Ομαλά προχωρά η υλοποίηση του αγωγού ΤΑΡ στη χώρα μας, ώστε να μεταφέρει αέριο από το 2020 προς τις αγορές των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης. Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από δηλώσεις της κοινοπραξίας που αναφέρουν ότι το Νοέμβριο θα ολοκληρωθεί η μηχανουργική κατασκευή και στη συνέχεια το 2019 θα γίνει το commissioning πριν την οριστική λειτουργία του αγωγού το 2020.
Πιο αναλυτικά, η γενική διευθύντρια του ΤΑΡ για την Ελλάδα, Κατερίνα Παπαλεξανδρή, δήλωσε χθες κατά την ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε σε εκπροσώπους του τύπου σε 3 εργοτάξια του αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς ότι τα μηχανουργικά έργα του αγωγού θα ολοκληρωθούν εντός του επόμενου 8μήνου. Παράλληλα ανέφερε ότι το συνολικό ύψος της επένδυσης έφτασε το 1,5 δις ευρώ, ενώ για το έργο αυτή τη στιγμή εργάζονται 3300 άνθρωποι.
Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία προόδου της κατασκευής στο σύνολο του ελληνικού τμήματος (550 χλμ) έχουν ως εξής:
Διάνοιξη Ζώνης Εργασίας |
Km |
536 |
|
Συγκόλληση σωλήνων |
Km |
491 |
|
Καταβίβαση στην τάφρο |
Km |
424 |
|
Επιχωμάτωση σωλήνα |
Km |
411 |
|
Υπό αποκατάσταση |
Km |
298 |
|
Πλέον, μοναδικό ερώτημα για το έργο αποτελούν τα 10 χιλιόμετρα στην περιοχή Τενάγη της Καβάλας, όπου παρά τη δικαστική δικαίωση αλλά και την πλήρη τεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση των μελετών, συνεχίζουν να υπάρχουν σθεναρές αντιδράσεις από τοπικούς παράγοντες και συλλογικότητες, που ζητούν την αλλαγή όδευσης του αγωγού.
“Εάν συνεχιστεί η καθυστέρηση θα υπάρξει πρόβλημα στο χρονοδιάγραμμα” προειδοποίησε η κ. Παπαλεξανδρή, μιλώντας για το θέμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Φεβρουάριο πραγματοποιήθηκε στο ΣτΕ μετά από 10 αναβολές η ακροαματική διαδικασία για την προσφυγή κατοίκων εναντίον της Περιβαλλοντικής Μελέτης του έργου. Είχαν προηγηθεί 10 αναβολές αλλά και η απόρριψη του αιτήματος για ασφαλιστικά μέτρα για σταμάτημα των εργασιών του αγωγού.
Πλέον το χρονοδιάγραμμα είναι οριακό με επιπλέον κίνδυνο να υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις από πιθανά αρχαιολογικά ευρήματα. Υπενθυμίζεται ότι η όδευση του αγωγού άλλαξε προκειμένου να μην υπάρχει διέλευση από περιοχές με κοιτάσματα τύρφης, με αποτέλεσμα η νέα διαδρομή να βρίσκεται κοντά στους Φιλίππους.
Βέλτιστες πρακτικές, ασφάλεια, προστασία περιβάλλοντος
Στο υπόλοιπο τμήμα του αγωγού που κατασκευάζεται και σχεδόν έχει ολοκληρωθεί, εφαρμόζονται οι πλέον προηγμένες και αυστηρές τεχνικές, πρακτικές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Αύγουστο του 2016 μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει σοβαρό ατύχημα, ούτε καν στις οδικές μεταφορές που γίνονται για τις εργασίες του project. Επίσης, έχουν διανυθεί 60 εκατ. χιλιόμετρα από οχήματα της κοινοπραξίας χωρίς ατύχημα. Μεταξύ των κανόνων που πρέπει να εφαρμόζουν οι οδηγοί και οι οποίοι έχουν βοηθήσει στο χαμηλό δείκτη ατυχημάτων είναι ότι μετά από 2 ώρες οδήγηση, γίνεται υποχρεωτικό διάλειμμα 15 λεπτών (υπάρχουν online ταχογράφοι που δεν επιτρέπουν να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο χρονικό όριο),
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα των υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας είναι ότι κάθε πρωί όλοι οι εργαζόμενοι ακόμη και οι ανειδίκευτοι εργάτες περνούν από αλκοτέστ, ενώ τυχαίοι έλεγχοι γίνονται και στη διάρκεια της ημέρας.
Εκτός όμως από την ασφάλεια, και σε επίπεδο τεχνικής αρτιότητας, οι συγκολλήσεις των αγωγών περνούν από 6 ή 7 αυτόματα στάδια και στη συνέχεια ελέγχονται προκειμένου να γίνουν παρεμβάσεις και επιδιορθώσεις. Τα εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά επιδιορθώσεων του αγωγού, συνιστούν παγκόσμιο ρεκόρ για έργα αυτού του μεγέθους, όπως ο TAP.
Επίσης σε τμήματα που ο αγωγός διέρχεται από δρόμους, υπάρχουν μικροί “μετροπόντικες” που διανοίγουν με ασφάλεια την όδευση χωρίς να δημιουργούν πρόβλημα στο οδικό δίκτυο. Αυτή τη στιγμή τα συγκεκριμένα μηχανήματα χρησιμοποιούνται για το τμήμα που ο αγωγός διασχίζει τον ποταμό Αλιάκμονα.
Τέλος εκτός από την τεχνική αρτιότητα, το έργο πρωτοπορεί και στο κομμάτι της περιβαλλοντικής ευθύνης και συνεργάζεται με περιβαλλοντικές οργανώσεις και ΜΚΟ, ενώ οι υπεργολάβοι κατασκευής διαθέτουν ειδικά τμήματα περιβάλλοντος με ειδικά στελέχη που επιβλέπουν τις εργασίες και φροντίζουν για την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης αλλά και για τη σωστή αποκατάσταση του περιβάλλοντος. Με τη συνεργασία και τις παρεμβάσεις που γίνονται έχουν ελαχιστοποιηθεί οι επιπτώσεις του έργου, ανέφερε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος εκ μέρους της εταιρείας προστασίας περιβάλλοντος και του σταθμού περίθαλψης αγρίων ζώων. Μεταξύ άλλων ιδιαίτερα μέτρα προστασίας λαμβάνονται για τις αρκούδες που ζουν στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής της Καστοριάς, ενώ ο TAP χρηματοδοτεί πολυάριθμες περιβαλλοντικές δράσεις μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η κάλυψη εξόδων για την περίθαλψη (φάρμακα κλπ) τραυματισμένων άγριων ζώωνπου βρίσκουν καταφύγιο στο κέντρο.