Σήμερα τελειώνει η διαβούλευση για τον κανονισμό τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του energypress θα δοθεί παράταση μέχρι την Πέμπτη και ταυτόχρονα θα δοθεί σε διαβούλευση και η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για τα τιμολόγια του 2018.
Με βάση τη φόρμουλα, επί των βασικών γραμμών της οποίας φαίνεται ότι έχουν συμφωνήσει η ΡΑΕ και ο ΔΕΣΦΑ, πρόκειται να ισχύσουν τα εξής:
Με βασική εκτίμηση ότι η κατανάλωση αερίου το 2018 θα είναι στα επίπεδα του 2017, θα προκύψει υπερανάκτηση γύρω στα 60 με 70 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά κατά το μεγαλύτερο μέρος θα κατευθυνθούν σε μείωση των τιμολογίων του 2018 και τα υπόλοιπα για κάλυψη μέρους της ανακτήσιμης διαφοράς των 320 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ σε βάθος 20ετίας.
Με αυτό τον τρόπο η μείωση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ το 2018 θα κυμανθεί στα επίπεδα του 8% για της μακροχρόνιες συμβάσεις (αφορούν τους ηλεκτροπαραγωγούς, τη ΔΕΠΑ κ.λπ.) και στα επίπεδα του 10% για τις βραχυχρόνιες συμβάσεις.
Η υπεραπόδοση που προέκυψε το 2017 λόγω υψηλής κατανάλωσης, (6- με 70 εκατ. ευρώ), θα πάει όλη για απόσβεση μέρους της ανακτήσιμης διαφοράς των 320 εκατ. ευρώ.
Τα καινούργια τιμολόγια δεν θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2018 αλλά περίπου τον Μάϊο, καθώς ο νόμος προβλέπει ότι η όποια αλλαγή στον κανονισμό τιμολόγησης περνάει στα τιμολόγια το νωρίτερο 7 μήνες αργότερα.
Αυτό σημαίνει ότι και για το πρώτο 5μηνο του 2018 η υπερανάκτηση θα πηγαίνει στο σύνολό της για την απόσβεση μέρους της ανακτήσιμης διαφοράς των 320 εκατ.ευρώ. Πρακτικά, με την υπερανάκτηση που θα εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ για το 2017 και το 5μηνο του 2018 (συνολικά περί τα 100 εκατ.ευρώ) η προς ανακτήσιμη διαφορά θα μειωθεί από 320 εκατ. ευρώ σε περίπου 220 εκατ. ευρώ.
Τα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνει η ΡΑΕ είναι:
Πρώτο βήμα, να αποφασίσει για τον τρόπο με τον οποίο θα εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ μέσα στα επόμενα 18 χρόνια τα «υπόλοιπα» της ανακτήσιμης διαφοράς, δηλαδή τα ως άνω 220 εκατ. ευρώ. Παρότι το ΤΑΙΠΕΔ και οι υποψήφιοι αγοραστές του Διαχειριστή ζητούν να υπάρχει αναφορά και δέσμευση για συγκεκριμένα ποσά ανά έτος (προτιμούν να είναι ισομοιρασμένα στα 18 χρόνια αρκεί να είναι απολύτως συγκεκριμένα), η ΡΑΕ φαίνεται να θεωρεί ορθό να περιγραφεί τώρα η μεθοδολογία κατανομής και να μην μπούνε συγκεκριμένα νούμερα, δεδομένου ότι δεν είναι γνωστή η μελλοντική κατανάλωση αερίου.
Η ΡΑΕ φέρεται διατεθειμένη πάντως να αναλάβει κάποιου τύπου δεσμεύσεις, όπως να ορίσει μίνιμουμ ποσό που θα ανακτά κάθε χρόνο ο ΔΕΣΦΑ. Η Αρχή θεωρεί επίσης ότι πρέπει να προβλεφθεί μια ανισομερής κατανομή που να δίνει μεγαλύτερα ποσά ανάκτησης τα πρώτα χρόνια και μικρότερα στη συνέχεια. Επί του θέματος μένει να φανεί η αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ.
Δεύτερο βήμα που πρέπει να κάνει η ΡΑΕ είναι να ορίσει τα καινούργια τιμολόγια για την τετραετία 2019 – 2022. Αυτό θα γίνει κάποια στιγμή μέσα στο 2018 και θα γίνει με τρόπο που να αντιστοιχίζεται με τις αποφάσεις που θα ληφθούν τώρα για τον κανονισμό τιμολόγησης και την κατανομή είσπραξης της ανακτήσιμης διαφοράς.