Στο γνωστό σενάριο να διατηρήσει η ΔΕΠΑ τον ενεργό της ρόλο στην ΕΠΑ Αττικής, και να περιοριστεί σε παθητικό ρόλο στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, επιμένει σύμφωνα με πληροφορίες η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η παραπάνω γραμμή επιβεβαιώθηκε στη διάρκειαχθεσινής σύσκεψης στο ΥΠΕΝ, με συμμετοχή εκπροσώπων από ΔΕΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, και ΕΛΠΕ, όπου και έγινε σαφές ότι η κυβέρνηση δεν έχει αλλάξει θέση, ενόψει της επανέναρξης της διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους των θεσμών.
Αν και εκείνοι είχαν ζητήσει την πλήρη απομάκρυνση της ΔΕΠΑ από την λιανική, η κυβερνητική γραμμή ήταν και είναι ότι η εταιρεία θα παραμείνει στην λιανική μέσω ενός μόνο βραχίονα, δηλαδή την μία από τις δύο ΕΠΑ.
Το πιο ενδιαφέρον ωστόσο σκέλος της συνάντησης αφορούσε την εν εξελίξη διαπραγμάτευση της ΔΕΠΑ με τους δύο μετόχους των ΕΠΑ, δηλαδή την Shell, και την Eni.
Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες, η ΔΕΠΑ βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με την Eni, προκειμένου η τελευταία να αγοράσει μέρος του ποσοστού 51% που κατέχει η πρώτη στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας. Το σενάριο λέει ότι η ΔΕΠΑ θα μπορούσε και να παραμείνει στην εταιρεία ακόμη και με ποσοστό αρκετά χαμηλότερο του 49%. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί είτε με Εναλλακτική λύση της αγοράς μέρους του μεριδίου της ΔΕΠΑ, είναι η παροχή από τους Ιταλούς μεγαλύτερου ποσοστού στην ΕΔΑ. Οπως και να έχει, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο μέτοχοι στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας βρίσκονται κοντά στην εξεύρεση λύσης η οποία και δώσει τέλος στο σίριαλ.
Αναφορικά με την περίπτωση της ΕΠΑ Αττικής, θα μπορούσε σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το σχήμα να παραμείνει ως έχει, δηλαδή 51% ΔΕΠΑ, 49% Shell. Το ίδιο ισχύει και για την ΕΔΑ Αττικής. Άλλωστε οι δανειστές δεν έχουν θέσει θέμα με τις Εταιρείες Διανομής Αερίου.
Στην πράξη η κυβέρνηση φαίρεται να επιμένει στα όσα είχαν αποφασίσει τόσο η γενική συνέλευση μετόχων της ΔΕΠΑ το καλοκαίρι, όσο και το ΔΣ της εταιρείας, το οποίο και έχει εξουσιοδοτήσει την διοίκηση της εταιρείας να μην μετακινηθεί από την συγκεκριμένη γραμμή.
Τα πάντα φυσικά θα εξαρτηθούν από την στάση των θεσμών. Κοινό μυστικό είναι ότι οι εκπρόσωποι των δανειστών επέμεναν -μέχρι πρότινος τουλάχιστον- στο σενάριο να παραμείνει η ΔΕΠΑ στη λιανική, μόνο ως παθητικός μέτοχος, δηλαδή με ποσοστό 49% και κάτω. Επιπλέον, τόσο η Shell, όσο και η Eni έχουν κάνει σαφές ότι θέλουν να έχουν το πάνω χέρι στις ΕΠΑ.
Σε κάθε περίπτωση μέσα στις επόμενες 10-15 ημέρες ο γρίφος της λιανικής στο αέριο αναμένεται να έχει λυθεί, καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, λόγος για τον οποίο έγινε άλλωστε και η χθεσινή σύσκεψη. Ως γνωστόν οι δανειστές έχουν ζητήσει (και έχει μπεί στο αναθεωρημένο μνημόνιο) να καταρτισθεί ως το τέλος του χρόνου, ο οδικός χάρτης για τον τομέα του φυσικού αερίου, προκειμένου μεταξύ άλλων να αρθούν, όπως αναγράφεται χαρακτηριστικά, καταστάσεις που δεν προωθούν τον ανταγωνισμό.
Εννοείται ότι η ιδέα για είσοδο της ΔΕΠΑ στη λιανική του αερίου ως αυτόνομη δραστηριότητα, έχει εγκαταλειφθεί προ πολλού, παρά το γεγονός ότι έχει ήδη αποφασιστεί η αλλαγή καταστατικού και η επέκταση δραστηριότητας στη λιανική αερίου και ρεύματος.
Δεν είναι πάντως σαφές σε τι βαθμό συζητήθηκε το αίτημα της Shell ότι η απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος προμήθειας που κατείχε μέχρι το 2030 για την Αττική, αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό που μοιράζεται βέβαια κατά 50 εκατ. στη Shell και κατά 50 εκατ. στη ΔΕΠΑ. Από την πλευρά του πάντως το ΥΠΕΝ αμφισβητεί εδώ και καιρό τα στοιχεία της Shell, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να υπολογιστεί τόσο αν υπάρχει θέμα αποζημίωσης (value gap), καθώς και πόσο αυτό είναι.