Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου που ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή το ΥΠΕΝ, σχετικά με τη «διχοτόμηση» της ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας και την εν συνεχεία πώληση πλειοψηφικού πακέτου της «Εμπορίας» και του 14% της «Υποδομών» παρουσίασε σε χθεσινό της δημοσίευμα η εφημερίδα «Καθημερινή».
Σύμφωνα με όσα περιγράφονται στο δημοσίευμα:
- Προβλέπεται η απόσχιση του κλάδου υποδομών και η υπαγωγή του σε μια νέα εταιρία που θα συσταθεί με την επωνυμία ΔΕΠΑ Υποδομών. Στην νέα εταιρία θα υπαχθούν: α) οι συμμετοχές της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στις εταιρίες διαχείρισης δικτύων διανομής, Αττικής (ΕΔΑ Αττικής) Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣ), β) τα πάγια διανομής της υφιστάμενης ΔΕΠΑ, γ) η συμμετοχή της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στα διεθνή έργα (διασύνδεση Ελλάδας- Ιταλίας και αγωγός φυσικού αερίου Ποδεισών, διασύνδεση Ελάδας -Βουλγαρίας IGB και άλλα έργα που πρόκειται να αναπτυχθούν όπως ο Εast Med κλπ) δ) τα δικαιώματα αναφορικά με τη μελλοντική συμμετοχή της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στην εταιρία Gastrade για την ανάπτυξη του FSRU Αλεξανδρούπολης ε) το δίκτυο οπτικών ινών και στ) η ανάπτυξη των έργων μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου.
- Η υφιστάμενη ΔΕΠΑ μετά την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης του κλάδου υποδομών θα μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και σε αυτή θα υπαχθεί η λιανική εμπορίου και ηλεκτρισμού και οι μακροχρόνιες συμβάσεις της υφιστάμενης ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach, Βotas, consortium του Sach Deniz II στο Αζερμπαιτζάν) καθώς και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με τη δραστηριότητα της προμήθειας.
- Η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας μερικής απόσχισης θα απορροφήσει τις θυγατρικές της χωρίς να απαιτείται αυτές να έχουν κλείσει μια πλήρη δωδεκάμηνη διαχειριστική χρήση και η διαδικασία απορρόφησής τους θα ολοκληρωθεί εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης. Αντιστοίχως θα πράξει και η ΔΕΠΑ Υποδομών σε σχέση με την απορρόφηση των θυγατρικών της.
- Η ΔΕΠΑ Υποδομών εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης θα πρέπει να προχωρήσει σε νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό της δραστηριότητάς της στα διεθνή έργα,καθώς επίσης και να ιδρύσει νέα εταιρία που θα δραστηριοποιείται στα Διεθνή Έργα και στην οποία θα εισφέρει την υφιστάμενη συμμετοχή της στην ελληνική εταιρία ΠΟΣΕΙΔΩΝ.
- Το ΤΑΙΠΕΔ θα μεταβιβάσει κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας το 50% συν μία μετοχή της ΔΕΠΑ Εμπορίας, αποκλειόμενης της δυνατότητας ξεχωριστής πώλησης θυγατρικών της (βλέπε ΕΠΑ Αττικής) και το 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Η διαδικασία διάθεσης των μετοχών δύναται να ξεκινήσει και πριν την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης που προβλέπεται σε τρεις μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου.
- Τόσο η διχοτόμηση όσο και στη συνέχεια η μεταβίβαση του 50% συν 1 μετοχή της ΔΕΠΑ Εμπορίας και του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών θα προχωρήσουν κατά παρέκκλιση μιας σειράς διατάξεων προκειμένου να αποφευχθούν φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις.
- Προβλέπεται δυνατότητα μονομερούς τροποποίησης των ατομικών συμβάσεων εργασίας και ΕΣΣΕ στις θυγατρικές εταιρίες που θα απορροφήσει η ΕΠΑ Υποδομών τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση της απόσχισης.
- Οι επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή/και ηλεκτρικής ενέργειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οποιοδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της χώρας. Οι παραπάνω περιορισμοί δεν εφαρμόζονται σε πρόσωπα ή εταιρίες που κατά την ημερομηνία θέσης σε ισχύ του νόμου, έχουν στην κυριότητα ή και έλεγχό τους Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο επιχείρησης που ασκεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή και ηλεκτρικής ενέργειας.
- Προβλέπεται η δυνατότητα της ΡΑΕ να αποκλείσει από την συμμετοχή στη ΔΕΠΑ Υποδομών επενδυτές από τρίτες χώρες.