Πολύ ακριβότερο το κόστος φορτίου - Μεγάλη η επιβάρυνση του LNG
Διασφαλισμένες πλήρως θεωρούνται από τη ΡΑΕ και τον ΔΕΣΦΑ οι ποσότητες αερίου που διέρχονται στη χώρα μέσω αγωγών από Ρωσία και Aζερμαϊτζάν και οι οποίες αντιπροσωπεύουν στο 8μηνο του έτους το 67% της συνολικής εγχώριας ζήτησης που είναι αυξημένη κατά 13,76% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σύμφωνα με δημοσίευμα της "K" της Κυριακής
Η ελληνική αγορά παρ ότι έχει ενισχυθεί σημαντικά μετά την λειτουργία του TAP μέσω του οποίου εισέρχονται ποσότητες 1 δις. ετησίως, είναι εκτεθειμένη στην ασταθή και πανάκριβη αγορά του LNG σε ποσοστό 37% , κάτι που υποχρεώνει τις αρμόδιες αρχές να είναι σε εγρήγορση, χωρίς ωστόσο να κρίνουν ότι επί του παρόντος τουλάχιστον υπάρχει κάποιο πρόβλημα.
Τα φορτία που έχουν προγραμματιστεί μέχρι το Νοέμβριο είναι, όπως τονίζουν εξασφαλισμένα, ενώ εκτιμούν ότι θα υπάρξει κανονική τροφοδοσία από την spot αγορά, όπου κανείς μπορεί να βρει φορτία αρκεί να πληρώσει υψηλές τιμές. Η κατάσταση σε σχέση με την επάρκεια της αγοράς θα αξιολογηθεί πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα σε συνάντηση που θα έχει η ΡΑΕ με τους Διαχειριστές του συστήματος φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ αντίστοιχα, αφού η επάρκεια της αγοράς ηλεκτρισμού συναρτάται άμεσα με αυτή του φυσικού αερίου, δεδομένου ότι το 40% της ηλεκτροπαραγωγής στηρίζεται στο φυσικό αέριο. Η χρονιά μέχρι και το τέλος του έτους φαίνεται να είναι διασφαλισμένη.
Πέντε φορές πάνω το κόστος του φορτίου
Οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας είναι υποχρεωμένοι στην αρχή κάθε χρονιάς να τεκμηριώνουν στη ΡΑΕ ότι έχουν συμβολαιοποιήσει τις ποσότητες που χρειάζονται για τη λειτουργία των μονάδων τους, όπως επίσης και να διατηρούν αποθέματα ασφαλείας 5 ημερών στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, με εξαίρεση την Elpedison που υποχρεούται να διατηρεί αποθέματα ντίζελ για να λειτουργήσει τη μονάδα αν χρειαστεί σε πετρέλαιο, όπως προβλέπει η άδειά της. Το εάν ωστόσο οι ηλεκτροπαραγωγοί θα συνεχίσουν να φέρνουν φορτία για την κάλυψη των αναγκών τους θα εξαρτηθεί και από την πορεία των τιμών. Το κόστος ενός φορτίου από 20 εκατ. δολάρια πέρυσι έχει ανέβει στα 90-100 εκατ. ευρώ. Μέσα στο καλοκαίρι , εταιρία του κλάδου ακύρωσε φορτίο λόγω των υψηλών τιμών, ενώ προκειμένου να περιορίσουν το κόστος κάποιοι αγόρασαν φορτία από κοινού , τάση που εκτιμάται ότι θα κυριαρχήσει στην αγορά το επόμενο διάστημα και μέχρι να υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών.
Οι υψηλές τιμές LNG έχουν ήδη πάντως ανατρέψει τα δεδομένα στην εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, με τις εταιρίες να καταφεύγουν στα φθηνότερα συμβόλαια που προσφέρουν χονδρέμποροι που διαθέτουν και αέριο μέσω αγωγών, όπως η ΔΕΠΑ , η Mytilineos και ο Ομιλος Κοπελούζου. Το μερίδιο του LNG που ανέβηκε κατακόρυφα το 2020 λόγω των χαμηλών τιμών με τους συμμετέχοντες στην αγορά να επεκτείνουν το πελατολόγιό τους και στην Βουλγαρία μέσω εξαγωγών, υποχώρησε σημαντικά φέτος, όπως και οι εξαγωγές, οι οποίες μειώθηκαν στο 8μηνο σε ποσοστό 31,27%. Στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας εκφόρτωσαν φέτος 22 δεξαμενόπλοια από 38 πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα. Οι μειώσεις αφορούν κυρίως σε φορτία LNG από τις ΗΠΑ και το Κατάρ (-41% και -35%) τα οποία κατευθύνθηκαν στις αγορές της Ασίας.
Η ελληνική αγορά παρ ότι έχει ενισχυθεί σημαντικά μετά την λειτουργία του TAP μέσω του οποίου εισέρχονται ποσότητες 1 δις. ετησίως, είναι εκτεθειμένη στην ασταθή και πανάκριβη αγορά του LNG σε ποσοστό 37% , κάτι που υποχρεώνει τις αρμόδιες αρχές να είναι σε εγρήγορση, χωρίς ωστόσο να κρίνουν ότι επί του παρόντος τουλάχιστον υπάρχει κάποιο πρόβλημα.
Τα φορτία που έχουν προγραμματιστεί μέχρι το Νοέμβριο είναι, όπως τονίζουν εξασφαλισμένα, ενώ εκτιμούν ότι θα υπάρξει κανονική τροφοδοσία από την spot αγορά, όπου κανείς μπορεί να βρει φορτία αρκεί να πληρώσει υψηλές τιμές. Η κατάσταση σε σχέση με την επάρκεια της αγοράς θα αξιολογηθεί πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα σε συνάντηση που θα έχει η ΡΑΕ με τους Διαχειριστές του συστήματος φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ αντίστοιχα, αφού η επάρκεια της αγοράς ηλεκτρισμού συναρτάται άμεσα με αυτή του φυσικού αερίου, δεδομένου ότι το 40% της ηλεκτροπαραγωγής στηρίζεται στο φυσικό αέριο. Η χρονιά μέχρι και το τέλος του έτους φαίνεται να είναι διασφαλισμένη.
Πέντε φορές πάνω το κόστος του φορτίου
Οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας είναι υποχρεωμένοι στην αρχή κάθε χρονιάς να τεκμηριώνουν στη ΡΑΕ ότι έχουν συμβολαιοποιήσει τις ποσότητες που χρειάζονται για τη λειτουργία των μονάδων τους, όπως επίσης και να διατηρούν αποθέματα ασφαλείας 5 ημερών στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, με εξαίρεση την Elpedison που υποχρεούται να διατηρεί αποθέματα ντίζελ για να λειτουργήσει τη μονάδα αν χρειαστεί σε πετρέλαιο, όπως προβλέπει η άδειά της. Το εάν ωστόσο οι ηλεκτροπαραγωγοί θα συνεχίσουν να φέρνουν φορτία για την κάλυψη των αναγκών τους θα εξαρτηθεί και από την πορεία των τιμών. Το κόστος ενός φορτίου από 20 εκατ. δολάρια πέρυσι έχει ανέβει στα 90-100 εκατ. ευρώ. Μέσα στο καλοκαίρι , εταιρία του κλάδου ακύρωσε φορτίο λόγω των υψηλών τιμών, ενώ προκειμένου να περιορίσουν το κόστος κάποιοι αγόρασαν φορτία από κοινού , τάση που εκτιμάται ότι θα κυριαρχήσει στην αγορά το επόμενο διάστημα και μέχρι να υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών.
Οι υψηλές τιμές LNG έχουν ήδη πάντως ανατρέψει τα δεδομένα στην εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, με τις εταιρίες να καταφεύγουν στα φθηνότερα συμβόλαια που προσφέρουν χονδρέμποροι που διαθέτουν και αέριο μέσω αγωγών, όπως η ΔΕΠΑ , η Mytilineos και ο Ομιλος Κοπελούζου. Το μερίδιο του LNG που ανέβηκε κατακόρυφα το 2020 λόγω των χαμηλών τιμών με τους συμμετέχοντες στην αγορά να επεκτείνουν το πελατολόγιό τους και στην Βουλγαρία μέσω εξαγωγών, υποχώρησε σημαντικά φέτος, όπως και οι εξαγωγές, οι οποίες μειώθηκαν στο 8μηνο σε ποσοστό 31,27%. Στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας εκφόρτωσαν φέτος 22 δεξαμενόπλοια από 38 πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα. Οι μειώσεις αφορούν κυρίως σε φορτία LNG από τις ΗΠΑ και το Κατάρ (-41% και -35%) τα οποία κατευθύνθηκαν στις αγορές της Ασίας.
ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr