(upd.) Κατατέθηκαν νωρίτερα οι βελτιωμένες προσφορές από τις δυο κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Οι νέες προσφορές θα ανοίξουν την Παρασκευή και πλέον το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στο ύψος του τιμήματος που προσφέρουν οι δυο ενδιαφερόμενοι και το κατά πόσο αυτό θα ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί.
Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
Με τις βελτιωμένες προσφορές για το 66% του ΔΕΣΦΑ να κατατίθενται σήμερα από τις δύο κοινοπραξίες, και τη «δουλειά» του ΤΑΙΠΕΔ να είναι εύκολη καθώς τα ζητήματα συμβατότητας των υποψηφίων κρίθηκαν στον πρώτο γύρο (μόνον εάν περιληφθεί νέα πηγή χρηματοδότησης κάποιου σχήματος θα πρέπει να ελεγχθεί περαιτέρω), το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στο ύψος του τιμήματος που θα επιτευχθεί.
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του ΔΕΣΦΑ (εκτόξευση λειτουργικών κερδών κατά 70% και ταμειακά διαθέσιμα στα 228 εκατ. ευρώ) επιβεβαίωσε ένα από τα στοιχεία που ευνοούν την κατάθεση υψηλών προσφορών.
«Εκείνο το στοιχείο που μπορεί να κρατήσει τις προσφορές κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ είναι το χαμηλό waccτου ΑΔΜΗΕ και το γεγονός ότι δεν υιοθετήθηκε το αίτημα των μνηστήρων για σταθερό wacc του ΔΕΣΦΑ» λένε, ωστόσο, παράγοντες της αγοράς που βρίσκονται πολύ κοντά στη διαδικασία.
Πρόκειται για την παράμετρο που ήρθε να προστεθεί στα μέχρι σήμερα δεδομένα με την απόφαση που έλαβε προ ολίγων ημερών η ΡΑΕ σχετικά με το ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ που περιορίζει τη μεσοσταθμική απόδοση κεφαλαίου (το λεγόμενο WACC, - weighted average cost of capital) στο 7% για το 2018, 6,9% για το 2019, 6,5% για το 2029 και 6,3% το 2021.
Η απόφαση της ΡΑΕ αφορά βεβαίως το διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ρεύματος και όχι το διαχειριστή του συστήματος αερίου (ΔΕΣΦΑ), εντούτοις θεωρείται προάγγελος αντίστοιχων αποφάσεων που θα λάβει η Αρχή εντός του έτους και για τα τιμολόγια αερίου και μάλιστα για ολόκληρη διαχειριστική περίοδο, δηλαδή 4 χρόνια, αρχής γενομένης από το 2019.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι το θέμα των τιμολογίων χρήσης των δικτύων του ΔΕΣΦΑ αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο προηγούμενο στάδιο του διαγωνισμού, με τους υποψηφίους επενδυτές να ζητάνε από το ΤΑΙΠΕΔ σταθερό ρυθμιστικό έσοδο με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, αίτημα που δεν έγινε τότε αποδεκτό.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του energypress, στον πρώτο γύρο η καλύτερη προσφορά (που δεν ήταν από την κοινοπραξία της SNAM, το αρχικώς θεωρούμενο ως φαβορί) δεν ξεπέρασε τα 450 εκατ. ευρώ, ενώ η δεύτερη κινήθηκε χαμηλότερα, αλλά πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ.
Σημειωτέον ότι πριν από πέντε χρόνια στο πρώτο διαγωνισμό, τότε που είχε επικρατήσει η Socar, ο αποτιμητής είχε ορίσει την αξία του 66% του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ. ευρώ. Αποτίμηση που είχε γίνει σε μια εποχή με υψηλό country risk για τη χώρα, και ενώ το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ δεν είχε καμία σχέση με το σημερινό. Επίσης τότε δεν υπήρχαν στο ταμείο της εταιρείας υψηλά διαθέσιμα, όταν αυτά τώρα κινούνται, όπως προαναφέρθηκε στα επίπεδα των 228 εκατ. ευρώ.
Οι διεκδικητές
Στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν οι τρεις βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, δηλαδή η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, και η ισπανική Enagas. Απέναντι στην "ευρωπαϊκή συμμαχία", αντιπαρατίθεται το σχήμα της θεωρητικά "μικρής" ισπανικής Reganosa, μαζί με τη ρουμανική Transgaz, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (EBRD).