Η φόρμουλα που θα διασφαλίζει ικανοποιητική απόδοση για το διαχειριστή του δίκτυου και ταυτόχρονα θα οδηγεί σε ελάφρυνση των τιμολογίων, βρέθηκε σύμφωνα με πληροφορίες από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για το θέμα του ΔΕΣΦΑ.
Κατ' επέκταση, τέθηκε σήμερα (βλέπε εδώ) σε διαβούλευση η εισήγηση που ζητήθηκε από το ΔΕΣΦΑ για την τροποποίηση του κανονισμού τιμολόγησης, στην οποία θα προβλέπονται δύο βασικές ρυθμίσεις:
Η πρώτη ρύθμιση αφορά στην ανακτήσιμη διαφορά των 320 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο διαχειριστής και προτείνεται αυτή να μοιραστεί ισομερώς στα 18 χρόνια και να μην υπάρξει εμπροσθοβαρής ανάκτηση κατά την πρώτη 10ετία όπως είχε προταθεί προκειμένου ο ΔΕΣΦΑ να γίνει πιο ελκυστικός για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Το αν θα γίνει αυτό αποδεκτό από τη ΡΑΕ μένει να αποδειχθεί.
Η δεύτερη ρύθμιση αφορά στη θεσμοθέτηση μηχανισμού που θα προβλέπει ότι εάν η ετήσια υπεραπόδοση ή υποαπόδοση είναι πάνω από 25% από την προϋπολογισμένη τότε θα γίνεται προσαρμογή των τιμολογίων τον επόμενο χρόνο.
Ανεξάρτητα από την εισήγηση ΔΕΣΦΑ (και της απόφασης που θα πάρει μετά η ΡΑΕ) για την τροποποίηση του κανονισμού τιμολόγησης, που ούτως ή άλλως θα εφαρμοστεί για τα έσοδα του 2018, θα ισχύσουν τα εξής:
· Η υπεραπόδοση του 2017 λόγω υψηλής κατανάλωσης, όση είναι (υπολογίζεται σε 70 – 80 εκατ. ευρώ), θα πάει όλη για απόσβεση μέρους της ανακτήσιμης διαφοράς των 320 εκατ. ευρώ.
· Θα υπάρξει απόφαση της ΡΑΕ για τα τιμολόγια του 2018, περίπου στα μέσα Οκτωβρίου. Η απόφαση θα προβλέπει ότι εάν η κατανάλωση του 2018 κυμανθεί στα ίδια υψηλά επίπεδα με το 2017, η προβλεπόμενη υπεραπόδοση θα «μοιραστεί». Περίπου το μισό ποσό θα αξιοποιηθεί για την απόσβεση της ανακτήσιμης διαφοράς των 320 εκατ. ευρώ και το άλλο μισό θα κατευθυνθεί για τη μείωση των τιμολογίων των χρηστών. Υπολογίζεται ότι με αυτό τον τρόπο η μείωση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ το 2018 θα κυμανθεί στα επίπεδα του 8 – 9 %.
Ρεβυθούσα
Εξάλλου σύμφωνα με πληροφορίες προβλέπεται ότι θα υπάρξει ριζική προσαρμογή και αποκατάσταση των ταριφών χρήσης του τερματικού της Ρεβυθούσας. Η συγκεκριμένη αλλαγή αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη αφού θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την “απογείωση” της χρήσης του τερματικού. Κατά τις ίδιες πληροφορίες οι δύο βασικές συνιστώσες του τιμολογίου θα μειωθούν κατά 45 και 4% αντίστοιχα. Πλέον το κόστος χρήσης της Ρεβυθούσας θα εξισωθεί με τα κόστη των δύο άλλων εισόδων.
Παρέμβαση
Θυμίζουμε ότι για το θέμα των ταριφών του ΔΕΣΦΑ παρενέβη με επιστολή της χθες η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, ζητώντας να περάσει στα τιμολόγια μέσω μειώσεων η υπερανάκτηση που προέκυψε εξαιτίας της αυξημένης κατανάλωσης αερίου φέτος.
Η εφαρμογή του ισχύοντος κανονισμού τιμολόγησης κατά την επόμενη αναθεώρηση του τιμολογίου ΕΣΦΑ δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε μειώσεις των χρεώσεων ενόψει αυξημένης ζήτησης, οποιαδήποτε απόπειρα παράκαμψης ή τροποποίησης αυτής της διαδικασίας που θα γίνει με σκοπό τη διατήρηση ή ακόμη και την περαιτέρω αύξηση των τιμολογίων ΕΣΦΑ μας βρίσκει κάθετα αντίθετους και επιφυλασσόμενα για την άσκηση κάθε νόμιμου δικαιώματός μας, ανέφερε χαρακτηριστικά η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ.
Να σημειωθεί πάντως ότι κύριος εκφραστής των πιέσεων για εμπροσθοβαρή ανάκτηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εκτιμά ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτύχει καλύτερο έσοδο στο διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Στον αντίποδα η αγορά και οι καταναλωτές, όπως έδειξε και η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ, θεωρεί ότι πρώτο μέλημα του ρυθμιστή θα πρέπει να είναι η διατήρηση των τελών του δικτύου σε ικανοποιητικά επίπεδα και η κατά το δυνατόν μεγαλύτερη μείωση του κόστους για τους χρήστες, προς όφελος της πραγματικής οικονομίας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο και πληρώνουν τα τέλη δικτύου μέσω των οποίων αμείβεται ο ΔΕΣΦΑ.