Αριθμό μικρότερο από τους εννέα υποψηφίους που είχαν αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών θα περιλαμβάνει σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress” η short list που πρόκειται να ανακοινώσει πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ.
Από την λίστα εκτιμάται ότι θα απουσιάζουν ένα-δύο funds, τα οποία έχουν ενημερώσει αρμοδίως ότι η κρίση ανέτρεψε τον αρχικό τους προγραμματισμό, καθώς και ενδεχομένως μια εταιρεία που φαίνεται ότι δεν πληρεί τα κριτήρια.
Η λίστα πρόκειται πιθανότατα να ανακοινωθεί από το επόμενο διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου, το οποίο και είναι προγραμματισμένο για τις αρχές της επόμενης εβδομάδας, οπότε και θα γίνουν γνωστοί οι "pre-qualified bidders", δηλαδή εκείνοι που συνεχίζουν στην επόμενη φάση, επομένως μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στο dataroom με τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία γύρω από την εταιρεία.
Άνθρωποι με γνώση των διεργασιών εξηγούν ότι “απώλειες” συμβαίνουν σε κάθε διαγωνισμό, πολλώ δε μάλλον τώρα που η κρίση έχει φέρει τα πάνω-κάτω, με αποτέλεσμα κάποια funds να ενημερώσουν ότι στην παρούσα συγκυρία δεν ενδιαφέρονται για νέα επεκτατικά ανοίγματα, δηλαδή επενδύσεις σε καινούργιες αγορές.
Σε θεωρητικό πάντως υπόβαθρο, η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών παραμένει από τις πιο “θωρακισμένες” έναντι άλλων ιδιωτικοποιήσεων, υπό την έννοια ότι η εταιρεία, αρκετό καιρό πριν το ξέσπασμα της κρίσης, είχε “κλειδώσει” μια άκρως ελκυστική απόδοση. Δηλαδή το WACC, (Weighted Average Cost of Capital) των εταιρειών που την απαρτίζουν είναι της τάξης του 7%-8%, ποσοστό που θεωρείται από τα υψηλότερα πανευρωπαϊκά για ομοειδείς οντότητες.
Σχετικά με το προσδοκώμενο τίμημα, πάντα προ κρίσης, ερωτηθείς τον Φεβρουάριο στην διάρκεια της γενικής συνέλευσης των ΕΛΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος των τελευταίων Αν. Σιάμισιης είχε απαντήσει ότι ο όμιλος έχει εγγράψει για την ΔΕΠΑ στα βιβλία του ως συνολική επένδυση, το ποσό των 350 εκατ. ευρώ. Και είχε διευκρινίσει ότι εξ αυτών, τα 250-300 εκατ ευρώ αφορούσαν στις υποδομές και τα υπόλοιπα 50-100 εκατ. στην εμπορία. Με βάση εκείνη την τοποθέτηση και με δεδομένο ότι ο όμιλος κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ένα επίπεδο αποτίμησης για το 100% της εταιρείας κινείται στα επίπεδα 650 με 700 εκατ. ευρώ.
Ποιοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον
Θυμίζουμε ότι για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, οι αρχικά ενδιαφερόμενοι ήταν οι παρακάτω :
- ANTIN INFRASTRUCTURE PARTNERS SAS. Επενδυτικό σχήμα με συνολική αξία κεφαλαίων που αγγίζει τα 6,6 δισ. ευρώ.
- CHINA RESOURCES GAS (HONG KONG) INVESTMENT LIMITED. Πρόκειται για τον κορυφαίο όμιλο επιχειρήσεων φυσικού αερίου στην Κίνα που δραστηριοποιείται κυρίως στη διανομή.
- EP INVESTMENT ADVISORS. Ενεργειακός όμιλος που δραστηριοποιείται στην κεντρική Ευρώπη με παρουσία σε Τσεχία, Σλοβακία, Γερμανία, Ιταλία, Βρετανία, Γαλλία, Ουγγαρία και Πολωνία.
- FIRST STATE INVESTMENTS (European Diversified Infrastructure Fund II). Παγκοσμίου βεληνεκούς διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων με έδρα την Αυστραλία που επικεντρώνεται στην παροχή μακροπρόθεσμων επενδυτικών υπηρεσιών. Η εταιρεία διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 160,6 δισ. δολαρίων.
- ISQUARED CAPITAL ADVISORS (UK) LLP. Εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων που εστιάζει στην ενέργεια, τις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας, τις τηλεπικοινωνίες και τις μεταφορές, με υπό διαχείρηση κεφάλαια ενός δισ ευρώ.
- ITALGAS SpA. Ο νούμερο ένα διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία με μερίδιο αγοράς 34% και ο 3ος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη. Διαθέτει 70.000 χιλιόμετρα δικτύων εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους.
- KKR (KKR Global Infrastructure Investors III L.P.). Από τις πολύ μεγάλες διεθνώς εταιρείες επενδύσεων με 206 δισ. δολάρια περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση, από τα οποία τα 11,9 δισ. σε υποδομές.
- MAQOUARIE (MEIF 6 DI HOLDINGS). Ενας από τους 50 κορυφαίους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων παγκοσμίως, με περιουσιακά στοιχεία ύψους 129 δισ. δολαρίων.
- SINO-CEE FUND & SHANGHAI DAZHONG PUBLIC UTILITIES (GROUP) Co., Ltd. Εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων που εστιάζει στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη και σε άλλες γεωγραφικές περιοχές που σχετίζονται με την πρωτοβουλία «One Belt, One Road».
Κυβερνητικές ωστόσο πηγές εξηγούν στο “Energypress” ότι η προ κρίσης απόδοση, δηλαδή το μέσο σταθμισμένο κόστος κεφαλαίου (WACC) που έχει ορίσει η ΡΑΕ για τις εταιρείες δικτύων, εξασφαλίζει στις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις ένα είδος “θωράκισης” απέναντι στην παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα.
Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η κρίση αποκλείεται να τις “μολύνει”, εντούτοις τόσο η ΔΕΠΑ Υποδομών, όσο και ο ΔΕΔΔΗΕ, ακριβώς επειδή έχουν κλειδώσει ένα υψηλό ποσοστό απόδοσης (Weighted Average Cost of Capital) της τάξης του 7%-8%, επηρεάζονται λιγότερο από τις χρηματιστηριακές διακυμάνσεις, συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες. Δηλαδή με την ΔΕΠΑ Εμπορίας, τα ΕΛΠΕ, ακόμη και τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος ναι μεν λειτουργεί κι αυτός με ρυθμιζόμενο έσοδο, ωστόσο δεν παύει να είναι ταυτόχρονα μια εισηγμένη εταιρεία (ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών).