Η θέση του φυσικού αερίου, ως κυρίαρχου καυσίμου, στη δεκαετία 2020-2030 της ενεργειακής μετάβασης προς την οικονομία μηδενικού άνθρακα, αποτελεί και τον προφανή λόγο για τη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας από τα επτά επενδυτικά σχήματα που προκρίθηκαν στο δεύτερο γύρο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.
Η κρατική επιχείρηση μπορεί να έχει χάσει τη μονοπωλιακή θέση που διατηρούσε στο φυσικό αέριο, ωστόσο τα περιουσιακά στοιχεία που διαθέτει όπως και τα μερίδια αγοράς δίνουν στο νέο ιδιοκτήτη της την ηγετική θέση στη δεκαετία της απολιγνιτοποίησης, της ηλεκτροκίνησης και του δραστικού περιορισμού της κατανάλωσης του πετρελαίου.
Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που έξι πολύ μεγάλοι «παίκτες» της ελληνικής ενεργειακής αγοράς προσέρχονται όλοι για τη διεκδίκηση ενός project. ΕΛ.ΠΕ (μαζί με Edison), Motor Oil – ΔΕΗ, Mytilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όμιλος Κοπελούζου. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην τελευταία φάση του διαγωνισμού, θα κονταροχτυπηθούν, όπως βλέπουν παράγοντες της αγοράς για τα φιλέτα της ΔΕΠΑ Εμπορίας:
1. Το χαρτοφυλάκιο των 350.000 πελατών της «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρία Ενέργειας», την πρώην ΕΠΑ Αττικής, και θυγατρικής της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Οι υποψήφιοι δραστηριοποιούνται ήδη στην εγχώρια αγορά προμήθειας ρεύματος και φυσικού αερίου, αλλά χωρίς να έχουν πετύχει να κόψουν τη φόρα της «Φυσικό Αέριο». Συνεπώς η απόκτηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας δίνει στον νικητή του διαγωνισμού μία τεράστια αύξηση του πελατολογίου στο φυσικό αέριο και ταυτόχρονα και εν δυνάμει πελάτες στην προμήθεια ρεύματος.
2. Οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Η δημόσια επιχείρηση ως γνωστόν έχει εδώ και χρόνια σύμβαση με τη ρωσική Gazprom για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του ΕΣΦΑ, με την Sonatrach της Αλγερίας για LNG, με τη Τουρκική Botas, ενώ ποσότητες Αζέρικου αερίου έχει δεσμεύσει και στον αγωγό TAP.
Η συμφωνία που φέρεται να έχει κλείσει ανάμεσα στη ΔΕΠΑ και τον ρωσικό κολοσσό και προβλέπει τον περιορισμό της εξάρτησης της τιμής από το πετρέλαιο και αντίθετα την αύξηση της επιρροής του LNG, δημιουργεί πρώτης τάξεως ευκαιρία για ανταγωνιστικό καύσιμο από το δεύτερο εξάμηνο του έτους και μετά και εκτιμάται ότι η εταιρεία θα καταφέρει να διατηρήσει μερίδιο περί το 40% στο σύνολο της κατανάλωσης.
Από τη νέα χρονιά, 2021, το «καλάθι» προμήθειας αερίου της ΔΕΠΑ από αγωγούς (Gazprom, Botas, TAP) σε μεγάλο βαθμό θα είναι «δεμένο» στις τιμές LNG, ενώ η εταιρεία θα έχει ταυτόχρονα σημαντικό βαθμό ευελιξίας στις αγορές της. Αυτό κάνει τη ΔΕΠΑ Εμπορίας να έχει ανταγωνιστικό αλλά και σταθερής προοπτικής προφίλ, γεγονός που ενισχύει την ελκυστικότητά της για το μελλοντικό αγοραστή.
Σε κάθε περίπτωση, η νέα πηγή αερίου μέσω του TAP διευρύνει το ενεργειακό μίγμα του επενδυτή που θα αγοράσει τη ΔΕΠΑ, κάτι επίσης που ενισχύεται και με τις συμμετοχές της δημόσιας επιχείρησης αερίου στον αγωγό IGB και το FSRU Αλεξανδρούπολης.
Πάντως, οι προθέσεις συμμετοχής μέχρι τέλους του διαγωνισμού και το τίμημα που θα δώσουν οι ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας θα αρχίσουν να ξεκαθαρίζουν προς το τελευταίο τρίμηνο του έτους, οπότε, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ.