του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 11 Μαρτίου 2021 - 08:35
Εντυπωσιακές τεχνολογικές καινοτομίες για την ανάπτυξη των πόλεων του μέλλοντος βρίσκονται προ των πυλών να βρουν πεδίο εφαρμογής σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, με εξαίρεση την Ελλάδα. Καθώς οι εξελίξεις τρέχουν στην Δυτική Ευρώπη, η έλλειψη επαρκούς μόχλευσης, σε συνδυασμό με την παραδοσιακή ευθυνοφοβία, την άγνοια και την απροθυμία των Περιφερειών και των Δήμων να ενστερνιστούν τις αρχές της «έξυπνης» πόλης, λειτουργούν ως κόφτης για την πρόοδο της χώρα μας. Δυστυχώς, ελάχιστες ελληνικές πόλεις έχουν σπεύσει να υιοθετήσουν ανάλογες λύσεις, με τα Τρίκαλα να ξεχωρίζουν χάρη στις πρωτοβουλίες της δημοτικής αρχής τα τελευταία χρόνια.
Όπως ανέφερε στο energia.gr η Δρ. Νάνσυ Αλωνιστιώτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Αντιπρόεδρος του Τμήματος Πληροφοριακής & Τηλεποικοινωνιών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σήμερα, στο τρίγωνο Γερμανίας-Γαλλίας-Λουξεμβούργου, προωθείται ένα πρόγραμμα για αυτό-οδηγούμενα οχήματα. Το πρόγραμμα αφορά στη δυνατότητα ενός οχήματος να πλοηγείται μόνο του στο δρόμο, ειδικά σε μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, όπου θα έχουν εγκατασταθεί οι αναγκαίες υποδομές του ίντερνετ .
Το εν λόγω όχημα θα λαμβάνει μηνύματα από όλα τα άλλα οχήματα που κινούνται στον ίδιο δρόμο και θα μπορεί να αναγνωρίζει το πότε φρενάρουν, το με τί ταχύτητες κινούνται, το πού βρίσκονται ανά πάσα ώρα, και το αν υπάρχει μποτιλιάρισμα.
Εντός του αστικού ιστού, είπε η Δρ. Αλωνιστιώτη, αυτό που διαφαίνεται ότι θα κυριαρχήσει είναι το μοντέλο του car-sharing, με αυτό-οδηγούμενα οχήματα, ήτοι ένα είδος ταξί, που θα εκτελούν τις μετακινήσεις. Το απώτερο σχέδιο είναι να απελευθερωθεί εντελώς το κέντρο των πόλεων από τα επιβατικά αυτοκίνητα! Θα υπάρχουν πιθανώς κάποια ηλεκτρικά οχήματα στις παρυφές των αστικών κέντρων που θα τα χρησιμοποιεί όποιος θέλει για να μετακινηθεί εντός του κέντρου.
Αυτά τα προγράμματα για τα αυτό-οδηγούμενα αλλά και όλες τις τεχνολογίες smart cities, εντάσσονται στο Horizon 2, με τις πρώτες υποβολές αιτήσεων ένταξης σε αυτά να ξεκινούν από τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Όπως εξήγησε η ίδια, όλες αυτές οι καινοτομίες απαιτούν εφαρμογές 5G που ακόμη βρίσκονται σε επίπεδο σχεδιασμού λόγω του υψηλού κόστους τους, ωστόσο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο εντός της προσεχούς πενταετίας. Προς το παρόν υπάρχουν μόνο πειραματικές διατάξεις και εφαρμογές, όπως σε επίπεδο indoor, έτσι ώστε να μπορεί να γίνει έξυπνη πλοήγηση με διασύνδεση του εξοπλισμού του internet of things.
Επίσης, απαιτείται να εγκατασταθεί αρκετός εξοπλισμός κατά μήκος των δρόμων, επειδή πρέπει να συνδυάσει κανείς η δικτυακή υποδομή, με την υποδομή των αισθητήρων και των αισθητήρων της μηχανικής όρασης (αφορά σε ειδικές κάμερες), ενώ χρειάζεται και η δημιουργία κέντρου ελέγχου της κινητικότητας, όπου θα διασφαλίζεται ότι τα οχήματα που κινούνται λαμβάνουν έγκαιρα τα συγκεκριμένα σήματα και τα άλλα δεδομένα, άρα απαιτούνται και υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης με υπολογιστές υψηλής απόδοσης.
Τα εν λόγω projects έχουν καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, καθώς η κινητικότητα έχει πάψει να αποτελεί προτεραιότητα λόγω των lockdown.
ΠΗΓΗ:https://www.energia.gr/article/175723/agnoia-kai-eythynofovia-empodizoyn-thn-yiothethsh-lyseon-exypnhs-polhs-sthn-ellada