της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Σηκώνει το γάντι» ο ΔΕΣΦΑ για το θέμα του FSRU της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, Κορινθίας. Στη δημοσιοποιημένη δυσαρέσκεια της εταιρίας απάντησε χθες η CEO του Διαχειριστή, Μαρία Ρίτα Γκάλι, κατά τη συνέντευξη Τύπου.
Η κ. Γκάλι, επικαλούμενη αρκετές φορές την απόφαση της πρώην ΡΑΕ, επισήμανε ότι ο αγωγός Πάτημα-Λειβαδιά, μήκους 100 χλμ και κόστους 150 εκατ. ευρώ, θα μπει σε φάση ωρίμανσης, εφόσον η Διώρυγα Gas, θυγατρική της Motor Oil, που τρέχει το έργο, λάβει την οριστική επενδυτική απόφαση της για το project.
«Ο Ρυθμιστής αποφάσισε», είπε, «ότι δεν χρειάζεται ο αγωγός αυτός αν δεν γίνει το FSRU. Διαφορετικά, θα χτίσουμε ένα έργο 150 εκατ. ευρώ, το οποίο θα πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές χωρίς λόγο».
Η μάνατζερ του ΔΕΣΦΑ υποστήριξε ότι θα ήθελε το έργο για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί θα σήμαινε περισσότερες επενδύσεις για τον Διαχειριστή και δεύτερον, θα διακινηθεί περισσότερο αέριο στο σύστημα του. «Συνεπώς, θα θέλαμε να υλοποιηθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται, γιατί θα έχουμε έσοδα από την υποδομή αυτή. Ωστόσο, θα περιμένουμε την επενδυτική απόφαση της εταιρείας».
Να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Μάρτιο η Motor Oil είχε εκφράσει σφοδρή δυσαρέσκεια για την καθυστέρηση κατασκευής του αγωγού, που υπολογίζεται για το 2027, όταν το FSRU, πάντα με την άποψη της εταιρίας, θα είναι έτοιμο από τον Μάιο του 2025. Επίσης, είχε διαφωνήσει και με το αυξημένο κόστος των έργων, συμπεριλαμβανομένου και του Μετρητικού Σταθμού, ζητώντας από τον ΔΕΣΦΑ να αναλάβει η ίδια την κατασκευή τους με μικρότερο κόστος.
Μόλις πρόσφατα, η Motor Oil, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το επιτρεπόμενο έσοδο του ΔΕΣΦΑ, επανήλθε δριμύτερη, αμφισβητώντας ότι ο Διαχειριστής είναι συνετός, προσομοιάζοντας τον με επενδυτή που ενδιαφέρεται μόνον για την απόδοση των κεφαλαίων του.
Η κ. Γκάλι ανέφερε, καταρχάς, ότι το FSRU σχεδιάστηκε αρχικά για την ελληνική αγορά. Ο αγωγός είναι σχετικά πρόσφατο ζήτημα, είπε, γιατί η Διώρυγα Gas εξέφρασε την επιθυμία να εξάγει αέριο. «Το project υπάρχει εξ αυτού του λόγου και μόνον».
Όπως επισήμανε, ΔΕΣΦΑ και Διώρυγα Gas πήγαν μαζί στη ΡΑΕ και έπεισαν την Αρχή από κοινού να επιτρέψει στον Διαχειριστή να δαπανήσει κάποια χρήματα για την ωρίμανση του έργου. Έτσι, το 2022 ξεκίνησαν ορισμένες μελέτες, αλλά από το σημείο αυτό μέχρι να λειτουργήσει το έργο απαιτούνται 5-6 χρόνια, πρόσθεσε η κ. Γκάλι.
«Ο Ρυθμιστής αποφάσισε, και όχι ο ΔΕΣΦΑ, για τον αγωγό σε σχέση με το FSRU. Άρα, έκανε πολύ σωστά η ΡΑΕ και ενέκρινε το συγκεκριμένο έργο με την προϋπόθεση να ληφθεί πρώτα η επενδυτική απόφαση και επιπλέον να υπάρχουν επαρκείς ποσότητες για τη χρήση αυτού του αγωγού για να μην επιβαρυνθούν οι ταρίφες», επανέλαβε η ίδια.
Σε ό,τι αφορά τις θέσεις της Motor Oil για τα κόστη και το ενδιαφέρον χρηστών για το FSRU είπε και τα εξής:
- Στη μη δεσμευτική φάση του market test που έκανε ο ΔΕΣΦΑ τα αιτήματα για δέσμευση δυναμικότητας από χρήστες της Διώρυγα Gas ήταν σχεδόν μηδενικά, ενώ επιδείχθηκε τεράστιο ενδιαφέρον για όλα τα υπόλοιπα FSRU στην Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι market test για το FSRU διεξήγαγε και η Διώρυγα Gas, με επιτυχή αποτελέσματα και μεγάλη συμμετοχή, όπως ανακοινώθηκε.
- Από την πλευρά της Διώρυγα Gas δεν υπήρξε καμία αντίρρηση στο κόστος. Tο κόστος δεν εξαρτάται από τον ΔΕΣΦΑ, αλλά από τις διαγωνιστικές διαδικασίες που προκηρύσσουμε και εγκρίνεται από τη ΡΑΕ. Εμείς αυτό που κάνουμε ως Διαχειριστής είναι να δημιουργήσουμε όσο το δυνατό μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ των κατασκευαστών, ώστε σε επίπεδο ανταγωνιστών να μειωθεί το κόστος της κατασκευής. Δεν μπορούμε να επηρεάσουμε ούτε την τιμή του σιδήρου και του χάλυβα, ούτε τον πληθωρισμό. Είναι θέματα της αγοράς.
- Ο ΔΕΣΦΑ δεν συμφωνεί με την πρόταση της Motor Oil να αναλάβει την κατασκευή του αγωγού. Δεν μπορούμε να προβούμε σε απευθείας ανάθεση σε κάποια εταιρία της Motor Oil. Είναι απόλυτα ελεύθερες, όμως, οι συνδεδεμένες με την Motor Oil εταιρίες να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς μας, να προσφέρουν καλύτερες τιμές και καλύτερο χρονοδιάγραμμα, έτσι ώστε να αναλάβουν την κατασκευή του έργου.
(Αναδημοσίευση από το euro2day.gr)