Με αφορμή τις πρόσφατες αποφάσεις για τον καθορισμό του επιτρεπόμενου εσόδου του ΑΔΜΗΕ και τη μείωση του περίφημου WACC για το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, διατυπώθηκαν ανησυχίες από ορισμένες πλευρές ότι η συγκεκριμένες αποφάσεις ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά και το διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ. Ενόψει μάλιστα της αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη, οι ανησυχίες αυτές εντείνονται καθώς θα μπορούσαν να επηρεάσουν το ύψος των προσφορών στον διαγωνισμό.
Η αλήθεια είναι ότι οι δύο διαχειριστές έχουν αρκετά κοινά σημεία, με βασικότερο το ότι οι δραστηριότητές τους είναι ρυθμιζόμενες όπως και τα έσοδά τους, τα οποία εξαρτώνται από αποφάσεις της διοίκησης.
Ωστόσο το ερώτημα είναι εάν πράγματι υπάρχει βάση στις ανησυχίες για επηρεασμό του τιμήματος του ΔΕΣΦΑ από τις αποφάσεις για τον ΑΔΜΗΕ. Αρμόδιες πηγές στις οποίες απευθύνθηκε το Energypress επιμένουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει τεκμηριωμένη σύνδεση και εξηγούν ότι υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι για τους οποίους ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ διαφέρουν.
Καταρχάς σε σχέση με τη μείωση του WACC πρέπει να σημειωθεί ότι όπως επισήμανε και στην επίσημη ανακοίνωσή του ο ΑΔΜΗΕ, αντανακλά τη μείωση του μακροοικονομικού ρίσκου της χώρας και τη μείωση του κόστους τραπεζικού δανεισμού. Πρακτικά το μικρότερο WACC σημαίνει ότι μια επιχείρηση μπορεί να υλοποιεί τις επενδύσεις της με χαμηλότερο κόστος κεφαλαίων (επιτόκιο δανεισμού ή άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία).
Τι ισχύει λοιπόν με το WACC του ΑΔΜΗΕ;
1. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ (αλλά και του ΔΕΣΦΑ) το WACC συνυπολογίζεται στα επενδυτικά κόστη της εταιρείας για τα οποία ο διαχειριστής ζητεί να αποζημιωθεί μέσω των ρυθμιζόμενων εσόδων. Οπότε θεωρητικά ο διαχειριστής δεν ενδιαφέρεται να έχει χαμηλό WACC ή στο πρόσφατο παρελθόν επεδίωκε να έχει υψηλό WACC προκειμένου να μπορεί να καλύψει το υψηλό κόστος χρηματοδότησης των επενδύσεων λόγω του υψηλού ρίσκου χώρας.
2. Σε ό,τι αφορά τον καθορισμό του WACC και το πόσο επηρεάζεται από το risk premium της χώρας πρέπει να επισημανθεί ότι το ρίσκο χώρας δεν προστίθεται αυτούσιο. Κανονικά, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, δεν προβλέπεται καν risk premium χώρας στο Capital Asset Pricing Model (CAPM). Ωστόσο εισάγεται για λόγους ρεαλισμού σε κάποιες μεθοδολογίες όπως της Ιταλίας, που υιοθετήθηκαν και στη χώρα μας. Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη, εάν το risk premium προσετίθετο αυτούσιο τότε το WACC, πριν λίγα χρόνια θα είχε φτάσει μέχρι και το 15%.
3. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, παρά την πτώση του country risk κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες και άνω, (σε σύγκριση με την προηγούμενη αναθεώρηση του WACC), η επίδραση στο τρέχον κόστος κεφαλαίου είναι μικρότερη: από το 7,3%, στο 7%.
4. Το γεγονός ότι ο διαχειριστής περιλαμβάνει στο επενδυτικό του πλάνο της επόμενης 4ετίας έργα μείζονος σημασίας όπως η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, παρέχει τη δυνατότητα προσαυξημένου WACC
5. Οι διαχειριστές συστηματικά εισηγούνται αυξημένα επίπεδα WACC προκειμένου να πετύχουν μεγαλύτερα έσοδα. Η δύσκολη ισορροπία βρίσκεται μεταξύ της επίπτωσης του υψηλού WACC στα τιμολόγια και της διατήρησης μιας εύλογης απόδοσης που θα διασφαλίσει το εφικτό των επενδύσεων. Εν προκειμένω ο ΑΔΜΗΕ έχει μπροστά του επενδύσεις ύψους 1.5 δις ευρώ, που εκτινάσσουν την ρυθμιζόμενη περιουσιακή του βάση. Κατά συνέπεια ανεβαίνει το απαιτούμενο έσοδο του διαχειριστή ανεξαρτήτως WACC.
6. Σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ιταλίας, το WACC κυμαίνεται σε επίπεδα 4-6 %
7. Όταν μειώνεται το country risk, διαπιστώνεται συνήθως αύξηση της κατανάλωσης. Οπότε υποχωρεί το WACC αλλά το έσοδο δεν επηρεάζεται απαραίτητα (ακόμη δηλαδή κι αν δεν αλλάζει η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση).
8.H έμφαση για εναν μακροπροθεσμο επενδυτη δεν εστιάζει τόσο στο ύψος του WACC όσο στη δυνατότητα να αναπτυχθούν κρίσιμα project στρατηγικής και γεωπολιτικής σημασίας.
Τέλος μια βασική διαφορά μεταξύ ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ είναι ότι για το διαχειριστή του φυσικού αερίου το WACC υπολογίζεται με πληθωρισμό ενώ του ΑΔΜΗΕ όχι. Επομένως καταλήγουν οι αρμόδιες πηγές, τα νούμερα που κυκλοφορούν σε καμία περίπτωση δεν είναι συγκρίσιμα. Και αυτές οι διαφορές, έχουν επισημανθεί στους επενδυτές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ.