Από την περασμένη εβδομάδα ένας συνδυασμός παραγόντων έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου. Ο βασικότερος όλων το γεγονός ότι λόγω των υποχρεωτικών νερών αλλά πρωτίστως λόγω της αυξημένης παραγωγής των ΑΠΕ στη χονδρεμπορική αγορά του ηλεκτρισμού, έχει μειωθεί πέραν του αναμενομένου η κατανάλωση αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς. Ταυτόχρονα η κατανάλωση υποχωρεί ακόμη περισσότερο εξαιτίας των καιρικών συνθηκών και της ανόδου της θερμοκρασίας, που έχει μειώσει τη ζήτηση από τις ΕΠΑ.
Αποτέλεσμα;
Στο σύστημα να έχουν γίνει υπερδηλώσεις φορτίων και να ανεβαίνει η πίεση στον αγωγό και ο ΔΕΣΦΑ να έχει σημάνει alarm εξαιτίας των ανισοκατανομών, δίνοντας εντολή προς τους εισαγωγείς να μειώσουν τις εισροές τους από τα σημεία εισόδου του συστήματος.
Εδώ βεβαίως υπάρχουν και ορισμένες αιτιάσεις από την πλευρά των εισαγωγέων (ΔΕΠΑ, Προμηθέας, M&M Gas) καθώς όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, δεν εξαντλήθηκε το λεγόμενο line pack δηλαδή ο αποθηκευτικός χώρος του αγωγού, με το ΔΕΣΦΑ να χτυπάει συναγερμό για την πίεση στα 25,5 εκ. κυβικά μέτρα, όταν εκτιμάται ότι ο αγωγός μπορεί με ασφάλεια να φτάσει μέχρι και τα 45 εκ. κυβικά.
Επίσης ο ΔΕΣΦΑ αντί να ζητήσει να κοπούν οι δηλώσεις των τελικών χρηστών στις εξόδους, επικαλούμενος το γεγονός ότι η διαδικασία είναι χρονοβόρα, έδωσε εντολή στους εισαγωγείς να διακόψουν στα σύνορα τις ροές τους, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος για τις εταιρείες.
Σήμερα λοιπόν έχουν κληθεί όλοι οι φορείς της αγοράς από το ΔΕΣΦΑ για μια ενημερωτική, σύμφωνα με την πρόσκληση, συνάντηση. Η συνάντηση αυτή πάντως δε φαίνεται να εξευμενίζει την πλευρά των εταιρειών, οι οποίες δεν αποκλείεται να κινηθούν και προς την πλευρά του ρυθμιστή, προκειμένου να αμφισβητήσουν τα penalties που τους επιβλήθηκαν και τα οποία διόγκωσαν το συνολικό κόστος από την “υπεραντίδραση” όπως χαρακτηριστικά λένε πηγές της αγοράς, του διαχειριστή στο θέμα της πίεσης του αγωγού.