ΔΕΣΦΑ: Ομολογιακό 400 εκατ ευρώ για επενδύσεις 540 εκατ. - Πτώση στις ταρίφες 17-24%

 

ΔΕΣΦΑ: Ομολογιακό 400 εκατ ευρώ για επενδύσεις 540 εκατ. - Πτώση στις ταρίφες 17-24%Ποιό είναι το ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου
Στην έκδοση ομολογιακού δανείου που υπερβάινει τα  400 εκατ. ευρώ έχει συμφωνήσει με τις τέσσερις συστημικές ελληνικές τράπεζες, να προχωρήσει ο ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό του πλάνο ύψους 540 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει 48 μικρά και μεγάλα έργα τα περισσότερα από τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός της επόμενης τριετίας.

Όπως ανέφερε μιλώντας προς τους δημοσιογράφους η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, η συμφωνία με τις τέσσερις τράπεζες επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που δείχνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επιτρέποντας στον ΔΕΣΦΑ να υλοποιήσει το μακροπρόθεσμο επενδυτικό του πλάνο.

Η CEO του ΔΕΣΦΑ δήλωσε σχετικά: «Ως αξιόπιστος περιφερειακός εταίρος, ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων, ξεχωρίζοντας ως κοινός παρονομαστής σε έργα που ανοίγουν νέους δρόμους για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, ο ΔΕΣΦΑ διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμά την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα».

Το ομολογιακό δάνειο θα είναι δωδεκαετούς διάρκειας και σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση των παγίων θα ανέλθει σε 405 εκατ ευρώ με δυνατότητα προσαύξησης κατά 70 εκατ ευρώ και το κόστος του προβλέπεται να είναι μικρότερο από το τρέχον κόστος δανεισμού. Επίσης προβλέπεται ανακυκλούμενη χρηματοδότηση ύψους 30 εκατ ευρώ διάρκειας 12 ετών με περιθώριο επίσης μικρότερο από το τρέχον κόστος δανεισμού

Κεδροφορία και πτώση στις ταρίφες

Πρέπει να σημειωθεί ότι για το 2020 τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ ανήλθαν σε 231 εκατ ευρώ και τα EBIDTA ανήλθαν σε 164 εκατ ευρώ και τα κέρδη μετά φόρων στα 83 εκατ. Το σύνολο του ενεργητικού της εταιρίας ήταν 1,4 δις ευρώ το τραπεζικό χρέος 156 εκατ ευρώ και τα ίδια κεφάλαια 874 εκατ. ευρώ. Σε ότι αφορά το 2021 και με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του έτους η κ. Galli προέβλεψε ότι θα είναι βελτιωμένα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι για το 2022 το ρυθμιζόμενο έσοδο του ΔΕΣΦΑ από τα τέλη χρήσης δικτύου με βάση και σχετική απόφαση της ΡΑΕ θα είναι μειωμένο και συγκεκριμένα οι ταρίφες εισόδου στο δίκτυο θα είναι μειωμένες κατά 17-18% ενώ οι ταρίφες εξόδου κατά 23-24%. Πάντως τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ προβλέπουν ότι αυτό δεν θα επηρεάσει τα έσοδα του Διαχειριστή τόσο λόγω της προβλεπόμενης αύξησης της κατανάλωσης όσο και της επέκτασης του σε μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, εμπεριέχει επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής.
Στο επίκεντρο του Προγράμματος βρίσκονται έργα που πρόκειται να συμβάλουν αποφασιστικά στην επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για την απεξάρτηση από τον άνθρακα, προετοιμάζοντας παράλληλα το σύστημα για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου, καθώς και άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον. Στα έργα αυτά ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία ο οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται στο τέλος του έτους θα έχει μήκος 155 χλμ φέρνοντας το φυσικό αέριο στη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Επίσης ο αγωγός της Δυτικής Ελλάδας που θα μεταφέρει το αέριο προς την Πάτρα μήκους 130 χλμ βρίσκεται στο τελικό στάδιο των μελετών βιωσιμότητας και εντός του έτους θα αρχίσουν η εκπόνηση των μελετών βασικού σχεδιασμού.
Πρόκειται όπως τονίστηκε για δύο έργα στρατηγικής σημασίας, που επιβεβαιώνουν τον κομβικό ρόλο των υποδομών φυσικού αερίου για την ενεργειακή μετάβαση, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την απολιγνιτοποίηση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΕΣΕΚ και του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών.

Παράλληλα, επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty), έργα που «ξεκλειδώνουν» την πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε χρήστες περιοχών που βρίσκονται εκτός δικτύου, προωθώντας παράλληλα τη χρήση του LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία, με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη για τον κλάδο. Με την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων έργων, ο ΔΕΣΦΑ φιλοδοξεί να εγκαινιάσει μία νέα εποχή Small Scale LNG για την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθιστώντας τη χώρα μας κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής για την ευρύτερη περιοχή.

Αναβαθμίσεις και νέα πλατφόρμα συναλλαγών στο φυσικό αέριο

Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης, μια σειρά έργων τα οποία θα αυξήσουν τη δυνατότητα εισροής, ενισχύοντας έτσι την ευελιξία και την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος και την ασφάλεια εφοδιασμού. Σε αυτά τα έργα συμπεριλαμβάνονται η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

Mετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης.
Παράλληλα, από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως - το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.

Υδρογόνο - Βιομεθάνιο

Ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών. Με τη συμμετοχή του στο έργο "White Dragon", το οποίο προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του.
Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα (12) Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (TSOs) στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.
Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν αναπτυχθεί πάνω από 20 προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση και την εγκατάσταση νέων υποδομών και λειτουργιών, ύψους 8 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη της επιχειρησιακής του λειτουργίας.

ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr