Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Την αναβάθμιση της ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας της με φυσικό αέριο, στη Θίσβη Βοιωτίας, αποφάσισε η διοίκηση της Elpedison. Στόχος είναι να βελτιωθεί η απόδοση και η ευελιξία της, ώστε να ανταποκρίνεται άμεσα στη ζήτηση του Συστήματος, όταν υφίσταται ανάγκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η αναβάθμιση της Θίσβης θα δρομολογηθεί μέσα στο 2024. Η μονάδα λειτουργεί από το 2010, με εγκατεστημένη ισχύ σήμερα 420 MW. Είχε προηγηθεί το 2020 η αναβάθμιση της ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας με φυσικό αέριο, στη Θεσσαλονίκη, που λειτουργεί από το 2006, για να μπορεί να «ανάβει» και να «σβήνει» ταχύτερα, καλύπτοντας έτσι τη «στοχαστικότητα» των ΑΠΕ. Μετά την αναβάθμιση αυξήθηκε η εγκατεστημένη ισχύς του σταθμού της Θεσσαλονίκης, από 408 MW στα 430 MW.
Στο μεταξύ, επί του παρόντος φαίνεται να «παγώνει» η σχεδιαζόμενη επένδυση για τρίτη μονάδα, επίσης, στη Θεσσαλονίκη. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, μία νέα προοπτική τίθεται στο τραπέζι από τους βασικούς μετόχους της Elpedison για τη συγκεκριμένη επένδυση. Προκειμένου να καταστεί ελκυστική, τώρα εξετάζεται η δυνατότητα να συνδυαστεί και με τη δέσμευση CO2 (CCS).
Βεβαίως, εξακολουθεί και υπάρχει ως επιλογή να κατασκευαστεί έτσι ώστε να μπορεί να καίει μελλοντικά και υδρογόνο, ωστόσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr, αυτή η οψιόν δεν φαίνεται να κερδίζει πολλούς πόντους, σε αντίθεση με το CCS.
Σε κάθε περίπτωση, η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης των δύο μετόχων, Helleniq Energy και Edison, θα συναρτηθεί με τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν στην αγορά, αν, δηλαδή, η πράσινη μετάβαση θα ευνοήσει το υδρογόνο ή τα συστήματα CCS. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι μετατίθεται για άγνωστο προς το παρόν χρόνο η τελική επενδυτική απόφαση, με τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα να θεωρείται «κλειδί» για την τρίτη μονάδα της Elpedison.
Να θυμίσουμε ότι ο νέος ηλεκτροπαραγωγικός σταθμός με φυσικό αέριο της εταιρίας, ισχύος 826 MW, έχει εξασφαλίσει άδεια για να κατασκευαστεί δίπλα στην υφιστάμενη μονάδα, στη Θεσσαλονίκη.
Εξάλλου, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το market test με μη δεσμευτικές προσφορές για το Thessaloniki FSRU της εταιρίας, το οποίο ανεξαρτητοποιείται πλέον από την επένδυση της νέας μονάδας, όπως έχει γράψει ήδη το Euro2day.gr. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προσδοκάται να έχει ικανοποιητικά αποτελέσματα, λόγω και της φύσης του market test σε αυτή τη φάση. Η τελική προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι στις 12 Ιανουαρίου 2024.
Η δεσμευτική φάση του market test, αυτή που θα καταδείξει επί της ουσίας αν υπάρχει ενδιαφέρον χρηστών για το FSRU της Elpedison, προβλέπεται να ακολουθήσει από τον Μάρτιο και το αργότερο ως τα μέσα του επόμενου έτους. Η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης τοποθετείται στα τέλη του 2024.
Το Thessaloniki FSRU θα περιλαμβάνει έναν υπεράκτιο τερματικό σταθμό ΥΦΑ, που θα αποτελείται από δύο πλοία, ένα πλωτό για επαναεριοποίηση και αποθήκευση (FSRU) και ένα, επίσης, πλωτό για αποθήκευση (FSU). Οι δύο μονάδες σχεδιάζεται να εγκατασταθούν στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση 4,4 χλμ από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου. Τα δύο πλοία θα έχουν συνδυασμένη αποθηκευτική ικανότητα μεταξύ 250.000-280.000 κ.μ., ενώ η ονομαστική ικανότητα αεριοποίησης θα είναι θα είναι περίπου 150 GWh την ημέρα.
Στόχος της Elpedison είναι και το δικό της FSRU να συμβάλει στην κάλυψη των αναγκών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε αέριο.
(αναδημοσίευση από το euro2day.gr)