Με την ενεργοποίηση της τροφοδοσίας του υφιστάμενου (αλλά ανενεργού) δικτύου φυσικού αερίου σε Λαμία και Χαλκίδα, ξεκινά η υλοποίηση ενός από τα πιο σημαντικά έργα για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο στάδια. Το πρώτο αφορά στη λειτουργία του υφιστάμενου δικτύου σε Λαμία και Χαλκίδα. Στις δύο πόλεις υπάρχουν κατασκευασμένοι εδώ και χρόνια, αγωγοί 18 χιλιομέτρων και 15 χιλιομέτρων αντίστοιχα, οι οποίοι όμως δεν έχουν τροφοδοτηθεί ποτέ με φυσικό αέριο.
Το δεύτερο στάδιο αφορά στην επέκταση του δικτύου, με στόχο αρχικά τη συνολική κάλυψη των δύο πόλεων και στην πορεία την κατασκευή νέων δικτύων στη Λιβαδειά, τη Θήβα, το Καρπενήσι και την Άμφισσα. Η ενεργοποίηση του δικτύου και οι συνδέσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις θα χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια, με ευρωπαϊκούς πόρους. Το «Βήμα» μίλησε με τον περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ. Κώστα Μπακογιάννη για τα σχέδια της Περιφέρειας και την πορεία υλοποίησης των έργων.
Κύριε Μπακογιάννη, θα μπορούσατε να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα των σχεδιαζόμενων έργων;
Η ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου, των πιλοτικών έργων όπως τα ονομάζει η ΔΕΔΑ ΑΕ (Διανομή Αερίου Λοιπής Ελλάδας), θα υλοποιηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018. Το δεύτερο στάδιο αφορά στην επέκταση του δικτύου, με στόχο τη συνολική κάλυψη της Λαμίας και της Χαλκίδας και την κατασκευή νέων δικτύων στη Λειβαδιά, τη Θήβα, το Καρπενήσι και την Άμφισσα. Το χρονοδιάγραμμα πάνω στο οποίο εργαζόμαστε από κοινού με την εταιρεία, έχει ως στόχο την προκήρυξη των διεθνών διαγωνισμών άμεσα και την εκκίνηση της εκτέλεσης των έργων μέσα στο 2018. Αυτό που διεκδικούμε και για το οποίο καταβάλουμε συνεχείς προσπάθειες είναι να αρχίσει μέσα στο 2018, η εκτέλεση των έργων σε όλες τις πόλεις μας.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε η Περιφέρεια σχετικά με το έργο;
Μπορεί να σας καλύψω σε μια πρόταση: «Για να φτάσουμε στο σήμερα, για να ενεργοποιήσουμε την τροφοδοσία της Χαλκίδας και της Λαμίας με Φυσικό Αέριο, τα τελευταία δυο χρόνια κολυμπάμε κόντρα στο ρεύμα». Στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, δεδομένων των περιορισμένων ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων που λαμβάνουμε αδίκως _ εξαιτίας μιας στατιστικής στρέβλωσης που κατατάσσει τη Στερεά Ελλάδα στις «πλούσιες περιφέρειες της Ευρώπης» λόγω της βιομηχανικής συγκέντρωσης στο Σχηματάρι και τα Οινόφυτα _, αναγκαζόμαστε να υιοθετούμε εναλλακτικές που επικεντρώνουν στη μόχλευση ευρωπαϊκών πόρων με ιδιωτικά κεφάλαια, προκειμένου να δημιουργηθούν νέες επενδύσεις και νέες διατηρήσιμες θέσεις εργασίας. Κλασικό παράδειγμα αυτής της προσπάθειας αποτελεί το έργο κατασκευής των Δικτύων Φυσικού Αερίου στις μεγάλες πόλεις της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, για το οποίο δεσμεύουμε το 12% του Περιφερειακού Επιχειρησιακού μας Προγράμματος (περίπου 22 εκατ. ευρώ). Παράλληλα αξιοποιούμε το πλάνο Γιουνκέρ για τη λήψη δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ η ΔΕΔΑ θα εισφέρει την ίδια συμμετοχή που απαιτείται.
Και πως φτάνουμε στο σήμερα;
Για να ξεπεράσουμε όλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες που συνεχώς προέκυπταν, συγκροτήσαμε μια ομάδα εργασίας με αιρετά και εξειδικευμένα υπηρεσιακά στελέχη και συνεργαστήκαμε σε καθημερινή βάση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, το αρμόδιο υπουργείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη ΔΕΔΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κλπ. Στην πραγματική ζωή τώρα, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν το γεγονός ότι ο αρχικός σχεδιασμός, δεδομένων των περιορισμένων ευρωπαϊκών πόρων που διαχειρίζεται η Περιφέρειά μας, δεν περιλάμβανε την τροφοδοσία όλων των πόλεων. Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία καταφέραμε να δεσμεύσουμε περισσότερους πόρους για να καλύψουμε τα αστικά μας κέντρα με περισσότερα χιλιόμετρα αγωγούς. Όσον αφορά τη γραφειοκρατία, νομίζω πως αν και ξεπεράσαμε τα βασικά νομοθετικά ζητήματα, δυστυχώς ο δρόμος μπορεί να είναι μακρύς.
Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους, ποιος είναι ο προϋπολογισμός του έργου;
Είναι 44,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Περιφέρεια εισφέρει 21,3 εκατ. ευρώ, το 12% του συνολικού προγράμματός μας. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με την ΔΕΔΑ καλύπτουν την ιδιωτική συμμετοχή που είναι 23,2 εκατ. ευρώ.
Τι περιλαμβάνει το έργο;
Περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις διανομής, παροχετευτικών αγωγών και σχετικού εξοπλισμού, με στόχο τη λειτουργική ολοκλήρωση των υποδομών διανομής και την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας των αστικών δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε έξι πόλεις της Περιφέρειας, τη Λαμία, τη Χαλκίδα, τη Θήβα, τη Λειβαδιά, την Άμφισσα και το Καρπενήσι. Συνολικά προβλέπεται η κατασκευή 305 χιλιομέτρων δικτύου και 4 μετρητικών - ρυθμιστικών σταθμών (Μ/R). Ειδικότερα, 91 χιλιόμετρα στη Λαμία, 100 χλμ. στη Χαλκίδα, 34 χλμ. στη Θήβα, 50 χλμ. στη Λειβαδιά, 15 χλμ. στην Άμφισσα και 15 χλμ. Καρπενήσι.
Και για να μιλήσουμε και λίγο πέρα από τους αριθμούς. Στην Ελλάδα των μνημονίων και της ενεργειακής ένδειας, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, με το έργο αυτό, μειώνει το κόστος της ενέργειας για τους συμπολίτες μας και τις επιχειρήσεις, διασφαλίζοντας την προμήθεια διαφοροποιημένου μίγματος καυσίμων. Καθιστούμε έτσι την οικονομίας μας ανταγωνιστική, και της δίνουμε χώρο να αναπτυχθεί. Ταυτόχρονα, στηρίζουμε και τα νοικοκυριά, προκειμένου να πάρουν μια ανάσα, από το δυσβάσταχτο κόστος της θέρμανσης.
(Πηγή: «ΤΟ ΒΗΜΑ»)