21 02 2022 | 08:55
Τις τελευταίες εκκρεμότητες για την ολοκλήρωση του υδροηλεκτρικού σταθμού στη Μεσοχώρα δρομολογεί η ΔΕΗ, μετά την έγκριση της νέας Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στα τέλη του Δεκεμβρίου, η οποία ανάβει το «πράσινο φως» για τις εργασίες που απομένουν ώστε να τεθεί σε λειτουργία το έργο.
Όπως αναφέρεται στα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΗ, ο σταθμός αναμένεται να ξεκινήσει να παράγει «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια μέσα στο 2024. Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο είναι έτοιμο κατά 90% εδώ και μία 20ετία περίπου, καθώς ήδη από το 2001 έχει εγκατασταθεί όλος ο μηχανολογικός εξοπλισμός. Έτσι, οι εργασίες που απομένουν αφορούν κυρίως στο κλείσιμο του φράγματος και την έναρξη πλήρωσης του ταμιευτήρα.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, η ΔΕΗ πρόκειται να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες απαλλοτριώσεων τόσο στην περιοχή των έργων όσο και στην περιοχή μετεγκατάστασης του τμήματος του οικισμού το οποίο θα καταβυθισθεί. Με αυτό τον τρόπο, θα ανοίξει ο δρόμος για τη μετεγκατάσταση των κατοίκων, η οποία θα γίνει από τον Δήμο Πύλης.
Παράλληλα, η επιχείρηση θα προχωρήσει στις εργασίες που απαιτούνται για τη σταθεροποίηση του εδάφους στο τμήμα του οικισμού που δεν θα καταβυθισθεί, όπως και στη συντήρηση του εξοπλισμού του σταθμού, η οποία είναι απαραίτητη με δεδομένο ότι έχει παραμείνει αναξιοποίητος για χρόνια. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για το κλείσιμο του φράγματος, ώστε να ξεκινήσει η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Μείωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε από το 1986, για την οποία η ΔΕΗ έχει δαπανήσει ήδη 281,7 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την επιχείρηση, για την ολοκλήρωσή του θα απαιτηθούν ακόμη 83,2 εκατ. ευρώ περίπου, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων απαλλοτριώσεων.
Η μονάδα έχει ισχύ 160 Μεγαβάτ (MW), παράγοντας σε ετήσια βάση 380-390 γιγαβατώρες (GWh) ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι, θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 300.000 τόνους κάθε χρόνο, ενισχύοντας την ασφάλεια τροφοδοσίας των εγχώριων νοικοκυριών και επιχειρήσεων με ηλεκτρική ενέργεια.
Την ίδια στιγμή, καθώς οι ΑΠΕ έχουν πλέον εξελιχθεί στην πιο οικονομική πηγή ηλεκτρικής ενέργειας, η ενίσχυση του μεριδίου τους στο ενεργειακό μίγμα θα συμβάλει στη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας. Ενδεικτική για την επίδραση των ΑΠΕ στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής είναι πρόσφατη μελέτη του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, σύμφωνα με την οποία χωρίς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τον Δεκέμβριο η χονδρεμπορική τιμή ρεύματος στην εγχώρια αγορά θα ήταν κατά 34% υψηλότερη.
Παράλληλα, σύμφωνα με τη δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος Κ. Σκρέκα, για την έγκριση της ΑΕΠΟ, το έργο θα συμβάλει στην προστασία της ευρύτερης περιοχής από πλημμυρικά φαινόμενα, τα οποία εκδηλώνονται συχνότερα και με μεγαλύτερη ένταση λόγω της κλιματικής κρίσης, καθώς έχει δυνατότητα αποθήκευσης περισσότερων από 250 εκατ. κυβικών μέτρου νερού.
Ετήσια απώλεια εσόδων 25-30 εκατ. για τη ΔΕΗ
Πέρα από τα παραπάνω οφέλη, που έμειναν αναξιοποίητα για δύο περίπου 10ετίες, το «πάγωμα» του έργου σημαίνει και «πάγωμα» για τη ΔΕΗ μίας επένδυσης εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Υπολογίζεται ότι, για κάθε χρόνο που το έργο παρέμενε ανολοκλήρωτο, και επομένως δεν παρήγαγε ηλεκτρική ενέργεια, η απώλεια εσόδων για την επιχείρηση άγγιζε τα 25-30 εκατ. ευρώ.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η εμπλοκή στην ολοκλήρωση του σταθμού προήλθε από τη σύνδεσή της με την εκτροπή του Αχελώου, από την οποία ωστόσο αυτονομήθηκε στην πορεία. Όπως έχει γράψει το Insider.gr, το τελευταίο «μπλόκο» μπήκε τον Νοέμβριο του 2020, με την ακύρωση από το ΣτΕ των περιβαλλοντικών όρων που είχαν εγκριθεί το 2017. Σύμφωνα με το ΣτΕ, η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων απώλεσε το νόμιμο έρεισμά της, καθώς «δεν εχώρησε επανεξέταση της ΑΕΠΟ και συμβατότητά της με τις αναθεωρήσεις των Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών και με το αναθεωρημένο περιφερειακό χωροταξικό σχέδιο Θεσσαλίας».
Στη νέα ΑΕΠΟ, ενημερώνεται η ύπαρξη του έργου στο υφιστάμενο Χωροταξικό Σχέδιο Θεσσαλίας, με δεδομένο ότι για τον υδροηλεκτρικό σταθμό γίνεται ήδη μνεία στον Χάρτη που συνοδεύει το Χωροταξικό Σχέδιο. Επίσης, στους νέους περιβαλλοντικούς όρους επιβεβαιώνεται η συμφωνία της μονάδας με το αναθεωρημένο Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών, καθώς εκεί γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι τα υδατικά διαμερίσματα που επηρεάζονται από τον υδροηλεκτρικό σταθμό έχουν εξετασθεί και παραμένουν σε ισχύ, συμβαδίζοντας με τους κανόνες εξαίρεσης της Οδηγίας 2000/60.
(του Κώστα Δεληγιάννη, insider.gr)