Στην Τελική Ευθεία η Διάσπαση της ΔΕΠΑ – Ελεγχόμενη η Έκθεσή της στις Ρήτρες Take Or Pay, Λέει το ΥΠΕΝ

 
Στην Τελική Ευθεία η Διάσπαση της ΔΕΠΑ – Ελεγχόμενη η Έκθεσή της στις Ρήτρες Take Or Pay, Λέει το ΥΠΕΝ
 Της Μάχης Τράτσα
 Δευ, 4 Μαΐου 2020 - 08:05
 
Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διαδικασίες διάσπασης της εταιρείας, αν και, την ίδια ώρα, τα σχέδια αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, ελέω πανδημίας, προχωρούν στο ρελαντί.  Όσο για τα γνωστά «αγκάθια» που θέτουν σε κίνδυνο τη θετική έκβαση της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως οι ρήτρες «take or pay» και τα διεθνή συμβόλαια, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή»,  υποστηρίζει ότι οι αριθμοί είναι πολύ μικρότεροι και η έκθεση της ΔΕΠΑ ελεγχόμενη. Όσον αφορά στην όξυνση του ανταγωνισμού από το LNG, ο υφυπουργός αναφέρει ότι «είναι σημαντικό η Gazprom να κινηθεί γρήγορα προς τις προτάσεις της ΔΕΠΑ, ώστε να δοθεί ένα ανταγωνιστικό προϊόν στην ελληνική αγορά που αυτή τη στιγμή έχει στραφεί στο LNG».

 Σε κάθε περίπτωση, εντός της εβδομάδας, αναμένεται να συγκροτηθεί σε σώμα το νέο εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο της  ΔΕΠΑ Υποδομών. Η σύσταση της ΔΕΠΑ Υποδομών ολοκληρώθηκε με την καταχώριση την περασμένη εβδομάδα και δημοσίευση στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) της σχετικής απόφασης της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της ΔΕΠΑ που αφορούσε στη μερική διάσπαση του κλάδου των υποδομών και στη μεταβίβασή του στη νέα εταιρεία, καθώς και της σχετικής συμβολαιογραφικής πράξης.

Στο χαρτοφυλάκιο της νέας εταιρείας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στην «Εταιρεία Διανομής Αερίου Αττικής (πρώην ΕΔΑ Αττικής) και η Εταιρεία Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας (πρώην ΕΔΑ ΘΕΣΣ καθώς και η ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου).  Με τη σύσταση της νέας επιχείρησης, το 65% των μετοχών της μεταβιβάστηκε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και το 35% στα  Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ).  
Παράλληλα, την περασμένη Παρασκευή με τροπολογία προστέθηκαν στο περιβαλλοντικό πολυνομοσχέδιο οι ρυθμίσεις που αφορούν στη μεταφορά στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) των δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη και την κατασκευή των διεθνών έργων μεταφοράς φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ, όπως του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB, του αγωγού EastMed κλπ κλπ. Έτσι, η ΕΔΕΥ θα κατέχει το 65% των μετοχών  της «ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων ΑΕ», με τα ΕΛΠΕ να κατέχουν το υπόλοιπο 35%. Μάλιστα, η ΕΔΕΥ θα μπορεί να προβαίνει σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την απόκτηση του 100% των μετοχών της «ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων ΑΕ».  
Στο μεταξύ το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης των στοιχείων προκειμένου να καταφέρει στις αρχές του καλοκαιριού να ανακοινώσει τη short list των επενδυτών που προκρίνονται στην επόμενη φάση για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, ενώ έπονται οι διαδικασίες για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Παράλληλα, η ΔΕΠΑ έχει ετοιμάζει το απαραίτητο υλικό για το dataroom των επενδυτών, ώστε εκείνοι να ετοιμάσουν τις οικονομικές τους προσφορές.  
Ο  υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή»,  εμφανίστηκε αισιόδοξος για την έκβαση της ιδιωτικοποίησης, αναφερόμενος και στο μεγάλο πλεονέκτημα της ΔΕΠΑ που είναι  τα μακροχρόνια συμβόλαια. «Χρειαζόμαστε διαφοροποίηση ώστε να έχουμε ασφάλεια ενεργειακή ως χώρα. Ενα μείγμα αερίου αγωγού και LNG».
Οσον αφορά στο «αγκάθι» της ρήτρας take or pay (ΤοΡ) επεσήμανε τα εξής: «Πολύς λόγος γίνεται για την έκθεση της ΔΕΠΑ στις ρήτρες take or pay και ακούγονται νούμερα τρομακτικά. Σας διαβεβαιώνω ότι οι αριθμοί είναι πολύ μικρότεροι και έκθεση της ΔΕΠΑ ελεγχόμενη. ελάχιστη παραλαβή είναι το 1,6. Το 0,8 είναι πλέον σε τιμές κόμβων (TTF). Σύμφωνα με το risk assessment της εταιρείας, ακόμη και στο χειρότερο σενάριο με το μέγιστο ΤοΡ, το πιθανό ποσό είναι πολύ χαμηλότερο - υποδιπλάσιο από αυτό που έχει αναφερθεί σε δημοσιεύματα. Όλη η προσπάθεια γίνεται ώστε να μεγαλώσει το μείγμα σε τιμές κόμβων στο συμβόλαιο», ανέφερε ο υφυπουργός.
Σύμφωνα με τον ίδιο η ΔΕΠΑ βρίσκεται σε διαρκείς διαπραγματεύσεις με την Gazprom, όπως και με τους άλλους προμηθευτές. Και κατέληξε: «Είναι σημαντικό η Gazprom να κινηθεί γρήγορα προς τις προτάσεις της ΔΕΠΑ, ώστε να δοθεί ένα ανταγωνιστικό προϊόν στην ελληνική αγορά που αυτή τη στιγμή έχει στραφεί στο LNG. Εξάλλου, στα συμβόλαια προμήθειας υπάρχουν προβλέψεις για διορθώσεις, αν μένουν εκτός αγοράς σε εταιρικό - πολιτικό και νομικό επίπεδο».

  

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr