Της Μάχης Τράτσα
Δευ, 7 Σεπτεμβρίου 2020 - 08:08
Παρουσία στoν πλωτό τερματικό σταθμό αποθήκευσης και επανεριοποίησης υγροποιημένου αερίου FSRU της Αλεξανδρούπολης, …διά της πλαγίου, αναμένεται να αποκτήσει το Ελληνικό Δημόσιο. Τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, αναμένεται να ανακοινωθεί η είσοδος του πέμπτου παίκτη που θα συμμετάσχει στο έργο, ο οποίος, αν δεν υπάρξουν κι άλλες ανατροπές θα είναι ο ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) της κοινοπραξίας ΣΕΝΦΛΟΥΓΚΑ, στον οποίο συμμετέχει με 34% το Ελληνικό Δημόσιο.
Όσον αφορά στις συζητήσεις με την κρατική ρουμανική εταιρεία φυσικού αερίου Romgaz, η οποία έως και τις αρχές του 2020 θεωρούνταν επικρατέστερη για συμμετοχή στο FSRU ως ο πέμπτος εταίρος, οι αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό της Ρουμανίας, με την απόφαση προκήρυξης πρόωρων εκλογών, αλλά και η περίοδος του lockdown, πάγωσαν τις διαδικασίες.
Έτσι, η είσοδος του ΔΕΣΦΑ στην Gastrade (την εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου που σχεδίασε και αναπτύσσει το έργο), όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί παράγοντες είχε «κλειδώσει» ήδη από την περασμένη Άνοιξη. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι αναμένεται σύντομα να γίνουν οι ανακοινώσεις – πιθανώς και εντός των επόμενων ημερών – σε συνέχεια της εισόδου προ ημερών της βουλγαρικής Bulgartransgaz. Στη Gastrade μετέχουν ακόμη η GasLog και η ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Η Τελική Επενδυτική Απόφαση (Final Investment Decision - FID) αναμένεται να ληφθεί προς τα τέλη του έτους, με το ύψος της επένδυσης να υπολογίζεται στα 380 εκατ. ευρώ. Σύντομα μάλιστα θα ανακηρυχθούν και οι προτιμητέοι ανάδοχοι στους δύο διεθνείς διαγωνισμούς ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού, ο οποίος σχεδιάζεται να τεθεί σε λειτουργία έως τις αρχές του 2023, σύμφωνα με ανακοίνωση της Gastrade.
Η υποδομή του FSRU στην συγκεκριμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, θα συμπληρώσει τη …θεμελίωση ενός hub φυσικού αερίου, συνδυαστικά με την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας, σε σύνδεση με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό (IGB) , εξασφαλίζοντας τη ροή αερίου προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
Επιπλέον, σε αυτήν την “γκρίζα» περίοδο των ελληνοτουρκικών σχέσεων και με τις αλλαγές των γεωπολιτικών και οικονομικών δεδομένων, η αξιοποίηση του LNG εντάσσεται στη στρατηγική της Δύσης για τον περιορισμό της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Δεν είναι διόλου τυχαίες οι συχνές αναφορές του αμερικανικού παράγοντα στη σημασία της συγκεκριμένης υποδομής της Αλεξανδρούπολης, η οποία μαζί με εκείνη της Ρεβυθούσας, δεν εξαρτώνται από εισαγωγές αερίου μέσω Τουρκίας. Προσφάτως μάλιστα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο αμερικανός πρέσβης στη χώρα μας κ. Geoffrey Pyatt, σε συνάντησή τους επεσήμαναν τη σημασία της συγκεκριμένης υποδομής και για τις δύο πλευρές και εκτίμησαν ότι το έργο εξελίσσεται πολύ καλά και ότι θα έχει θετική επίδραση τόσο στο γεωστρατηγικό όσο και στο ενεργειακό πεδίο.
Παράλληλα, έχει διασφαλιστεί τόσο η χρηματοδότηση του έργου (ίδια κεφάλαια των μετόχων της Gastrade, τραπεζικό δανεισμό και χρηματοδότηση ΕΣΠΑ), όσο και η εμπορική βιωσιμότητά του, καθώς τα market test ολοκληρώθηκαν με επιτυχία, με συμμετοχή ελληνικών και διεθνών εταιρειών οι οποίες δέσμευσαν 2,6 δισ. κυβικών μέτρων για τα πρώτα δέκα χρόνια λειτουργίας του FSRU, ποσότητα που ισοδυναμεί περίπου με το 50% της δυναμικότητας του σταθμού.
Ο Σταθμός θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
ΠΗΓΗ:https://www.energia.gr/article/170205/kleidonei-o-5ospaikths-gia-tofsrualexandroypolhs-