28 11 2022 | 07:53
Υπό το φόβο ενός ναυαγίου… η κυβέρνηση φέρεται να έχει αποφασίσει τη χορήγηση κι άλλης, πολλοστής, παράτασης στον διαγωνισμό παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας.
Σήμερα λήγει η προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στο ΤΑΙΠΕΔ από τους υποψήφιους επενδυτές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean), ωστόσο σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες κανείς από τους μνηστήρες δεν πρόκειται να συμμετάσχει στην τελική φάση του διαγωνισμού.
Πηγές λοιπόν, αναφέρουν πως μπροστά σε ένα τέτοιο αδιέξοδο δεν αποκλείεται να δοθεί παράταση λίγων μηνών. Σε αυτό το διάστημα η κυβέρνηση ευελπιστεί πως οι διεκδικητές θα έχουν περισσότερο χρόνο να αξιολογήσουν τα δεδομένα για την παραχώρηση και λειτουργία της ΥΑΦΑ, υπό το πρίσμα των συνθηκών της αγοράς αερίου, όπως αυτή θα έχει διαμορφωθεί τους προσεχείς μήνες.
«Αγκάθι» στην παραχώρηση αποτελεί το ποσοστό κοινωνικοποίησης 50% που όρισε η ΡΑΕ στον Κανονισμό Τιμολόγησης, θέτοντας μάλιστα πλαφόν στα 160 εκατ. ευρώ για το Απαιτούμενο Έσοδο το οποίο είναι εγγυημένο ως συνολικό ποσό προς ανάκτηση για όλα τα έτη λειτουργίας της ΥΑΦΑ.
Το πλαφόν αυτό ωστόσο υπολογίσθηκε από την Αρχή με οικονομικά στοιχεία του 2020. Είναι ενδεικτικό ότι σε αυτό συνυπολογίζονται μόλις 47-60 εκατ. ευρώ για το μη αντλήσιμο αέριο (cushion gas), τη στιγμή που σήμερα η τιμή του καυσίμου είναι πολλαπλάσια από ό,τι πριν από μία διετία. Επομένως, το ανώτατο αυτό όριο στην πράξη δεν αντιστοιχεί στο 50% της επένδυσης για την ανάπτυξη της υποδομής.
Κατά τη δημόσια διαβούλευση του Κανονισμού Τιμολόγησης, στις τοποθετήσεις τους και οι δύο μνηστήρες είχαν υποστηρίξει πως το πλαίσιο της ΡΑΕ είναι μακριά από το να θεωρείται ικανοποιητικό.
Παράλληλα, πρόσκομμα στην ελκυστικότητα της επένδυσης αποτελούν τα συνοδά έργα του ΔΕΣΦΑ στο σύστημα μεταφοράς, ώστε να μπορεί η αποθήκη να λειτουργεί απρόσκοπτα. Η εικόνα αναφορικά με τα έργα επαύξησης του ΕΣΜΦΑ είναι ασαφής καθώς ο Διαχειριστής θα τρέξει αργότερα το σχετικό market test.
ΠΗΓΗ energypress.gr