλία του ΔΕΣΦΑ, επιχειρείται ένας ευρύτερος συντονισμός για την βελτιστοποίηση του τελικού αποτελέσματος, μέρος του οποίου αποτελεί και ο γνωστός «Κάθετος Διάδρομος».
Ποιος είναι ο Κάθετος Διάδρομος
Το σχέδιο του Κάθετου Διαδρόμου, βάσει και των όσων συμμετέχουν και των συνολικότερων σχεδίων για την μεταφορά του καυσίμου, περιλαμβάνει δύο κλάδους. Ο ανατολικός είναι Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία και ο δυτικός Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία.
Όπως έγραψε το energypress σε σχετικό του ρεπορτάζ, από τις απαιτούμενες επενδύσεις τα 300 εκατ. απαιτούνται για έργα αναβάθμισης στην όδευση Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία. Τα υπόλοιπα 150 εκατ. ευρώ είναι απαραίτητα για να υλοποιηθεί ο δυτικός κλάδος, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να κατασκευαστεί ένας νέος διασυνδετήριος αγωγός Ρουμανίας, Ουγγαρίας.
Να συμπληρώσουμε ότι η υλοποίηση της πρώτης όδευσης θα σήμαινε ότι θα μπορούν να μεταφερθούν στην Ουκρανία σε ετήσια βάση 10 bcm αερίου, το οποίο θα κατέφθανε στην Ελλάδα.
ΠΗΓΗ energypress.gr