Με το βασικό πακέτο των προς πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ να έχει ουσιαστικά κλείσει, η διαπραγμάτευση της ελληνικής πλευράς με τους θεσμούς επικεντρώνεται πλέον στην παράταση λειτουργίας των μονάδων σε Αμύνταιο και Καρδιά.
Όπως δήλωσε χθες Τετάρτη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, μετά τη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της ΓΕΝΟΠ, οι διαβουλεύσεις με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ (DG Comp) θα συνεχισθούν τις επόμενες δύο εβδομάδες.
Σύμφωνα με όσα είπε στο energia.gr ανώτερη πηγή της ΔΕΗ, στη λίστα του market test θα ενταχθούν η Μελίτη 1, η άδεια για τη Μελίτη 2, καθώς και οι μονάδες 3 και 4 της Μεγαλόπολης. Σημειώνεται ότι προς το παρόν το θέμα δεν έχει έρθει προς έγκριση στο ΔΣ της ΔΕΗ, καθώς η διαπραγμάτευση δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Όπως ήταν αναμενόμενο και παρά τις προσπάθειες του ΥΠΕΝ και της ΔΕΗ, το Αμύνταιο βγαίνει οριστικά εκτός λίστας. Ο ΑΗΣ Αμυνταίου είναι σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας (17.500 ώρες) ως το 2019.
Το ζητούμενο τώρα για την ελληνική πλευρά είναι να συμφωνηθεί η παράταση λειτουργίας των μονάδων του ΑΗΣ Αμυνταίου (όπως και του ΑΗΣ Καρδιάς) σε 32.000 ώρες, καθώς αν δεν επιτευχθεί αυτό, τότε η ΔΕΗ θα διατηρήσει στο χαρτοφυλάκιο της μόνο τον ΑΗΣ Αγ.Δημητρίου και το ποσοστό της αποεπένδυσης από τους λιγνιτικούς σταθμούς θα υπερβεί το συμφωνηθέν 40%. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή της σύγχρονης, υψηλής απόδοσης, μονάδας Πτολεμαΐδα 5 αναμένεται να ολοκληρωθεί περί το 2021.
Με το αίτημα για παράταση των ωρών λειτουργίας, η ελληνική πλευρά επιδιώκει την περαιτέρω αξιοποίηση των συγκεκριμένων μονάδων και κυρίως του Αμυνταίου μέσω νέων επενδύσεων για την περιβαλλοντική τους αναβάθμιση (μόνο από τη ΔΕΗ ή σε συνεργασία με ιδιώτες και κατά πάσα πιθανότητα με την κινεζική Shenhoua και τον όμιλο Κοπελούζου).
Σε ότι αφορά δε το κόστος της αναβάθμισης για το Αμύνταιο, η ίδια πηγή της ΔΕΗ έλεγε ότι όσα αναφέρονται κατά καιρούς περί του ύψους της επένδυσης (100 εκατ. ευρώ περίπου) δεν προκύπτουν από τα πραγματικά δεδομένα, δηλαδή εκτιμάται ότι είναι σημαντικά χαμηλότερο. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι το κόστος αναβάθμισης των μονάδων 1 ως 4 του ΑΗΣ Αγ.Δημητρίου κυμαίνεται στα 70 εκατ. ευρώ.
Εφόσον υπάρξει τελική συμφωνία και για το Αμύνταιο, η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι θα είναι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, δεδομένων των ισχυρών πιέσεων που εκδηλώνονται τόσο από εγχώριους παράγοντες της αγοράς, όσο και από τους κοινοτικούς αξιωματούχους, για την εκποίηση υδροηλεκτρικών μονάδων.
Αν και επισήμως τονίζεται προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν έχει τεθεί αυτό το ζήτημα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ωστόσο δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι οι κοινοτικοί αξιωματούχοι της DG Comp το έχουν αποσύρει οριστικά. Δηλαδή, δεν αποκλείεται να επανέλθουν σε αυτό το θέμα έστω και μεταγενέστερα, όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς.
Άλλωστε, όταν η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ υπογραμμίζει ότι δεν πρόκειται να πωληθούν υδροηλεκτρικές μονάδες (ο κ. Σταθάκης το επανέλαβε χθες για μία ακόμα φορά), δεν απευθύνεται μόνο στην εγχώρια κοινή γνώμη, αλλά και στις Βρυξέλλες.
Η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι στο market test που θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες (μετά την τελική συμφωνία με τους θεσμούς) θα εκδηλωθεί ισχυρό ενδιαφέρον από εταιρείες εκτός αλλά και εντός ΕΕ και ότι το εγχείρημα θα στεφθεί με επιτυχία, απομακρύνοντας το ενδεχόμενο ενός καταστροφικού κατακερματισμού της ΔΕΗ.
Σε ότι αφορά, πάντως, την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, αυτός είναι και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος ενίσχυσης του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρισμού, με βάση τους υφιστάμενους συσχετισμούς, καθώς όπως δήλωσε χθες ο κ. Σταθάκης δεν συζητούνται άλλες επιλογές όπως η παραχώρηση πελατών της ΔΕΗ προς τους ανταγωνιστές της.