Σήμα Κινδύνου για την Αποβιομηχάνιση της Ευρώπης energia.gr

Σήμα Κινδύνου για την Αποβιομηχάνιση της Ευρώπης

Του Γιώργου Ατσαλάκη
Τρι, 25 Οκτωβρίου 2022 - 08:19
Με αγωνία αναμένουν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις τις εξελίξεις στα μέτωπα του φυσικού αερίου αλλά και της ενέργειας συνολικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και τον ρυθμό υλοποίησης των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Κι αν φαίνεται ότι φέτος, κάπως πως θα βρεθεί ένας βηματισμός, εκτός πάντα απροόπτου, το 2023 φαντάζει ακόμη θολό. Βέβαια μένει να φανεί εάν οι ηγεσίες της Ευρώπης και ειδικά η Γερμανία
 
δώσει «χώρο» σε κοινές δράσεις και «αναχώματα» εκφεύγοντας από τον κοντόφθαλμο, αλλά πάντα ερμηνεύσιμο και σε πολλές περιπτώσεις επωφελή για την ίδια «εθνικό της αυτισμό».
Χαρακτηριστική η συνέντευξη του προέδρου Μ. Μακρόν στην εφημερίδα Les Echos πριν λίγες μέρες. “Είναι η στιγμή της αλήθειας για την Ευρώπη… και αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς, δεν πρέπει να υιοθετηθούν εθνικές στρατηγικές, αλλά μια ευρωπαϊκή στρατηγική” τόνισε “φωτογραφίζοντας” την Γερμανία. Ακόμη πιο ηχηρή είναι η παρέμβαση του νομπελίστα Τζόζεφ Στίγκλιτς που σε άρθρο του στο Project Syndicate που αναδημοσίευσε η Ναυτεμπορική. Εκεί ο μεγάλος οικονομολόγος αναφέρει ότι είναι “λάθος να πιστεύουμε ότι ο πόλεμος μπορεί να κερδηθεί με μια οικονομία σε καιρό ειρήνης. Καμία χώρα δεν επικράτησε ποτέ σε έναν σοβαρό πόλεμο αφήνοντας μόνες τις αγορές.”
Ωστόσο η αγωνία όλων των παραγόντων για την πορεία της παραγωγικής βάσης της ΕΕ είναι έκδηλη στο φόντο των συζητήσεων που είναι σε εξέλιξη στην ΕΕ. Πολλοί αλλά και οι εγχώριοι φορείς της βιομηχανίας, όπως ο ΣΕΒ και η ΕΒΙΚΕΝ (η  ένωση των ενεργοβόρων βιομηχανιών) «κρούουν» τον κώδωνα του κινδύνου vis a vis των εξελίξεων σε αγορές εκτός ΕΕ για τον κίνδυνο διάλυσης της παραγωγικής βάσης. Ακόμη και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, που θεωρητικά ανήκει σε «στρατόπεδο» απέναντι από την Ευρωπαϊκή εργοδοσία τόνισε, μιλώντας στην παρουσίαση του βιβλίου του Καθηγητή Νικόλα Φαραντούρη, με τίτλο «Η Ενεργειακή Κρίση στην Ελλάδα - Η Δίνη της Ακρίβειας, οι Προειδοποιήσεις, οι Προτάσεις για έξοδο», πριν λίγες μέρες, ότι «πέρα από τα προφανή της ενεργειακής ακρίβειας και της εξάντλησης των δυνατοτήτων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων να την αντιμετωπίσουν, μία εξίσου σημαντική απειλή είναι ο κίνδυνος μόνιμης αποβιομηχάνισης της Ευρώπης” τόνισε ο κ. Τσίπρας.
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ “ταυτόχρονα, το διαρκώς αυξανόμενο ενεργειακό κόστος ενέχει τον κίνδυνο μετεγκατάστασης της παραγωγής σε μέρη με χαμηλότερα κόστη παραγωγής. Άρα και απώλεια θέσεων εργασίας, άρα και ύφεση στις χώρες ιδίως του βιομηχανικού Βορρά, αλλά η συρρίκνωση της ευρωπαϊκής οικονομίας θα έχει επιπτώσεις σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Και κυρίως αυτές οι εξελίξεις μπορεί να οδηγήσουν σ’ ένα νέο κύκλο κοινωνικών εντάσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε κρίσιμες χώρες. Και πολιτικής αβεβαιότητας, με ταυτόχρονη άνοδο ακροδεξιών δυνάμεων σε κρίσιμες χώρες, όπως είδαμε να συμβαίνει το τελευταίο διάστημα.” 
Στα πρόθυρα ύφεσης
Το όλο πάντως κλίμα αναμένεται να επιβαρυνθεί περαιτέρω καθώς η Ευρώπη και ο κόσμος συνολικά, δύο χρόνια μετά την πανδημική κρίση, βρίσκονται αντιμέτωποι με τη μεγαλύτερη ενεργειακή κρίση εδώ και αρκετές δεκαετίες. “Οι διαταραχές προσφοράς στην ενέργεια, σε συνέχεια των προβλημάτων στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες, ωθούν τον πληθωρισμό σε ιστορικά υψηλά επίπεδα που έχουν να καταγραφούν από τη δεκαετία του 1980. Ειδικότερα για την ευρωπαϊκή οικονομία, ο φετινός χειμώνας θα είναι μια σημαντική δοκιμασία για τη μακροοικονομική και πολιτική σταθερότητά της, καθώς πολλές οικονομίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον ενεργειακό τους εφοδιασμό, εξαιτίας του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ο πόλεμος αυτός είναι μια από τις σοβαρότερες γεωπολιτικές διαταραχές των τελευταίων δεκαετιών, με πολλαπλές οικονομικές διαστάσεις και, ως εκ τούτου, είναι πιθανόν να ενισχύσει την τάση της αποπαγκοσμιοποίησης, καθώς οι μεγάλες δυτικές οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης πλέον και της ευρωπαϊκής, επιδιώκουν μεγαλύτερο βαθμό ανεξαρτησίας (decoupling) σε τομείς όπως η ενέργεια, τα τρόφιμα, οι βασικές πρώτες ύλες και η τεχνολογία” αναφέρει στην εβδομαδιαία της ανάλυση η Alpha Bank που τονίζει ότι “αν και πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ανακοινώσει μέτρα δημοσιονομικής στήριξης, τα οποία διαφέρουν σε ένταση ανάλογα με τις δυνατότητές τους, για την προστασία των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων έναντι των πληθωριστικών πιέσεων, ωστόσο, η ενεργειακή κρίση εκτιμάται ότι θα ωθήσει τις περισσότερες οικονομίες σε σημαντική επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, τους επόμενους μήνες. Παράλληλα, η αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής θα περιορίσει την ικανότητα ορισμένων κυβερνήσεων να θωρακίσουν το πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών με περαιτέρω δημοσιονομικές ενισχύσεις.”
Οι διαπιστώσεις αυτές προσθέτουν “εύφλεκτη” ύλη στο καζάνι της κοινωνικής δυσαρέσκειας που ήδη βλέπει ότι ο πόλεμος και τα αντίμετρα στη Ρωσία, πλήττουν και την ίδια την Ευρώπη. Εξού και η πρόσφατη αναφορά του Έλληνα υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα στη άτυπη συνεδρίαση του Eurogroup στην Ουάσινγκτον, στο περιθώριο της Ετήσιας Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Από εκεί, έστειλε σαφές μήνυμα τόσο σε σχέση με το ποιοι ωφελουνται και ποιοι όχι από τις πρωτοβουλίες της ΕΕ. Χαρακτηριστικά, σημείωσε, δε, “πως η χώρα μας συμφωνεί ότι οι κυρώσεις θα πρέπει να μην πλήττουν τις οικονομίες της Ε.Ε. περισσότερο από τη ρωσική οικονομία, καθώς και να μην ανταμείβουν όσους συντάσσονται με τη Ρωσία ή παραμένουν ουδέτεροι, εκμεταλλευόμενοι τον πόλεμο προς το δικό τους, στενό συμφέρον, σε πλήρη αντίθεση με τις υποχρεώσεις τους ως μέλη του ΝΑΤΟ και σύμμαχοι της Δύσης” “φωτογραφίζοντας μεταξύ άλλων το ρόλο της Τουρκίας στην όλη κρίση. Πάντως με βάση την Alpha Bank αν και αρχικά, οι δυτικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία επιδείνωσαν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της Ρωσίας, ωστόσο δε φαίνεται να την έπληξαν στο βαθμό που αναμενόταν.
Οι τιμές αερίου
Πάντως στο φόντο αυτό δε λείπουν και οι αισιόδοξες φωνές. “Φαίνεται ότι τα χειρότερα τα έχουμε ήδη δει σε σχέση με τις τιμές αερίου”. Αυτό αναφέρουν στελέχη της αγοράς απαντώντας σε δημοσιογραφική ερώτηση για την πορεία της αγοράς και τη ζήτησης σε “πηγαδάκι” στο περιθώριο εκδήλωσης, για τα εγκαίνια του  νέου Σταθμού LNG Truck Loading στη Ρεβυθούσα, ο οποίος προσφέρει μια ευέλικτη λύση για την οδική μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων ενέργειας, προσομοιώνοντας έναν εικονικό αγωγό, σε περιοχές και χρήστες εκτός του δικτύου, μέσω της φόρτωσης ειδικά σχεδιασμένων φορτηγών με υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πάντως οι τιμές στον Ολλανδικό Δείκτη TTF έχουν αποκλιμακωθεί κατά 40% περίπου τον τελευταίο μήνα. Οι προβολές, δε, είναι και για τον επόμενο μήνα για ανάλογες τιμές, χωρίς βέβαια να αποκλείεται και κάτι απρόοπτο. Να σημειωθεί, δε, ότι στην Ελλάδα οι μεγάλοι παίκτες στην αγορά αερίου, που είναι κύρια οι ηλεκτροπαραγωγοί της χώρας αγοράζουν το φυσικό αέριο που θα χρειαστούν, με βάση συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του ολλανδικού χρηματιστηρίου TTF για τον επόμενο μήνα. Ήδη, δε, οι παραγγελίες και δεσμεύσεις “χρονοθυρίδων” (slots) στη Ρεβυθούσα τρέχουν, τόσο για το υπόλοιπο του 2022 όσο και για το 2023 και το 2024. Ανοίγει δε και η δυνατότητα για δέσμευση slots μέχρι το 2027 από τον ΔΕΣΦΑ στον σταθμό της Ρεβυθούσας.
Εννέα φορτία στην Ρεβυθούσα
Χαρακτηριστικά με βάση τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ το Νοέμβριο είναι προγραμματισμένο να ξεφορτώσουν στη Ρεβυθούσα εννέα φορτία των εταιριών Μυτιληναίος, Elpedison, ΔΕΠΑ και MET Energy.
Συγκεκριμένα στις 6 Νοεμβρίου η Μυτιληναίος θα φέρει ένα φορτίο δυναμικότητα 147.710 κ.μ.. Η Elpedison έχει προγραμματίσει τέσσερα φορτία εκ των οποίων τα δυο 9 Νοεμβρίου δυναμικότητας 17.725 κ.μ. και 36.928 κ.μ. και τα άλλα δυο στις 24 Νοεμβρίου δυναμικότητας από 22.157κμ το κάθε ένα. Η ΔΕΠΑ θα φέρει τρία φορτία στις 11 τις 18 και τις 22 Νοεμβρίου δυναμικότητας 14.476 κμ, 22.157 κμ και 73.855 κμ και η Βουλγαρική MET Energy έχει προγραμματίσει ένα φορτίο για τις 16 Νοεμβρίου δυναμικότητα 137.000 κμ. Επιπλέον, με βάση τα σημερινά δεδομένα, με βάση πηγές του ΔΕΣΦΑ, για το 2023 έχουν δεσμευθεί περίπου 17 χρονοθυρίδες στη Ρεβυθούσα, από τρεις εταιρείες της χώρας.
Πρόκειται για φορτία δυναμικότητας 145.000 κμ το κάθε ένα. Δέκα από αυτά είναι από την Μυτιληναίος, πέντ από την Elpedison και δυο από την Motor Oil.
Ήδη, δε, η Ρεβυθούσα έχει αναδειχθεί σε κόμβο διεθνούς αναφοράς για τις προμήθειες φυσικού αερίου. Όπως δήλωσε χθες η CEO του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli “πό την αρχή του χρόνου, η Ρεβυθούσα έχει τροφοδοτηθεί με 60 φορτία LNG μέχρι τον Σεπτέμβριο. Κατά τον τρόπο αυτό, έχει εισαχθεί ποσοστό μεγαλύτερο από το 40% για τις ανάγκες φυσικού αερίου της χώρας, ενώ παράλληλα καλύπτονται και οι γειατονικές χώρες (Βουλγαρία).Τις επόμενες δυο εβδομάδες Θα γεμίσει και η νέα πλωτή αποθήκη» είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, όπως ειπώθηκε, η εγχώρια ζήτηση έχει μειωθεί κατά 15% σύμφωνα με τα στοιχεία Σεπτεμβρίου, αλλά υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για εξαγωγές LNG, που αναμένονται της τάξης των 2 bcm και πρόκειται να κατευθυνθούν σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, και Ουκρανία με κύριο σημείο το Σιδηρόκαστρο.
ΠΗΓΗ energia.gr

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr