Δημοσίευμα του Euractiv αναφέρεται στις δηλώσεις Νικολόφ και στην επίρριψη ευθυνών
Η Βουλγαρία συνεχίζει να χάνει έσοδα εξαιτίας των επίμονων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με την Ελλάδα, δήλωσε την Πέμπτη (6 Ιανουαρίου) στο κοινοβούλιο ο υπουργός Ενέργειας Αλεξάντερ Νικολόφ.
Ο Ελληνο- Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός φυσικού αερίου (επίσης γνωστό ως Stara Zagora-Komotini ή IGB) κατασκευάζεται από μια ελληνική εταιρεία.
Λόγω των καθυστερήσεων, η Βουλγαρία χάνει 750.000 ευρώ την ημέρα, ενώ τα χαμένα οφέλη για τη Σόφια το τελευταίο έτος ανέρχονται σε πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο Νικολόφ κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικής ακρόασης.
Για πάνω από μια δεκαετία, επιχειρήσεις και πολιτικοί στη Σόφια και την Αθήνα έχουν κάνει αισιόδοξες δηλώσεις σχετικά με τη διασύνδεση IGB, αλλά η κατασκευή δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Ο διασυνδετήριος αγωγός είναι ζωτικής σημασίας για τη Βουλγαρία, διότι η ολοκλήρωσή του θα σπάσει για πρώτη φορά το μονοπώλιο του ρωσικού φυσικού αερίου στη βουλγαρική αγορά. Ο IGB θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο από την Ελλάδα στην Ιταλία.
Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η κατασκευή του αγωγού μήκους 182 χιλιομέτρων ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα πρέπει να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.
Ο Νικολόφ προειδοποίησε επίσης, ότι η Βουλγαρία θα συνεχίσει να χάνει ακόμη περισσότερα έσοδα εξαιτίας της ημιτελούς κατασκευής. Συγκεκριμένα, η Βουλγαρία έχει ήδη συμβόλαιο με το Αζερμπαϊτζάν για την εισαγωγή ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως (bcm/y), το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο ένα τρίτο της κατανάλωσής της.
Επί του παρόντος, το αζέρικο αέριο είναι πολύ φθηνότερο από το αέριο που εισάγει η Βουλγαρία από τη Ρωσία, και η μη εισαγωγή αζέρικου αερίου ισοδυναμεί με απώλεια εσόδων για τη Σόφια.
Στα τέλη του περασμένου έτους, ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ δήλωσε στον Βούλγαρο ομόλογό του Ρούμεν Ράντεφ ότι το Μπακού είναι έτοιμο να εξάγει στη Βουλγαρία μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου από τις συμφωνηθείσες του 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως βάσει της τρέχουσας σύμβασης.
Eυθύνες στην Avax
Ωστόσο, η Βουλγαρία δεν μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την ευκαιρία επειδή ο αγωγός δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Μικρές ποσότητες μόνο αζέρικου αερίου έχουν εισαχθεί μέσω των υφιστάμενων συνδέσεων, η χωρητικότητα των οποίων είναι περιορισμένη.
Η κατασκευή της διασύνδεσης αυτής φυσικού αερίου πραγματοποιείται κυρίως από την ελληνική εταιρεία Avax. Η εταιρεία έχει ζητήσει μια ακόμη παράταση της προθεσμίας για να θέσει σε λειτουργία τον διασυνδετήριο αγωγό, όμως οι βουλγαρικές αρχές αρνήθηκαν. Υπάρχει, επίσης, ο κίνδυνος να μην τηρηθεί η νέα ημερομηνία-στόχος για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή η 1η Ιουλίου 2022.
Η Βουλγαρία επιμένει ότι η ημερομηνία-στόχος είναι αδιαπραγμάτευτη. «Ο στόχος για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου με την Ελλάδα είναι να τεθεί σε λειτουργία έως την 1η Ιουλίου, ώστε να είναι έτοιμη για την επόμενη περίοδο θέρμανσης και η Βουλγαρία να λάβει ολόκληρη την ποσότητα φυσικού αερίου βάσει της συμφωνίας με το Αζερμπαϊτζάν», δήλωσε ο Νικολόφ στους βουλευτές.
Πρότεινε να αναζητηθεί νέος κατασκευαστής για την ολοκλήρωση του αγωγού. Σύμφωνα με τη σύμβαση κατασκευής, η εταιρεία οφείλει 90.000 ευρώ ημερησίως σε πρόστιμα από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Τα χρήματα αυτά δεν έχουν ακόμη καταβληθεί, αλλά ούτως ή άλλως δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις ήδη υπάρχουσες απώλειες.
Το εθνικιστικό κόμμα της αντιπολίτευσης «Vazrazhdane», κατηγόρησε ανοιχτά στο Κοινοβούλιο την Ελλάδα ότι καθυστερεί σκόπιμα την έναρξη λειτουργίας του αγωγού αυτού.
Οι εκπρόσωποι των τεσσάρων πολιτικών δυνάμεων του κυβερνητικού συνασπισμού δεν το έφτασαν τόσο μακριά, αλλά κατηγόρησαν τις τρεις διαδοχικές κυβερνήσεις του Μπόικο Μπορίσοφ για τη σημαντική καθυστέρηση στην κατασκευή. Υπενθυμίζεται ότι η συνέχεια του «Turkish Stream» μέσω της Βουλγαρίας, που ωφελεί πρακτικά τη Ρωσία, κατασκευάστηκε σε μόλις ένα χρόνο και ότι ο αγωγός αυτός αποτελούσε προτεραιότητα για τον Μπορίσοφ.
Στις 20 Δεκεμβρίου, οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, Κίριλ Πέτκοφ και Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέδωσαν κοινή δήλωση ότι ο IGB θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες. Σημείωσαν επίσης ότι ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο πλευρές. Ο κ. Μητσοτάκης μάλιστα δήλωσε ότι η Αθήνα και η Σόφια θα ξεκινήσουν με αυτή την ευκαιρία «ένα νέο στάδιο» της συνεργασίας τους.
Ωστόσο, στις αρχές Δεκεμβρίου, η διασύνδεση είχε κατασκευαστεί μόνο κατά 70% και η καθυστέρηση από την ελληνική πλευρά φέρεται να είναι ακόμη πιο σημαντική. Δεν έχουν τοποθετηθεί όλοι οι σωλήνες κατά μήκος της διαδρομής και δεν έχουν γίνει ούτε δοκιμές ούτε αποκαταστάσεις.
Σκοπός της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού είναι η σύνδεση του βουλγαρικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου με το ελληνικό δίκτυο, γεγονός που θα επιτρέψει επίσης την εισαγωγή φυσικού αερίου από τους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας. Ο διασυνδετήριος αγωγός με την Ελλάδα θεωρείται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις Ηνωμένες Πολιτείες κρίσιμος για την ενεργειακή ασφάλεια της Βουλγαρίας.
Πηγή: Euractiv
Ο Ελληνο- Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός φυσικού αερίου (επίσης γνωστό ως Stara Zagora-Komotini ή IGB) κατασκευάζεται από μια ελληνική εταιρεία.
Λόγω των καθυστερήσεων, η Βουλγαρία χάνει 750.000 ευρώ την ημέρα, ενώ τα χαμένα οφέλη για τη Σόφια το τελευταίο έτος ανέρχονται σε πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο Νικολόφ κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικής ακρόασης.
Για πάνω από μια δεκαετία, επιχειρήσεις και πολιτικοί στη Σόφια και την Αθήνα έχουν κάνει αισιόδοξες δηλώσεις σχετικά με τη διασύνδεση IGB, αλλά η κατασκευή δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Ο διασυνδετήριος αγωγός είναι ζωτικής σημασίας για τη Βουλγαρία, διότι η ολοκλήρωσή του θα σπάσει για πρώτη φορά το μονοπώλιο του ρωσικού φυσικού αερίου στη βουλγαρική αγορά. Ο IGB θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο από την Ελλάδα στην Ιταλία.
Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η κατασκευή του αγωγού μήκους 182 χιλιομέτρων ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα πρέπει να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.
Ο Νικολόφ προειδοποίησε επίσης, ότι η Βουλγαρία θα συνεχίσει να χάνει ακόμη περισσότερα έσοδα εξαιτίας της ημιτελούς κατασκευής. Συγκεκριμένα, η Βουλγαρία έχει ήδη συμβόλαιο με το Αζερμπαϊτζάν για την εισαγωγή ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως (bcm/y), το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο ένα τρίτο της κατανάλωσής της.
Επί του παρόντος, το αζέρικο αέριο είναι πολύ φθηνότερο από το αέριο που εισάγει η Βουλγαρία από τη Ρωσία, και η μη εισαγωγή αζέρικου αερίου ισοδυναμεί με απώλεια εσόδων για τη Σόφια.
Στα τέλη του περασμένου έτους, ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ δήλωσε στον Βούλγαρο ομόλογό του Ρούμεν Ράντεφ ότι το Μπακού είναι έτοιμο να εξάγει στη Βουλγαρία μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου από τις συμφωνηθείσες του 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως βάσει της τρέχουσας σύμβασης.
Eυθύνες στην Avax
Ωστόσο, η Βουλγαρία δεν μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την ευκαιρία επειδή ο αγωγός δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Μικρές ποσότητες μόνο αζέρικου αερίου έχουν εισαχθεί μέσω των υφιστάμενων συνδέσεων, η χωρητικότητα των οποίων είναι περιορισμένη.
Η κατασκευή της διασύνδεσης αυτής φυσικού αερίου πραγματοποιείται κυρίως από την ελληνική εταιρεία Avax. Η εταιρεία έχει ζητήσει μια ακόμη παράταση της προθεσμίας για να θέσει σε λειτουργία τον διασυνδετήριο αγωγό, όμως οι βουλγαρικές αρχές αρνήθηκαν. Υπάρχει, επίσης, ο κίνδυνος να μην τηρηθεί η νέα ημερομηνία-στόχος για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή η 1η Ιουλίου 2022.
Η Βουλγαρία επιμένει ότι η ημερομηνία-στόχος είναι αδιαπραγμάτευτη. «Ο στόχος για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου με την Ελλάδα είναι να τεθεί σε λειτουργία έως την 1η Ιουλίου, ώστε να είναι έτοιμη για την επόμενη περίοδο θέρμανσης και η Βουλγαρία να λάβει ολόκληρη την ποσότητα φυσικού αερίου βάσει της συμφωνίας με το Αζερμπαϊτζάν», δήλωσε ο Νικολόφ στους βουλευτές.
Πρότεινε να αναζητηθεί νέος κατασκευαστής για την ολοκλήρωση του αγωγού. Σύμφωνα με τη σύμβαση κατασκευής, η εταιρεία οφείλει 90.000 ευρώ ημερησίως σε πρόστιμα από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Τα χρήματα αυτά δεν έχουν ακόμη καταβληθεί, αλλά ούτως ή άλλως δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις ήδη υπάρχουσες απώλειες.
Το εθνικιστικό κόμμα της αντιπολίτευσης «Vazrazhdane», κατηγόρησε ανοιχτά στο Κοινοβούλιο την Ελλάδα ότι καθυστερεί σκόπιμα την έναρξη λειτουργίας του αγωγού αυτού.
Οι εκπρόσωποι των τεσσάρων πολιτικών δυνάμεων του κυβερνητικού συνασπισμού δεν το έφτασαν τόσο μακριά, αλλά κατηγόρησαν τις τρεις διαδοχικές κυβερνήσεις του Μπόικο Μπορίσοφ για τη σημαντική καθυστέρηση στην κατασκευή. Υπενθυμίζεται ότι η συνέχεια του «Turkish Stream» μέσω της Βουλγαρίας, που ωφελεί πρακτικά τη Ρωσία, κατασκευάστηκε σε μόλις ένα χρόνο και ότι ο αγωγός αυτός αποτελούσε προτεραιότητα για τον Μπορίσοφ.
Στις 20 Δεκεμβρίου, οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, Κίριλ Πέτκοφ και Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέδωσαν κοινή δήλωση ότι ο IGB θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες. Σημείωσαν επίσης ότι ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο πλευρές. Ο κ. Μητσοτάκης μάλιστα δήλωσε ότι η Αθήνα και η Σόφια θα ξεκινήσουν με αυτή την ευκαιρία «ένα νέο στάδιο» της συνεργασίας τους.
Ωστόσο, στις αρχές Δεκεμβρίου, η διασύνδεση είχε κατασκευαστεί μόνο κατά 70% και η καθυστέρηση από την ελληνική πλευρά φέρεται να είναι ακόμη πιο σημαντική. Δεν έχουν τοποθετηθεί όλοι οι σωλήνες κατά μήκος της διαδρομής και δεν έχουν γίνει ούτε δοκιμές ούτε αποκαταστάσεις.
Σκοπός της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού είναι η σύνδεση του βουλγαρικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου με το ελληνικό δίκτυο, γεγονός που θα επιτρέψει επίσης την εισαγωγή φυσικού αερίου από τους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας. Ο διασυνδετήριος αγωγός με την Ελλάδα θεωρείται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις Ηνωμένες Πολιτείες κρίσιμος για την ενεργειακή ασφάλεια της Βουλγαρίας.
Πηγή: Euractiv
www.worldenergynews.gr