Στην Αθήνα βρίσκονται σύμφωνα με πληροφορίες στελέχη της ιταλικής εταιρείας Snam, που ηγείται του κονσόρτιουμ των ευρωπαίων διαχειριστών αερίου, που απέκτησαν στον πρόσφατο διαγωνισμό το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ΔΕΣΦΑ.
Οι Ιταλοί σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ανοιχτό δίαυλο με τα αρμόδια θεσμικά όργανα και είναι εμφανής η διάθεσή τους να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατό, τα εκκρεμή διαδικαστικά ζητήματα, προκειμένου να εγκατασταθούν στο ΔΕΣΦΑ.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από τα τέσσερα εκκρεμή ζητήματα που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, φαίνεται να βαίνει προς θετική εξέλιξη το ένα, καθώς φαίνεται να οδηγείται σε αίσιο τέλος για το ΔΕΣΦΑ, το ζήτημα του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας Σκοπίων. Υπενθυμίζεται ότι για το θέμα υπήρχε διένεξη με το ανταγωνιστικό πρότζεκτ που προωθούσε η εταιρεία windows συμφερόντων του Ρώσου επιχειρηματία Λ. Λεμπέντεφ. Οι τελευταίες πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι το θέμα του αγωγού του ΔΕΣΦΑ προς τα Σκόπια, βαίνει προς διευθέτηση όπως άλλωστε ζητούσε και η πλευρά της Snam. Μένει βεβαίως να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις της ΡΑΕ.
Ως προς τις υπόλοιπες εκκρεμότητες, η πιο περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία για την ολοκλήρωση της πώλησης είναι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμούς του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ. Εδώ να σημειωθεί ότι μπορεί πωλητές να εμφανίζονται το ΤΑΙΠΕΔ και τα ΕΛΠΕ, ωστόσο τυπικά πωλητής είναι η ΔΕΠΑ, η οποία έχει στις καταστάσεις της εγγεγραμένη αξία στο ενεργητικό της από το ΔΕΣΦΑ, ύψους 945 εκ. ευρώ, ενώ η εξαγορά γίνεται με συνολική αποτίμηση στα 810 εκ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό διερευνώνται τρόποι ώστε να μην θεωρηθεί απιστία για τη διοίκηση της ΔΕΠΑ (αλλά και των ΕΛΠΕ) η πώληση σε τιμή κατώτερη εκείνης που είναι γραμμένη στο ενεργητικό της. Ο φόρος πάντως που θα πληρωθεί θα αντιστοιχεί στην τιμή που έχει γράψει η ΔΕΠΑ.
Η τρίτη εκκρεμότητα αφορά στην πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ ως διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου υπό τη νέα ιδιοκτησία. Η πιστοποίηση θα εκδοθεί από τη ΡΑΕ ωστόσο θα έχει την έγκριση και της Κομισιόν.
Τέλος η τέταρτη εκκρεμότητα αφορά στο θέμα των τιμολογίων, όπου ως γνωστόν η πρόταση που έχει κατατεθεί από πλευράς ΔΕΣΦΑ προβλέπει WACC ύψους 9,27%, με τη ΡΑΕ να εμφανίζεται διστακτική να εγκρίνει το αίτημα του διαχειριστή, επικαλούμενη μάλιστα και την περίπτωση του διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ, όπου το WACC κυμαίνεται στο 7 έως 7,5%. Από πλευράς ΔΕΣΦΑ υποστηρίζεται ότι δεν είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη, ιδιαίτερα όταν ο ΑΔΜΗΕ έχει μπροστά του εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα που θα αυξήσει σε απόλυτα μεγέθη τα έσοδά του. Σε κάθε περίπτωση η ΡΑΕ επικαλείται και τη μείωση στο ρίσκο της χώρας για να “ψαλιδίσει” το αίτημα του διαχειριστή.
Σε κάθε περίπτωση και υπό το ιταλικό πρέσινγκ για ταχεία ολοκλήρωση της συναλλαγής, θα πρέπει μέχρι το τέλος του έτους να ολοκληρωθούν περίπλοκες διαδικασίες και να ξεπεραστούν οι τελευταίοι σκόπελοι, ώστε να γυρίσει τη νέα σελίδα ο ΔΕΣΦΑ.