Τετάρτη 09/12/2020 - 06:38
Τελευταία τροποποίηση στις 09/12/2020 - 21:28
Περίπου το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου διασχίζει το στενό και ακόμη μια σύντομη διακοπή του εφοδιασμού θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις τιμές
Η ανακάλυψη και εξαγωγή ορυκτών καυσίμων έχει οδηγήσει σε τεράστια δημιουργία πλούτου για ορισμένες χώρες.
Υπό αυτήν την έννοια, καμία περιοχή στον κόσμο δεν είναι πιο ευλογημένη από τη Μέση Ανατολή. Ειδικά οι χώρες που περιβάλλουν τον Περσικό Κόλπο είναι πλούσιες σε κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Δυστυχώς, η πολιτική αστάθεια είναι σχεδόν συνώνυμο της Μέσης Ανατολής.
Ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού αποτελεί σημαντική απειλή για όσους εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις ορυκτών καυσίμων σύμφωνα με το OilPrice.
Ως εκ τούτου, ο μετριασμός των κινδύνων είναι ένα σημαντικό μέρος της επιχείρησης. Ο ανταγωνισμός μεταξύ του Ιράν και των ΗΠΑ κλιμακώθηκε σημαντικά υπό τον Πρόεδρο Trump.
Σύμφωνα με πηγές, η Ουάσιγκτον έφθασε κοντά στο να ενεργήσει στρατιωτικά, αλλά ο Πρόεδρος απογοητεύτηκε όταν ενημερώθηκε για τους κινδύνους και τις πιθανές απώλειες.
Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου είναι μια από αυτές τις συνέπειες, καθώς η Τεχεράνη έχει απειλήσει επανειλημμένα να κλείσει τα στενά του Ορμούζ σε περίπτωση επίθεσης.
Περίπου το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου διασχίζει το στενό χωρίζοντας το ηπειρωτικό Ιράν από το Ομάν και τα ΗΑΕ. Ακόμη και μια σύντομη διακοπή του εφοδιασμού σίγουρα θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις τιμές.
Επομένως, η παράκαμψη του Στενού είναι απαραίτητη για τη διατήρηση των εξαγωγών προς τις αγορές. Ενώ το Ιράν ήταν το πιο θορυβώδες όταν πρόκειται για απειλές σχετικά με το Στενό, έχει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης εάν η κατάσταση κλιμακωθεί.
Η χώρα κατασκευάζει επί του παρόντος έναν αγωγό από το Goreh κοντά στα σύνορα με το Ιράκ και το Κουβέιτ, όπου το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου της χώρας παράγεται στο Jask στον Κόλπο του Ομάν. Το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2021 και έχει χωρητικότητα ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα (mbpd).
Η Σαουδική Αραβία, επίσης, είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε κλείσιμο των στενών του Ορμούζ. Η πλειονότητα των πετρελαϊκών πόρων της χώρας βρίσκεται στην ανατολική περιοχή του Περσικού Κόλπου. Για τον μετριασμό των επιπτώσεων μιας πιθανής κρίσης που αφορά το Ιράν και τα Στενά, το Ριάντ διέταξε την επέκταση του αγωγού Ανατολής-Δύσης.
Αφού ολοκληρωθεί, ο αγωγός έχει χωρητικότητα 7 mbpd, που είναι περίπου το 61% αυτού που παρήγαγε η χώρα κατά μέσο όρο το 2019.
Επιπλέον, τα ΗΑΕ εκμεταλλεύονται τον αγωγό αργού πετρελαίου του Αμπού Ντάμπι (ADCOP) από το 2014 που συνδέει τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας στο Habshan στη δυτική περιοχή με το Fujairah στον Κόλπο του Ομάν. Ο αγωγός έχει χωρητικότητα 1,5 mbpd. Μετά την εξομάλυνση των σχέσεων με το Ισραήλ, τα ΗΑΕ εργάζονται τώρα για την ανακούφιση εναλλακτικών σημείων όπως το κανάλι του Σουέζ χρησιμοποιώντας τον αγωγό Eilat-Ashkelon από την Ερυθρά Θάλασσα στη Μεσόγειο.
Το Ιράκ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον ΟΠΕΚ μετά τη Σαουδική Αραβία. Η χώρα χρειάζεται απεγνωσμένα τα κεφάλαια από τις πωλήσεις πετρελαίου για ανοικοδόμηση μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες πολέμου. Η γεωγραφία του Ιράκ προσφέρει εναλλακτικές λύσεις. Ο αγωγός Kirkuk-Ceyhan στο Βόρειο Ιράκ ήταν ζωτικής σημασίας για την εξαγωγή πετρελαίου από εσωτερικά μπλοκ κοντά στην πόλη Kirkuk σε τουρκικά λιμάνια. Η σημαντική χωρητικότητα 1,5 mbpd το καθιστά σημαντικό μέρος της εξαγωγικής ικανότητας του Ιράκ. Επιπλέον, η χώρα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δύο αδύναμους αγωγούς μέσω της Συρίας έως τη Μεσόγειο Θάλασσα. Δυστυχώς, οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις και αστάθεια στη Συρία αποκλείουν τις ανάπτυξη δραστηριοτήτων σύντομα.
Μια εναλλακτική λύση, ωστόσο, είναι ένας αγωγός μέσω της γειτονικής Ιορδανίας. Οι πολιτικές σχέσεις μεταξύ Bagdad και Amman είναι πολύ καλές όπου συνήθως ακολουθούν οικονομικές δραστηριότητες. Οι χώρες προβλέπουν ένα σχέδιο ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη μεταφορά πετρελαίου από εσωτερικές πηγές στην πόλη λιμένα της Άκαμπα.
Αυτά τα σχέδια έχουν καθυστερήσει κάπως λόγω της πανδημίας Covid-19 και της αστάθειας στην επαρχία Anbar του Ιράκ.
Παρά τις πρωτοβουλίες αυτές, το Στενό του Ορμούζ θα παραμείνει μια κρίσιμη οδός. Οποιαδήποτε διαταραχή θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου. Ως εκ τούτου, ο νέος πρόεδρος Biden είναι μια ευπρόσδεκτη ανάκληση της σκληρής γλώσσας σχετικά με το Ιράν. Οι σταθερές τιμές των βασικών προϊόντων είναι απαραίτητες για την οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία. Μια σύγκρουση που αφορά το Στενό του Χορμούζ είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται οι παγκόσμιες αγορές αυτή τη στιγμή.
ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr
Υπό αυτήν την έννοια, καμία περιοχή στον κόσμο δεν είναι πιο ευλογημένη από τη Μέση Ανατολή. Ειδικά οι χώρες που περιβάλλουν τον Περσικό Κόλπο είναι πλούσιες σε κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Δυστυχώς, η πολιτική αστάθεια είναι σχεδόν συνώνυμο της Μέσης Ανατολής.
Ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού αποτελεί σημαντική απειλή για όσους εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις ορυκτών καυσίμων σύμφωνα με το OilPrice.
Ως εκ τούτου, ο μετριασμός των κινδύνων είναι ένα σημαντικό μέρος της επιχείρησης. Ο ανταγωνισμός μεταξύ του Ιράν και των ΗΠΑ κλιμακώθηκε σημαντικά υπό τον Πρόεδρο Trump.
Σύμφωνα με πηγές, η Ουάσιγκτον έφθασε κοντά στο να ενεργήσει στρατιωτικά, αλλά ο Πρόεδρος απογοητεύτηκε όταν ενημερώθηκε για τους κινδύνους και τις πιθανές απώλειες.
Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου είναι μια από αυτές τις συνέπειες, καθώς η Τεχεράνη έχει απειλήσει επανειλημμένα να κλείσει τα στενά του Ορμούζ σε περίπτωση επίθεσης.
Περίπου το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου διασχίζει το στενό χωρίζοντας το ηπειρωτικό Ιράν από το Ομάν και τα ΗΑΕ. Ακόμη και μια σύντομη διακοπή του εφοδιασμού σίγουρα θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις τιμές.
Επομένως, η παράκαμψη του Στενού είναι απαραίτητη για τη διατήρηση των εξαγωγών προς τις αγορές. Ενώ το Ιράν ήταν το πιο θορυβώδες όταν πρόκειται για απειλές σχετικά με το Στενό, έχει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης εάν η κατάσταση κλιμακωθεί.
Η χώρα κατασκευάζει επί του παρόντος έναν αγωγό από το Goreh κοντά στα σύνορα με το Ιράκ και το Κουβέιτ, όπου το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου της χώρας παράγεται στο Jask στον Κόλπο του Ομάν. Το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2021 και έχει χωρητικότητα ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα (mbpd).
Η Σαουδική Αραβία, επίσης, είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε κλείσιμο των στενών του Ορμούζ. Η πλειονότητα των πετρελαϊκών πόρων της χώρας βρίσκεται στην ανατολική περιοχή του Περσικού Κόλπου. Για τον μετριασμό των επιπτώσεων μιας πιθανής κρίσης που αφορά το Ιράν και τα Στενά, το Ριάντ διέταξε την επέκταση του αγωγού Ανατολής-Δύσης.
Αφού ολοκληρωθεί, ο αγωγός έχει χωρητικότητα 7 mbpd, που είναι περίπου το 61% αυτού που παρήγαγε η χώρα κατά μέσο όρο το 2019.
Επιπλέον, τα ΗΑΕ εκμεταλλεύονται τον αγωγό αργού πετρελαίου του Αμπού Ντάμπι (ADCOP) από το 2014 που συνδέει τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας στο Habshan στη δυτική περιοχή με το Fujairah στον Κόλπο του Ομάν. Ο αγωγός έχει χωρητικότητα 1,5 mbpd. Μετά την εξομάλυνση των σχέσεων με το Ισραήλ, τα ΗΑΕ εργάζονται τώρα για την ανακούφιση εναλλακτικών σημείων όπως το κανάλι του Σουέζ χρησιμοποιώντας τον αγωγό Eilat-Ashkelon από την Ερυθρά Θάλασσα στη Μεσόγειο.
Το Ιράκ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον ΟΠΕΚ μετά τη Σαουδική Αραβία. Η χώρα χρειάζεται απεγνωσμένα τα κεφάλαια από τις πωλήσεις πετρελαίου για ανοικοδόμηση μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες πολέμου. Η γεωγραφία του Ιράκ προσφέρει εναλλακτικές λύσεις. Ο αγωγός Kirkuk-Ceyhan στο Βόρειο Ιράκ ήταν ζωτικής σημασίας για την εξαγωγή πετρελαίου από εσωτερικά μπλοκ κοντά στην πόλη Kirkuk σε τουρκικά λιμάνια. Η σημαντική χωρητικότητα 1,5 mbpd το καθιστά σημαντικό μέρος της εξαγωγικής ικανότητας του Ιράκ. Επιπλέον, η χώρα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δύο αδύναμους αγωγούς μέσω της Συρίας έως τη Μεσόγειο Θάλασσα. Δυστυχώς, οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις και αστάθεια στη Συρία αποκλείουν τις ανάπτυξη δραστηριοτήτων σύντομα.
Μια εναλλακτική λύση, ωστόσο, είναι ένας αγωγός μέσω της γειτονικής Ιορδανίας. Οι πολιτικές σχέσεις μεταξύ Bagdad και Amman είναι πολύ καλές όπου συνήθως ακολουθούν οικονομικές δραστηριότητες. Οι χώρες προβλέπουν ένα σχέδιο ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη μεταφορά πετρελαίου από εσωτερικές πηγές στην πόλη λιμένα της Άκαμπα.
Αυτά τα σχέδια έχουν καθυστερήσει κάπως λόγω της πανδημίας Covid-19 και της αστάθειας στην επαρχία Anbar του Ιράκ.
Παρά τις πρωτοβουλίες αυτές, το Στενό του Ορμούζ θα παραμείνει μια κρίσιμη οδός. Οποιαδήποτε διαταραχή θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου. Ως εκ τούτου, ο νέος πρόεδρος Biden είναι μια ευπρόσδεκτη ανάκληση της σκληρής γλώσσας σχετικά με το Ιράν. Οι σταθερές τιμές των βασικών προϊόντων είναι απαραίτητες για την οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία. Μια σύγκρουση που αφορά το Στενό του Χορμούζ είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται οι παγκόσμιες αγορές αυτή τη στιγμή.
ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr