Να υπενθυμίσουμε ότι τον περασμένο Αύγουστο (18/8|) η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ είχε ανακοινώσει ότι ο διαχειριστής είχε επιλεγεί προσωρινός ανάδοχος για την διαχείριση του LNG τέρμιναλ του Κουβέιτ. Στην εν λόγω ανακοίνωση ο ΔΕΣΦΑ τόνιζε ότι, « η ανάθεση αποτελεί πρόκριμα για τη διεθνή δραστηριοποίηση του ΔΕΣΦΑ, καθώς η εν λόγω υποδομή θα είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως τερματικός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG».
Η ταυτότητα του έργου
Η εν λόγω υποδομή ονομάζεται LNGI και θα διαθέτει οκτώ δεξαμενές αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, με κάθε μία να καλύπτει έκταση 6.644 τ.μ. Πρόκειται για το πρώτο ανάλογο έργο που υλοποιείται στο Κουβέιτ.
Σύμφωνα με την KIPIC, σκοπός είναι να καλύψει τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες της χώρας για ‘’καθαρότερο’’ καύσιμο για ηλεκτροπαραγωγή. Επίσης, το έργο θα εξυπηρετήσει τους τοπικούς βιομηχανικούς καταναλωτές φυσικού αερίου, όπως τα διυλιστήρια και τα εργοστάσια παραγωγής πετροχημικών προϊόντων.
Το ιστορικό
Tο Νοέμβριο του 2017 ο ΔΕΣΦΑ επιλέχθηκε μαζί με άλλους 6 διαχειριστές LNG terminals από όλο τον κόσμο (όλες εταιρίες μεγαθήρια), από την Kuwait Integrated Petroleum Industries Company (KIPIC), να συμμετέχει στην short list για την ανάθεση της λειτουργίας και Συντήρησης ενός από τα μεγαλύτερα terminals στον κόσμο που βρίσκεται σήμερα σε φάση κατασκευής στο Al Zour του Νότιου Κουβέιτ. Η πρώτη αξιολόγηση του ΔΕΣΦΑ έγινε στην Αθήνα τον Νοέμβριο 2017 από ειδικούς της KIPIC (βλ. https://www.desfa.gr/press-center/press-releases/desfa-on-the-shortlist-for-the-operation-and-maintenance-of-the-kuwait-liquid-natural-gas-terminal ) και η δεύτερη λίγο αργότερα τον Δεκέμβριο 2017 στην Μαδρίτη από την AMEC Foster Wheeler που είχε προσληφθεί από την KIPIC για το έργο της αξιολόγησης. Σε αυτές τις δυο αξιολογήσεις εξετάστηκαν εξονυχιστικά τα πάντα από το Management της εταιρίας μέχρι τους τεχνίτες της Ρεβυθούσας όπως επίσης και οι διαδικασίες, οι προδιαγραφές, τα πρωτόκολλα λειτουργίας και συντήρησης, η ασφάλεια κλπ, κλπ.
Μετά και την δεύτερη αξιολόγηση, ανακοινώθηκε με πολύ θετικά σχόλια η κατακύρωση της παρουσίας του ΔΕΣΦΑ στην short list μαζί με άλλες 6 εταιρίες, ενώ την ίδια στιγμή κόπηκαν μεγάλα ονόματα στον χώρο των διαχειριστών LNG απ’ όλον τον κόσμο. Τελικά μετά από την διαμόρφωση κοινοπρακτικών συνεργασιών μεταξύ των σχημάτων η short list διαμορφώθηκε ως εξής:
• Hellenic Gas Transmission System Operator (Greece)
• Tokyo Gas Engineering Solutions Corporation (Japan) / JGC Corporation (Japan)
• Korea Gas Corporation (South Korea)
• Osaka Gas Company (Japan) / Toyo Gas Company (Japan) / Toyo Engineering Corporation (Japan)
• Reganosa Services / Teekay Marine Solution (Canada) / Enagas International (Spain)
Στην συνέχεια εστάλησαν στον ΔΕΣΦΑ τα τεύχη του διαγωνισμού και ξεκίνησε η προετοιμασία της προσφοράς με ορίζοντα τον Ιούνιο του 2018 που εξέπνεε η προθεσμία υποβολής των προσφορών. Η προθεσμία παρατάθηκε αλλεπάλληλες φορές από την KIPIC για να υποβληθεί τελικά η προσφορά στις αρχές του 2020 από την νέα διοίκηση του ΔΕΣΦΑ η οποία συντόνισε με επιτυχία τις υπολειπόμενες ενέργειες και την υποβολή της τελικής προσφοράς.
Τελικά, στις 20/10 ανακοινώθηκε στον ΔΕΣΦΑ από την KIPIC Κουβέιτ η κατακύρωση του διαγωνισμού για την ανάθεση της Λειτουργίας και Συντήρησης του LNG terminal στο Al Zour του Κουβέιτ. Η ανάδειξη του ΔΕΣΦΑ ως ανάδοχου του έργου της KIPIC έχει μεγάλη σημασία σε ότι αφορά την δραστηριοποίηση του εθνικού Διαχειριστή στην περιφερειακή αγορά, αφού:
• Ανέδειξε το κύρος και την αξιοπιστία που απολαμβάνει πλέον ο ΔΕΣΦΑ σε διεθνές και περιφερειακό επίπεδο .
• Θα ενισχύσει τα έσοδα της εταιρίας με περισσότερα από 600 εκατομμύρια ευρώ έσοδα στα 5+2 χρόνια του συμβολαίου (5 αρχικά και 2 option) από μη ρυθμιζόμενες υπηρεσίες (και ανάλογα κέρδη).