22 01 2024 | 07:33
Ανατροπή στην έλευση φορτίων στο τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας επιφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η σοβαρή μείωση στην κατανάλωση φυσικού αερίου, με μια σειρά εταιρείες να προβαίνουν σε ακυρώσεις φορτίων γιατί δεν μπορούν να τα απορροφήσουν.
Τα παραπάνω μεταφέρουν πηγές του Διαχειριστή στο energypress, υπογραμμίζοντας την παρούσα κατάσταση ως «σύμπτωμα» του γεγονότος πως η μείωση της κατανάλωσης σε συνδυασμό με την καλοκαιρία μέχρι στιγμής και τις γεμάτες αποθήκες της Ευρώπης καθιστούν «περιττά» πολλά από τα φορτία που είχαν κλειστεί σε προηγούμενο χρόνο.
Επιπρόσθετα, οι βασικές μέχρι στιγμής εκτιμήσεις θέλουν την κατανάλωση φυσικού αερίου να συνεχίζει σε πτωτική τροχιά και το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, όταν το 2023 «έκλεισε», σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, με ετήσια μείωση της τάξης του 21,6% και με το ανάλογο «αποτύπωμα» στις εισαγωγές μέσω του τερματικού. Σημειώνεται ότι η κατανάλωση του καυσίμου έδειξε σημάδια ανάκαμψης το τελευταίο τρίμηνο του 2023, ωστόσο, όχι σε τέτοιο βαθμό που να μπορέσουν προφανώς να ισοσκελίσουν τις «απώλειες» της υπόλοιπης χρονιάς.
Αν και δεν προκύπτει για την ώρα λόγος ανησυχίας για την λειτουργία της Ρεβυθούσας, ο Διαχειριστής, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την πορεία των πραγμάτων, ιδιαίτερα στην περίπτωση που οι ακυρώσεις φτάσουν στο σημείο να επηρεάσουν στο ένα ή τον άλλο βαθμό την ομαλή λειτουργία του τερματικού σταθμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τρέχουσα εικόνα της αγοράς βρίσκεται σε εκ διαμέτρου αντίθετη κατάσταση σε σχέση με ένα χρόνο πριν και πολύ περισσότερο κατά το φθινόπωρο του 2022, όταν η «μάχη» του slot περιλάμβανε και προσφορές ως και 4 εκατ. ευρώ για ένα slot στις τότε δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ.
Πρόκειται για την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, όπου στα πλαίσια της ευρύτερης ευρωπαϊκής στρατηγικής για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, η Ρεβυθούσα αναβάθμισε τον ρόλο της ως μια κύρια «πύλη εισόδου», συμβάλλοντας στην συνολικότερη προσπάθεια διαφοροποίησης πηγών και οδεύσεων. Ενδεικτικό είναι, όπως έγραφε το energypress, ότι τα αιτήματα για δυναμικότητα αεριοποίησης στο τερματικό σταθμό ήταν διπλάσια του προσφερόμενου capacity κατά την δεύτερη φάση της ετήσιας δημοπρασίας του ΔΕΣΦΑ για το 2023.
Η κατανάλωση αερίου το 2023
Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται να σημειώσουμε ότι η Ρεβυθούσα έχει πλέον κατοχυρωθεί ως πύλη εισόδου για την χώρα μας, δεδομένου ότι ο τερματικός σταθμός ηγήθηκε των εισαγωγών το 2023 σε σχέση με τα υπόλοιπα σημεία εισόδου της χώρας. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει σε σχετική του ανακοίνωση ο ΔΕΣΦΑ, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας αποτέλεσε την κύρια πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα κατά την περσινή χρονιά, ακολουθούμενος από το σημείο εισόδου του Σιδηρόκαστρου, του οποίου οι ροές μειώθηκαν κατά 20,82% συγκριτικά με το 2022.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το 2023, η συνολική ζήτηση (εγχώρια κατανάλωση & εξαγωγές) φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 21,56%, φθάνοντας τις 67,60 Τεραβατώρες (TWh) από 86,18 TWh το 2022. Μείωση σε ποσοστό 10,13% καταγράφηκε στην εγχώρια κατανάλωση από 56,65 Τεραβατώρες (TWh) στις 50,91 TWh, ενώ κατά 43,48% μειώθηκαν οι εξαγωγές φυσικού αερίου από 29,53 Τεραβατώρες (TWh) σε 16,69 TWh.
Οι εισαγωγές φυσικού αερίου ανήλθαν σε 67,71 TWh, καταγράφοντας μείωση κατά 21,41% σε σύγκριση με τις 86,16 TWh το 2022. Οι μεγαλύτερες ποσότητες εισήλθαν στη χώρα από τον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, που κάλυψε ποσοστό 43,55% των εισαγωγών. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 28,52 TWh LNG από 41 δεξαμενόπλοια από 7 χώρες. Οι ΗΠΑ παρέμειναν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας (10,75 TWh) με ποσοστό 37,69%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από τη Ρωσία (8,38 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,5 TWh), η Αλγερία (3,47 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh), η Νιγηρία (0,94 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).
«Stop» στο 2029 οι δημοπρασίες
Να αναφέρουμε τέλος ότι οι δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για δέσμευση χρονοθυρίδων στη Ρεβυθούσα που ως γνωστόν, για πρώτη φέτος εκτείνονταν μέχρι και το 2035, εν τέλει σταμάτησαν στο 2029, χωρίς να υπάρχουν προσφορές και πολύ περισσότερο δεσμεύσεις για τα μετέπειτα χρόνια. Με δεδομένη την αβεβαιότητα για την πορεία του καυσίμου στο ενεργειακό μίγμα της χώρας αλλά και συνολικότερα στην Ευρώπη μετά το 2030, οι εταιρείες, όπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές, απέφυγαν να δεσμευτούν σε μακροπρόθεσμες συμφωνίες που ενδεχόμενα να «γυρίσουν» σε βάρος τους μεσο-μακροπρόθεσμα
ΠΗΓΗ energypress.gr