09 11 2023 | 07:35
Με την αποβίβαση του πρώτου βυτιοφόρου μεταφοράς LNG στο Πέραμα Μεγάρων τη Δευτέρα, 6 Νοεμβρίου, έγινε η έναρξη από τον ΔΕΣΦΑ της εμπορικής λειτουργίας της Υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών LNG (LNG truck loading). Έτσι, πλέον έγινε πραγματικότητα στη χώρα μας η μεταφορά LMG μέσω εικονικού αγωγού, δίνοντας τη δυνατότητα ανεφοδιασμού σημείων κατανάλωσης που βρίσκονται σε απόσταση από το ΕΣΦΑ.
Υπενθυμίζεται ότι έχει προηγηθεί η πρώτη δοκιμή καλής λειτουργίας (performance test) του σταθμού φόρτωσης φορτηγών LNG, η οποία πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο. Στη δοκιμή είχαν λάβει μέρος τρεις εταιρείες, η Blue Grid, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η Motor Oil Hellas, με βυτιοφόρα μεταφοράς LNG. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον για τη χρήση της υποδομής είναι έντονο από «παίκτες» της αγοράς, οι οποίοι επιδιώκουν να αξιοποιήσουν αυτή την ευέλικτη λύση για να διευρύνουν το πελατολόγιο στο οποίο προμηθεύουν φυσικό αέριο.
Υπενθυμίζεται ότι η μεταφορά LNG μέσω ειδικά σχεδιασμένων βυτιοφόρων καθιστά δυνατή τη τροφοδοσία βιομηχανικών καταναλωτών, σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων φυσικού αερίου, καθώς και την τροφοδοσία περιοχών που δεν είναι συνδεδεμένες με το δίκτυο φυσικού αερίου τόσο εντός Ελλάδος, όσο και σε γειτονικές χώρες.
Σε αυτό το πλαίσιο, με βυτιοφόρα LNG σχεδιάζεται να τροφοδοτούνται τα δίκτυα διανομής που κατασκευάζει η ΔΕΔΑ στη Δυτική Ελλάδα, και πιο συγκεκριμένα στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο. Επίσης, σε πρώτη φάση μέσω εικονικού αγωγού θα τροφοδοτείται το δίκτυο διανομής στη Φλώρινα.
Ο πρώτος σταθμός LNG για την τροφοδοσία απομακρυσμένων περιοχών εγκαταστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022 από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην Ελασσόνα, για να τροφοδοτηθεί το τοπικό δίκτυο. Η ίδια λύση πρόκειται να αξιοποιηθεί από την θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών για την αεριοδότηση της Σκιάθου, της Σκοπέλου, της Αλοννήσου, του Ανθηρού του Δήμου Αργιθέας, καθώς και των περιοχών του Σοχού και του Ζαγκλιβερίου του Δήμου Λαγκαδά.
Επίσης, η λύση του LNG truck loading επιτρέπει την πρόσβαση στο φυσικό αέριο και σε περιοχές στις όμορες χώρες όπου δεν υπάρχουν υποδομές υγροποιημένου αερίου ή σύστημα μεταφοράς. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το πρώτο βυτιοφόρο της ΔΕΠΑ Εμπορίας, που ανεφοδιάστηκε τον Μάρτιο στο πλαίσιο της πρώτης δοκιμής καλής λειτουργίας του σταθμού φόρτωσης, διοχετεύτηκε στη Βόρεια Μακεδονία.
Υπενθυμίζεται ότι το LNG truck loading αποτελεί τον πρώτο «κρίκο» στην ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας LNG μικρής κλίμακας (small scale LNG). Η λύση αυτή θα πλαισιωθεί με την υπό ανάπτυξη προβλήτα LNG μικρής κλίμακας (Small Scale LNG Jetty) στο τέρμιναλ της Ρεβυθούσας.
Η υποδομή θα επιτρέψει τη λειτουργία σκαφών ανεφοδιασμού (bunker vessels), τα οποία θα τροφοδοτούν στο λιμάνι του Πειραιά πλοία που κινούνται με LNG (πλοία μεταφοράς φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, Ro-Pax). Επίσης, η αποβάθρα θα δώσει τη δυνατότητα ανεφοδιασμού και με τη διαδικασία ship to ship, χάρις στην οποία θα μπορούν να υποστηριχθούν μεγαλύτερα πλοία, όπως κρουαζιερόπλοια.
Όσον αφορά την υπηρεσία φόρτωσης βυτιοφόρων, τι διάστημα που μεσολάβησε υπήρξε εμπλοκή με τη χρήση των προβλητών που προβλέπονταν για το μεταβατικό στάδιο, έπειτα απο αντιδράσεις των τοπικών δημοτικών αρχών. Έτσι, παρά το γεγονός ότι σε πρώτη φάση σχεδιαζόταν να χρησιμοποιηθεί η προβλήτα «Κρόνος» στην Ελευσίνα, και παρόλο που η υποδομή είναι έτοιμη, τελικά επελέγη η προβλήτα στο Πέραμα Μεγαρίδας, η οποία προγραμματιζόταν να αποτελέσει τη δεύτερη χρονικά μεταβατική λύση.
Μόνιμος Λιμένας Εξυπηρέτησης θα είναι η λιμενική εγκατάσταση της Αλμύρας, με τις κατασκευαστικές εργασίες να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Ένα από τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης εγκατάστασης είναι η μικρή απόσταση από τη Ρεβυθούσα, με συνέπεια τον περιορισμό της διάρκειας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων.
ΠΗΓΗ energypress.gr