Στις διαπραγματεύσεις που έγιναν για τη συμφωνία Δημοσίου - Paneuropean για την από κοινού πώληση του 50,1% την ΕΛΠΕ, οι έρευνες υδρογονανθράκων αποτέλεσαν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, για το οποίο τελικά συμφωνήθηκε ένα διαφοροποιημένο πλαίσιο. Ως γνωστόν οι δύο βασικοί μέτοχοι του ομίλου κατέληξαν να διαθέσουν μαζί πλειοψηφικό πακέτο μετοχών, στο οποίο ωστόσο δεν θα περιλαμβάνονται οι συμμετοχές των ΕΛΠΕ σε δικαιώματα έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων.
Ο διαχωρισμός της συγκεκριμένης δραστηριότητας από το συνολικό πακέτο πώλησης, επελέγη για μια σειρά από λόγους και κυρίως γιατί υπάρχει ειδικό ενδιαφέρον και ευρύτερη διάσταση στην έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων που ξεπερνά το καθαρά οικονομικό σκέλος. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση αποκτά και ένα πολιτικό επιχείρημα, καθώς θα μπορεί να ισχυριστεί στο κομματικό της ακροατήριο, ότι διατηρεί στο ακέραιο τη συμμετοχή του κράτους σε έναν εξαιρετικά ευαίσθητο οικονομικά, εθνικά και περιβαλλοντικά τομέα δραστηριότητας των ΕΛΠΕ.
Ως προς το περιεχόμενο της συμφωνίας Δημοσίου και πλευράς Λάτση, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπεται η δημιουργία μιας εταιρείας συμμετοχών κάτω από την ομπρέλα της οποίας θα περάσουν οι SPV εταιρείες (έξι ή και περισσότερες) για κάθε μια από τις παραχωρήσεις που έχουν εξασφαλίσει τα ΕΛΠΕ ως όμιλος στην Ελλάδα.
Πρόκειται για ένα εταιρικό σχήμα εξαιρετικά διαδεδομένο για καθετοποιημένες πετρελαϊκές εταιρείες που έχουν παρουσία σε περισσότερους του ενός τομείς της αγοράς πετρελαίου (upstream, downstream, midstream). Στόχος της χωριστής εταιρικής δομής είναι οι δραστηριότητες έρευνας και παραγωγής να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία. Σε αυτήν την εταιρεία συμμετοχών που θα δημιουργηθεί θα μετακινηθεί το εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό που απασχολείται σήμερα στη γενική διεύθυνση έρευνας και παραγωγής, κατά το πρότυπο της παλιάς ΔΕΠ ΕΚΥ.
Επί της ουσίας, η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των ΕΛΠΕ επισπεύδει τη δημιουργία της εταιρείας συμμετοχών, η οποία θα προχωρούσε ούτως ή άλλως για πρακτικούς και λειτουργικούς λόγους. Απλώς η πώληση λειτουργεί ως καταλύτης ώστε η δραστηριότητα της έρευνας και παραγωγής να αποκτήσει νωρίτερα αυτόνομη εταιρική υπόσταση, μέσω της νέας εταιρείας συμμετοχών.
Αύξηση κεφαλαίου
Επιπλέον η συμφωνία Δημοσίου - Λάτση, προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία προκειμένου να διατηρηθεί το ποσοστό της κρατικής συμμετοχής στα ίδια επίπεδα με σήμερα (35,5%). Πως θα συμβεί αυτό;
Θα γίνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, η οποία θα καλυφθεί αποκλειστικά από το Δημόσιο, το οποίο θα βρεθεί να κατέχει απευθείας στην νέα εταιρεία συμμετοχών ποσοστό 25%. Το υπόλοιπο 75% της εταιρείας θα ανήκει στα ΕΛΠΕ, όπου το δημόσιο θα έχει ποσοστό 15%, μετά την πώληση. Επομένως η άμεση (25%) μαζί με την έμμεση (15% από το 75% του ομίλου ΕΛΠΕ, δηλαδή 11,25%) συμμετοχή θα αθροίζουν συνολικό μερίδιο 36,25% ήτοι περίπου το σημερινό ποσοστό του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ.
Τα δικαιώματα
Η άμεση και έμμεση συμμετοχή του Δημοσίου στη νέα εταιρεία συμμετοχών συνεπάγεται απευθείας συμμετοχή του κράτους στις επενδυτικές δαπάνες για την έρευνα και ανάπτυξη των παραχωρήσεων που ανήκουν στα ΕΛΠΕ.
Η εταιρεία Holding θα διαχειρίζεται επίσης και ζητήματα που αφορούν πώληση μεριδίων (farm in) στις διάφορες παραχωρήσεις προκειμένου να μειωθεί το κόστος και να περιοριστεί το επενδυτικό ρίσκο, μία πρακτική ευρύτατα διαδεδομένη στην διεθνή πετρελαϊκή αγορά.
Υπενθυμίζεται ότι στα ΕΛΠΕ έχουν παραχωρηθεί μέσω διεθνών διαγωνιστικών διαδικασιών τα δικαιώματα έρευνας και παραγωγής για τις περιοχές:
- Πατραϊκός κόλπος (μερίδιο 50% ως επικεφαλής διαχειριστής, operator ενώ μερίδιο 50% έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία Edison)
- Οικόπεδο 2 δυτικά της Κέρκυρας στον Ιόνιο (μερίδιο 25%, ενώ μερίδιο 50% ως διαχειριστής κατέχει η γαλλική Total, με το υπόλοιπο 25% να έχει παραχωρηθεί στην Edison)
- Οι χερσαίες παραχωρήσεις Άρτα - Πρέβεζα και Βορειοδυτική Πελοπόννησος (100% ΕΛΠΕ)
Επίσης τα ΕΛΠΕ έχουν καταθέσει προσφορές και διαπραγματεύονται την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης για δύο ακόμη θαλάσσια οικόπεδα στο Ιόνιο (το οικόπεδο 1 στα όρια της Ελληνικής ΑΟΖ με την Αλβανική και το οικόπεδο 10 στα δυτικά της Πελοποννήσου στον Κυπαρισσιακό κόλπο).
Τέλος τα ΕΛΠΕ συμμετέχουν σε κοινοπρακτικά σχήματα που διεκδικούν ακόμη τρεις θαλάσσιες περιοχές. Οι δύο πρώτες αφορούν στην περιοχή Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης, που διεκδικούνται από την κοινοπραξία ΕΛΠΕ, Total, ExxonMobil και η τρίτη αφορά σε περιοχή του Ιονίου στα ανοιχτά της Θεσπρωτίας, που διεκδικείται από την κοινοπραξία ΕΛΠΕ Repsol.
(capital.gr)