Τον περασμένο Νοέμβριο ο Ε. Μυτιληναίος σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Reuters είχε κάνει μια ειδική μνεία στην αγορά φυσικού αερίου, στην οποία όπως είχε πει η Μυτιληναίος είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής.
"Καταναλώνουμε 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, δε θα ήταν δύσκολο να προσφέρουμε ακόμη 1 δισ. στη χονδρεμπορική αγορά” είχε πει κάνοντας ειδική μνεία στο γεγονός ότι η Ελλάδα στηρίζεται στο ρωσικό φυσικό αέριο για να καλύψει τις ανάγκες της.
Εκείνο το οποίο δεν είχε πει στη συνέντευξη ο κ. Μυτιληναίος είναι ότι μέσω της κοινής εταιρείας της Motor Oil Hellas και της Μυτιληναίος M&M Gas, είχαν ήδη ξεκινήσει σε μικρές ποσότητες οι εισαγωγές αερίου μέσω αγωγού. Μάλιστα από τον περασμένο Δεκέμβριο, η M&M Gas ξεκίνησε να εισάγει από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και το σταθμό του Σιδηροκάστρου ποσότητες φυσικού αερίου που είχε αγοράσει απευθείας από τη Gazprom.
Οι εισαγωγές αυτές αποτελούν ουσιαστικά την πρώτη απευθείας πώληση αερίου από τη ρωσική εταιρεία στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι μέχρι σήμερα η Gazprom διέθετε φυσικό αέριο στη ΔΕΠΑ ή στην κοινή εταιρεία που έχει με τον όμιλο Κοπελούζου Προμηθέας Gas.
Μάλιστα ο Προμηθέας από πέρυσι έχει ξεκινήσει να εντείνει τη δραστηριότητά του πουλώντας κυρίως σε βιομηχανίες αλλά και στις Εταιρείες Παροχής Αερίου και έχοντας αποκτήσει μερίδιο που προσεγγίζει το 20% της αγοράς.
Ωστόσο, με την είσοδο της M&M Gas είναι η πρώτη φορά που γίνονται πωλήσεις ρωσικού αερίου απευθείας σε τελικό πελάτη, πρακτική η οποία τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά το 2011 εφαρμόζεται ευρέως σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές από τη Gazprom.
Έτσι και στην Ελλάδα, λοιπόν, οι πωλήσεις προς την κοινή εταιρεία των MOH και Μυτιληναίος, δείχνουν ότι η ρωσική εταιρεία ενδιαφέρεται να ξεκινήσει να πουλά απευθείας και χωρίς ενδιάμεσους, ιδιαίτερα σε μεγάλους πελάτες.
Καταλυτικό ρόλο για τις εξελίξεις έχουν παίξει δύο σημαντικές αλλαγές. Η πρώτη αφορά στα μέτρα που έχει αναλάβει να εφαρμόσει η ΔΕΠΑ, ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το άνοιγμα της αγοράς αερίου.
Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνεται και η εκχώρηση δυναμικότητας στο Σιδηρόκαστρο, που σημαίνει ότι ενώ μέχρι πρόσφατα η ΔΕΠΑ καταλάμβανε το σύνολο της χωρητικότητας του αγωγού, πλέον είναι υποχρεωμένη να παραχωρήσει και σε τρίτους ένα τμήμα.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και στη Ρεβυθούσα, το 2009 όταν απαγορεύτηκε πάλι στη Μυτιληναίος να πραγματοποιήσει τις πρώτες ιδιωτικές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην ελληνική αγορά. Τελικά οι εισαγωγές LNG καθυστέρησαν λίγες εβδομάδες και έγιναν με … δικαστική εντολή, ωστόσο άνοιξαν και τότε την αγορά αερίου.
Οκτώ χρόνια αργότερα - μετά τις αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού που προέκυψαν εν μέρει και από τα γεγονότα της Ρεβυθούσας - συμβαίνει το ίδιο και με το αέριο από αγωγό. Το νέο στάτους στην αγορά αερίου δίνει στη Μυτιληναίος ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα όχι μόνο για την αγορά του αερίου αλλά και για την αγορά του ηλεκτρισμού, με δεδομένο ότι το αέριο αξιοποιείται πρωτίστως από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της Μυτιληναίος.
Έτσι έχοντας την ευελιξία της εισαγωγής αερίου από αγωγό αλλά και εποχικά φθηνότερου υγροποιημένο φυσικού αερίου LNG, επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία και χαμηλότερο κόστος καύσιμου που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των μονάδων στην χονδρεμπορική αγορά.
Να σημειωθεί τέλος ότι σύμφωνα με πληροφορίες οι εισαγωγές της M&M Gas γίνονται σε τιμή κάτω από το κατώφλι της ΔΕΠΑ, η οποία υπενθυμίζεται ότι από το 2014 στη σύμβαση που υπέγραψε με τη Gazprom απώλεσε το αποκλειστικό δικαίωμα που είχε μέχρι τότε για την εισαγωγή εμπορία και διάθεση ρωσικού αερίου στην Ελλάδα.
(capital.gr)