17 09 2022 | 07:31
Η Ε.Ε. μετά τη διαδοχική μείωση των ποσοτήτων ρωσικού αερίου που λαμβάνει, κατάφερε μέσα στο καλοκαίρι να μειώσει την κατανάλωσή της κατά 138 εκατ. κ.μ./ημέρα ή 16%.
Σύμφωνα με δηλώσεις ειδικών στη Financial Times, αυτή η πτώση δεν θα είναι αρκετή για το χειμώνα, αλλά θα πρέπει να ενισχυθεί στα 300 εκατ. κ.μ./ημέρα ή 30% δεδομένης της αυξημένης εποχιακής ζήτησης.
Σχετικά με τις τιμές, εκτιμούν ότι ενδεχομένως να έφτασαν στην κορύφωσή τους για φέτος όταν το TTF "χτύπησε" 343 ευρώ στα τέλη Αυγούστου. "Ίσως να έχουμε μια ευπρόσδεκτη ανάπαυλα οδεύοντας προς το χειμώνα. Δεν σημαίνει ότι η κατάσταση επιλύθηκε, αλλά ακόμα και μια προσωρινή αποκλιμάκωση των τιμών είναι θετική", δήλωσε σχετικά έμπορος από την Ελβετία.
Στο ίδιο πλαίσιο, η Goldman Sachs εκτίμησε αυτή την εβδομάδα ότι οι ευρωπαϊκές τιμές αερίου μπορεί να υποχωρήσουν το χειμώνα φτάνοντας ακόμα και χαμηλότερα από τα 100 ευρώ/MWh την άνοιξη προτού ανακάμψουν εκ νέου τη θερινή περίοδο.
Μια άλλη εξήγηση προσφέρει ο καθηγητής Αντρέα Πάλτρι, ο οποίος τονίζει ότι κατά τους προηγούμενους μήνες οι εταιρείες αερίου της Ευρώπης αγόραζαν "κάθε μόριο αερίου" που ήταν διαθέσιμο για να γεμίσουν τις αποθήκες. Καθώς οι αποθήκες έφτασαν πλέον το 85% πολύ πριν την έναρξη της χειμερινής περιόδου, υπάρχει μια επιβράδυνση πλέον στις αγορές και έτσι εξηγείται η μείωση της τιμής.
Ο ίδιος τονίζει ότι ακόμα και αν έφτανε η Ευρώπη το 100% στις αποθήκες, και πάλι θα χρειαστεί ισχυρές παραδόσεις αερίου το χειμώνα, καθώς σε πολλές χώρες οι αποθήκες μπορούν να καλύψουν μόνο το 20-30% της χειμερινής ζήτησης και το υπόλοιπο πρέπει να καλυφθεί από σταθερές εισαγωγές.
Κρίσιμο ρόλο θα παίξει ο αγωγός που συνεχίζει να προμηθεύει αέριο μέσω της Ουκρανίας και αν κλείσει, τότε η τιμή του TTF σίγουρα θα εκτοξευτεί.
Τέλος, ο Πάλτρι υπογραμμίζει ότι σήμερα κατηγορείται το TTF ως όργανο που οδήγησε στην αύξηση του ενεργειακού κόστους, όμως η ίδια αυτή ακριβή τιμή του TTF είναι που επέτρεψε στην Ευρώπη να φέρει τα φορτία LNG που χρειαζόταν όλο αυτό το διάστημα λόγω της διαφοράς που είχε από το ασιατικό JKM.