11 01 2023 | 07:30
Στην τελική ευθεία μπαίνει τους επόμενους μήνες από τον ΔΕΣΦΑ η έναρξη κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ώστε το γειτονικό κράτος να προστεθεί στους δυνητικούς προορισμούς εκτός συνόρων, ποσοτήτων καυσίμου που καταφθάνουν στις εγχώριες υποδομές.
Υπενθυμίζεται ότι η υλοποίηση του ελληνικού σκέλους του έργου «ξεκλείδωσε» στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, όταν όπως έχει γράψει το energypress, ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Market Test που διενήργησε ο ΔΕΣΦΑ. Έτσι, με αφετηρία την αίσια έκβαση της Δοκιμής Αγοράς, μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) για το ελληνικό σκέλος του έργου, η οποία και θα σηματοδοτήσει την εκκίνηση υλοποίησης του συνόλου της υποδομής.
Στο μεσοδιάστημα, και πιο συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο, αναμένεται να ανακοινωθεί και επίσημα η επιτυχία του Market Test. Έως τον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση όλα των δικαιολογητικών εγγράφων που πήραν μέρος στη διαδικασία και οι οποίες δέσμευσαν δυναμικότητα στο εγχώριο τμήμα του αγωγού, ώστε να γίνει η η επίσημη ανακοίνωση – η οποία, με τη σειρά της, αποτελεί προϋπόθεση για το FID από τον Διαχειριστή.
Υπενθυμίζεται ότι η επιτυχημένη διενέργεια του Market Test είχε τεθεί ως προϋπόθεση από τη ΡΑΕ, ώστε να ανάψει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του ελληνικού τμήματος στην περίπτωση που καταδεικνυόταν επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χρήση του. Έτσι, το πρόκριμα κατασκευής του εγχώριου σκέλους σημαίνει επί της ουσίας ότι «ξεκλειδώνει» η ανάπτυξη του αγωγού και στα δύο κράτη.
Ο αγωγός προβλέπεται να ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και να καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο στη Βόρεια Μακεδονία. Το ελληνικό σκέλος θα έχει συνολικό μήκος 57 χιλιόμετρα, καταλήγοντας στην περιοχή των Ευζώνων, από όπου θα ξεκινά το δεύτερο σκέλος του αγωγού, μήκους 68 χιλιομέτρων.
Η αρχική ικανότητα μεταφοράς θα φθάνει τα 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. O βασικός σχεδιασμός του έργου είναι υπό αναθεώρηση, για να συμπεριλάβει τις απαιτήσεις για την συμβατότητά του με τη μεταφορά υδρογόνου.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, ο τρέχων προϋπολογισμός του ελληνικού τμήματος ανέρχεται σε 67 εκατ. ευρώ. ο ΔΕΣΦΑ έχει εξασφαλίσει δάνειο ύψους 25 εκατ. από την ΕΤΕπ, με την υπόλοιπη χρηματοδότηση να καλύπτεται από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή ή νέο δανεισμό.
Η Βόρεια Μακεδονία έχει συνάψει συμφωνίες χρηματοδότησης του τμήματος του έργου που θα διατρέχει τη γειτονική χώρα, ώστε με την ενεργοποίησή τους να ανοίξει ο δρόμος για την κατασκευή του. Η Β. Μακεδονία έχει λάβει επιχορήγηση 12,4 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό πλαίσιο των Δυτικών Βαλκανίων (WBIF) για την τεχνική υποστήριξη και υλοποίηση του έργου, την οποία διαχειρίζεται η ΕΤΕπ.
Η ΕΤΕπ έχει προχωρήσει επίσης σε δανειοδότηση ύψους 28,9 εκατ. για την υλοποίηση του τμήματος του έργου στη χώρα. Παράλληλα, στα σκαριά βρίσκεται και η σύναψη δανείου ύψους 16,5 εκατ. ευρώ από την EBRD.
Στις δύο χώρες αναμένεται να τρέξουν περίπου παράλληλα οι διαγωνισμοί για την προμήθεια του εξοπλισμού και την κατασκευή των αντίστοιχων τμημάτων. Με βάση το προσχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία προς τα τέλη του 2024, με την ένταξη τότε του ελληνικού σκέλους στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.
ΠΗΓΗ energypress.gr