14/3/2021
του Κ.Ν. Σταμπολή
Σαβ, 13 Μαρτίου 2021 - 16:43
Πριν από δύο εβδομάδες περίπου και ενώ η Αίγυπτος, μέσω χάρτη ερευνητικού μπλοκ που είχε αναρτήσει η κρατική εταιρεία υδρογονανθράκων, έστελνε ένα έμμεσο πλην σαφές μήνυμα περί προθέσεως της να οριοθετήσει ΑΟΖ ανατολικά του 28 μεσημβρινού με την αγνάντι κείμενη Τουρκία, πολύ τεχνηέντως διέρρευσε την πρόταση της περί εναλλακτικής διαδρομής του αγωγού East Med όχι μέσω Κύπρου αλλά μέσω Αιγύπτου και Κρήτης. Μια πρόταση, που όπως αποκάλυψε «Το Βήμα» της 28/2, είχε αρχικά διατυπωθεί και υποβληθεί στην Ελληνική κυβέρνηση από τον ίδιο τον πρόεδρο της Αιγύπτου Άμπντελ Φατάχ αλ Σίσι κατά την επίσημη επίσκεψη του στην Αθήνα στις 10/11 Νοεμβρίου 2020, όπου συνοδεύετο από τον υπουργό Πετρελαίου και Ορυκτών Πόρων Ταρέκ ελ Μόλα και των υπουργό Ηλεκτρισμού και ΑΠΕ Μοχάμεντ Σακέρ ελ Μαρκαμπί
Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα και αναλύσεις στον Ελληνικό και διεθνή Τύπο και τις πληροφορίες που μπορέσαμε να αντλήσουμε από τις επαφές μας στην περιφερειακή ενεργειακή αγορά, απώτερος στόχος της Αιγυπτιακής κυβέρνησης φαίνεται ότι είναι η δημιουργία ενός τόξου κατά του East Med. Δοθέντος του υψηλού κατασκευαστικού κόστους και του έντεχνα καλλιεργούμενου εδώ και καιρό κλίματος κατά του φυσικού αερίου από τους μανδαρίνους της ΕΕ - δήθεν για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής - το σχέδιο του Καΐρου απέβλεπε όπως Ελλάδα και Κύπρος αποδεχθούν ότι ο εν λόγω αγωγός δεν αποτελεί μονόδρομο και άρα σιωπηλά να εγκαταλείψουν την όλη προσπάθεια. Αυτό θα άφηνε ανοικτό το πεδίο στην Αίγυπτο να προχωρήσει στην οριοθέτηση ΑΟΖ με την «δυσαρεστημένη» Τουρκία, που όμως η κυβέρνηση Σίσι δεν επιθυμεί να αποστασιοποιήσει πλήρως.
Και ναι μεν η αρνητική εξέλιξη κατοχύρωσης ΑΟΖ μεταξύ Αυγύπτου και Τουρκίας αποφεύχθηκε προς το παρόν, μετά την πυροσβεστική επίσκεψη στο Κάιρο στις 8/3 του υπουργού εξωτερικών κου Νίκου Δένδια, πλην όμως η πρόθεση και τα σχέδια της αιγυπτιακής κυβέρνησης αποκαλύφθηκαν και ουδείς μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι δεν θα επανέλθουν τα ίδια η τροποποιημένα στο εγγύς η απώτερο μέλλον, διευκολύνοντας έτσι τους στρατηγικούς σχεδιασμούς της Τουρκίας για κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με το προταθέν Αιγυπτιακό σχέδιο περί αλλαγής όδευσης του East Med αυτός θα εκκινεί από το γιγαντιαίο κοίτασμα «Λεβιάθαν» στο Ισραήλ και ακολούθως αντί να πηγαίνει προς Κύπρο θα κατευθυνθεί υποθαλασσίως προς την Αίγυπτο. Από εκεί ο αγωγός θα συνεχίζει στην ξηρά μέχρι τα σύνορα Αιγύπτου-Λιβύης και από εκεί με υποθαλάσσια διαδρομή, σαφώς σε πολύ μικρότερα βάθη από ότι στον East Med, θα κατευθυνθεί στην Κρήτη διερχόμενος απο την περιοχή της οριοθετημένης ελληνοαιγυπτιακής ΑΟΖ. Ο δε αιγυπτιακός σχεδιασμός προβλέπει ότι απο την Κρήτη το αέριο θα εξάγεται υγροποιημένο προς Ελλάδα,Κύπρο και Ευρώπη.
Πραγματικά δεν γνωρίζουμε τους Αιγύπτιους μηχανικούς και ενεργειακούς ειδήμονες που εμπνεύστηκαν το ιδιοφυές αυτό σχέδιο αλλά μια απλή παράθεση των τεχνο-οικονομικών στοιχείων δείχνει ότι αποτελεί μνημείο προχειρότητας και ασχετοσύνης με στόχο την πλήρη παραπλάνηση της Ελληνικής και Κυπριακής πλευράς. Γιατί όχι μόνο το εν λόγω σχέδιο πάσχει σε τεχνικό επίπεδο αλλά είναι κυρίως οικονομικά ασύμφορο από κάθε άποψη. Μπορεί ο East Med να θεωρείται ένα πολύ ακριβό έργο υποδομής με κόστος που φθάνει τα € 7.0 δισεκ. αλλά το κόστος αυτό επιμερίζεται η δε κατασκευή επιδοτείται από την ΕΕ ως έργο PCI. Επιπλέον οι promoters του έργου (ΔΕΠΑ - IGI Poseidon) ευρίσκονται σε διαδικασία συμβολαιοποίησης ποσοτήτων που θα διέρχονται μέσω του αγωγού, κάτι που θα εξασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητα του.
Σε αντίθεση με το East Med, που έχει πλέον εισέλθει σε φάση ωριμότητας με άμεση επιχειρηματική εμπλοκή του Ισραήλ (
εδώ) και προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, το αιγυπτιακό σχέδιο δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα outline plan χωρίς μάλιστα υποστηρικτική τεχνο-οικονομική μελέτη και με σημαντικούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς και προβλήματα. Από πλευράς προϋπολογισμού ο συνολικός λογαριασμός υπερβαίνει τα € 11 δισεκ. με περίπου € 6.0 να αντιστοιχούν στο κόστος κατασκευής των απαραίτητων χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών και τα € 5.0 δισεκ. για την κατασκευή του liquefaction plant στην Κρήτη. Άραγε ποια περιοχή της Κρήτης θα δεχθεί να φιλοξενήσει μια τεράστια βιομηχανική μονάδα υψηλής όχλησης, με συνεχείς εκπομπές και υψηλή επικινδυνότητα; Αλλά ακόμα και εάν υποθέσουμε ότι κατασκευάζεται και λειτουργεί η εν λόγω μονάδα στην Κρήτη το παραγόμενο LNG θα διατίθεται στην διεθνή αγορα και όχι απαραίτητα στην Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Λοιπόν, ας αφήσουν τα παραμύθια οι Αιγύπτιοι ότι από την Κρήτη θα ταξιδεύει το LNG για τη τροφοδοσία της Αλεξανδρούπολης και της Ευρώπης - την στιγμή που το LNG αποτελεί ένα άκρως ανταγωνιστικό ενεργειακό προϊόν με προορισμό που εξαρτάται ξεκάθαρα από τις επικρατούσες τιμές και εκάστοτε ευκαιρίες- και άλλα φαιδρά σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ρίξουν στάχτη στα μάτια μας και να μας αποτρέψουν, με εμβόλιμα πολιτικά εμπόδια, στην υλοποίηση ενός μεγαλόπνοο έργου, που είναι ο East Med, που προώρισται να ενισχύσει πολλαπλά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας. Αυτό όμως που προκαλεί τεράστια εντύπωση είναι ότι η κυβέρνηση στο διάστημα Νοεμβρίου 2020 μέχρι τέλη Φεβρουαρίου 2021 ήτο όχι μόνο αποδέκτης της φανφαρόνικης αυτής αιγυπτιακής πρότασης αλλά την μελετούσε αντί να την απορρίψει άμεσα και παραχρήμα ως πολιτικά απαράδεκτη και τεχνο-οικονομικά ανεδαφική. Πραγματικά, ο πρωθυπουργός της χώρας δεν διαθέτει στο επιτελείο του πεπειραμένους ενεργειακούς εμπειρογνώμονες ώστε να τον συμβουλεύουν κατάλληλα και να μην παρασύρεται σε παγίδες τύπου Σίσι;
ΠΗΓΗ:https://www.energia.gr/article/175824/anefarmosth-kai-paraplanhtikh-h-protash-ths-aigyptoy-gia-thn-metafora-fysikoy-aerioy-sthn-krhth-