08 09 2022 | 07:49
Επιτεύξιμος κρίνεται από τον Όμιλο ΕΛΠΕ ο στόχος της επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς αργού πετρελαίου από το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης έως το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στη Β. Μακεδονία.
Αυτή η εκτίμηση περιλαμβάνεται στις πρόσφατα δημοσιευμένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις της ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε. (εταιρείας του Ομίλου ΕΛΠΕ η οποία έχει στην ιδιοκτησία της τον αγωγό) για το 2021.
Η αισιοδοξία της εταιρείας απορρέει από την εκτίμησή της για τη στάση της νέας κυβέρνησης της Β. Μακεδονίας, με τον Ντ. Κοβατσεφσκ να διαδέχεται στον πρωθυπουργικό θώκο τον Ζ. Ζάεφ τον Ιανουάριο, εκτιμώντας ότι θα ενταθούν οι προσπάθειες στη σχετική κατεύθυνση.
Ας σημειωθεί βέβαια, ότι αντίστοιχη αισιοδοξία καταγράφονταν και στην περσινή έκθεση, όπως είχε αναδείξει το energypress, με την εταιρεία να αναφέρει τότε ότι “μετά τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης στη γείτονα χώρα (σ.σ. η κυβέρνηση σχηματίστηκε τον Αύγουστο του 2020, μετά τις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν στη Β. Μακεδονία τον Ιούλιο του 2020) είναι αισιόδοξη και θεωρεί ότι η προσπάθεια για την επαναλειτουργία του αγωγού θα ενταθεί δεδομένης και της ‘Συμφωνίας των Πρεσπών’ και εκτιμά ότι δεν θα επηρεαστεί η ημερομηνία επανέναρξής του η οποία άλλωστε επαναξιολογήθηκε από το β’ τρίμηνο το 2021 και τοποθετείται πλέον χρονικά στο 1ο τρίμηνο του 2022”. Μια αισιοδοξία που, όπως αποδείχτηκε, δεν επιβεβαιώθηκε στην πράξη.
Αυτή τη φορά, πάντως, τα πράγματα όντως μοιάζουν να είναι διαφορετικά, αφού, όπως έχει γράψει το energypress, η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας ήταν αυτή που επιζήτησε τις νέες επαφές με τα ΕΛΠΕ προκειμένου να επιλυθούν οι όποιες εκκρεμότητες.
Ανεξάρτητα από αυτό, πάντως, τα ΕΛΠΕ από την πλευρά τους έχουν προγραμματίσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διευθετηθεί το ζήτημα, με την εταιρεία να έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια όλες τις απαραίτητες εργασίες ώστε ο αγωγός να είναι σε θέση να επαναλειτουργήσει.
Όπως αναφέρεται επίσης στην έκθεση, η εταιρεία έχει συμπεριλάβει στο επενδυτικό της πλάνο επενδύσεις που αφορούν την αναβάθμιση του συστήματος παρακολούθησης και λειτουργίας SCADA και των περιφερειακών του, καθώς και τα απαραίτητα έργα συντήρησης του εξοπλισμού και των μετρητικών συστημάτων, με στόχο την ασφαλή και αξιόπιστη λειτουργία του.
Ο αγωγός, μήκους 213 χλμ και ικανότητας μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου, έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ.
Μια από τις βασικές εκκρεμότητες που μέχρι τώρα φρέναρε την επαναλειτουργία του αγωγού ήταν και τα ποσά αποζημίωσης που διεκδικούν κατόπιν δικαστικών αποφάσεων τα ΕΛΠΕ για τη μη παραλαβή ποσοτήτων πετρελαίου από τη Β. Μακεδονία, στο πλαίσιο παλιότερων συμβατικών υποχρεώσεων.Πρόκειται για 32 εκ. δολ. που έχουν επιδικαστεί για αθέτηση από την πλευρά του γειτονικού κράτους των συμβατικών του υποχρεώσεων σε προμήθεια συγκεκριμένων ελάχιστων ποσοτήτων κατά την περίοδο 2008 – 2011, με τα ΕΛΠΕ να έχουν επίσης κερδίσει και μία απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου του Παρισιού για αποζημίωση 52 εκ. δολ. για τον ίδιο λόγο.
ΠΗΓΗ energypress.gr