Reuters
Σαβ, 7 Μαΐου 2022 - 11:32
H Ευρωπαϊκή Ενωση έχει προτείνει αυστηρότερες κυρώσεις στη Μόσχα με σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, μια κίνηση που θα υποχρεώσει τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να μπουν σε έναν αγώνα δρόμου για την εύρεση νέων προμηθευτών αργού, ενώ οι οδηγοί αυτοκινήτων θα επωμιστούν το άχθος των ακριβότερων καυσίμων
Η Ρωσία, η μεγαλύτερη προμηθεύτρια πετρελαίου της Ευρώπης, της παρέχει κάτι παραπάνω από το 25% των εισαγωγών της με στοιχεία του 2020 από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΔΥΕ), η Ε.Ε. εισήγε 2,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία και 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου πριν από την εισβολή της πρώτης στην Ουκρανία.
Οι ρωσικές εισαγωγές περιλαμβάνουν ντίζελ που χρησιμοποιείται τόσο σε επιβατικά όσο και σε βιομηχανικής χρήσης οχήματα. Η εξεύρεση εναλλακτικών πηγών για την Ε.Ε. μεταφράζεται σε αυξημένο κόστος μεταφοράς και υψηλότερες τιμές στα πρατήρια καυσίμων.
Στη Γερμανία, για παράδειγμα, το 74% των εισαγωγών ντίζελ πριν από τον πόλεμο προερχόταν από τη Ρωσία, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων FGE Energy. Το ρωσικό πετρέλαιο αποτελεί το ένα πέμπτο του πετρελαίου που διυλίζεται στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη ΔΥΕ. Ορισμένα διυλιστήρια, που παράγουν καύσιμα αεροσκαφών, όπως τα γερμανικά Σβεντ και Λέουνα, καθώς και διυλιστήρια στην Τσεχία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Πολωνία, λαμβάνουν ρωσικό αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού «Ντρούζμπα» ή «Φιλία».
Οι προμήθειες κατά μήκος του αγωγού είχαν μεγάλες διακυμάνσεις τα τελευταία χρόνια, φθάνοντας έως το 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, αν και έχουν μειωθεί. Είχαν διαμορφωθεί περίπου σε 0,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Φεβρουάριο. Η Πολωνία μπορεί να στραφεί σε θαλάσσιες προμήθειες από τη Σαουδική Αραβία ή τη Νορβηγία μέσω του Γκντανσκ στη Βαλτική Θάλασσα. Το Σβεντ, το οποίο προμηθεύει αυτοκίνητα και αεροδρόμια στο Βερολίνο και στη γύρω περιοχή, και το Λέουνα κοντά στη γερμανική πόλη της Λειψίας θα μπορούσαν να προμηθευτούν λίγο πετρέλαιο από το γερμανικό λιμάνι Ροστόκ στη Βαλτική. Ωστόσο δεν είναι τόσο κόμβος πετρελαίου σαν το Γκντανσκ και ίσως δυσκολευθεί να διαθέτει επαρκή ποσότητα στα διυλιστήρια. Τέλος, για τις ηπειρωτικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης η κάλυψη του κενού του αγωγού «Ντρούζμπα» θα απαιτήσει τιτάνια προσπάθεια. Είναι πιθανό να περιλαμβάνει τη μεταφορά πετρελαίου με φορτηγά, σιδηροδρόμους και ποταμόπλοια, η οποία είναι πιο ακριβή και λιγότερο αποτελεσματική, ή την επέκταση άλλων αγωγών, όπως ο TAL, που εκτείνεται από τη Μεσόγειο μέσω της Αυστρίας στη Γερμανία.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")