04 07 2022 | 08:33
Υπόθεση λίγων ημερών είναι η έναρξη από τον ΔΕΣΦΑ του Market Test για για το ελληνικό σκέλος του αγωγού αερίου με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει ήδη εγκρίνει τα κείμενα για τη διεξαγωγή της διαδικασίας.
Έτσι, το μόνο που απομένει για να ξεκινήσει η Έρευνα Αγοράς είναι η σχετική απόφαση της ΡΑΕ να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Η δημοσίευση αναμένεται να γίνει τα αμέσως επόμενα 24ωρα, ακόμη και τη Δευτέρα, ώστε να αρχίσει αυθημερόν η υποβολή μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος από επενδυτές, για την αξιοποίηση του αγωγού.
Όπως είχε γράψει πρόσφατα το Insider.gr, η διενέργεια της Έρευνας Αγοράς αποτελεί προϋπόθεση που έθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), ώστε να ανάψει το «πράσινο φως» για την κατασκευή του ελληνικού σκέλους. Επομένως, στην περίπτωση που η διαδικασία έχει αίσια έκβαση και με τη δέσμευση δυναμικότητας στον διασυνδετήριο αγωγό καταδειχθεί το ενδιαφέρον εταιρειών για την αξιοποίησή του, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την κατασκευή του.
Αγωγός «Hydrogen ready»
Η υποδομή αναμένεται να κοστίσει 110 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 51,4 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν από τον ΔΕΣΦΑ στο εγχώριο τμήμα. Ο αγωγός προβλέπεται να ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και να καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο στη Βόρεια Μακεδονία. Το ελληνικό σκέλος θα έχει συνολικό μήκος 57 χιλιόμετρα, καταλήγοντας στην περιοχή των Ευζώνων, από όπου θα ξεκινά το δεύτερο σκέλος του αγωγού, μήκους 68 χιλιομέτρων.
Η αρχική ικανότητα μεταφοράς θα φθάνει τα 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Επίσης, έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις προδιαγραφές και για τη μεταφορά «πράσινου» υδρογόνου.
Βήμα για την εξέλιξη της Ελλάδας σε gas hub
Το έργο θα αναβαθμίσει τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη θέση της ως ένα ενεργειακό σταυροδρόμι που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το ελληνικό σύστημα στη γειτονική χώρα. Μάλιστα, το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας μας έχει αναβαθμισθεί μετά την απόφαση της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, καθώς ενισχύεται η προοπτική μετατροπή της σε gas hub, για τη διαμετακόμιση καυσίμου σε όλη την ευρύτερη περιοχή.
Αυτό σημαίνει πως με τον αγωγό «ανοίγει» ένας ακόμη προορισμός για ποσότητες καυσίμου που θα εισέρχονται στο ελληνικό σύστημα μεταφοράς. Μία προοπτική που, πέρα από τα προφανή γεωπολιτικά οφέλη, θα συμβάλει στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών αερίου, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.
(του Κώστα Δεληγιάννη, insider.gr)