Την καθοριστική συμβολή του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) στην επέκταση της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου (Φ.Α.), καθώς και το σχεδιασμό του για την ανάδειξη του ελληνικού Συστήματος Φ.Α. σε hub για την τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων, ανέλυσε, μιλώντας στο Συνέδριο ‘21stEconomist Government Roundtable’, o Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής & Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, κ. Δημήτριος Καρδοματέας.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, ο κ. Καρδοματέας υπογράμμισε την αυξανόμενη σημασία που αποδίδει ο ΔΕΣΦΑ στην ανάπτυξη μικρής κλίμακας εφαρμογών LNG, καθώς αυτές συνιστούν τη βέλτιστη δυνατή εναλλακτική λύση, δεδομένων των περιορισμών που επιβάλλει η θέση του Συστήματος Μεταφοράς Φ.Α., αλλά και η μη επαρκής, σε ορισμένες περιοχές, ζήτηση για τη στήριξη της επέκτασης του δικτύου.
Στρατηγικό ρόλο στο σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ, ως το μοναδικό πιθανό σημείο τροφοδοσίας τέτοιου είδους εφαρμογών, κατέχει, όπως ανέφερε ο κ. Καρδοματέας, ο σταθμός της Ρεβυθούσας. Εκεί ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει και βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο για την κατασκευή μέχρι το τέλος του 2019, ενός πιλοτικού σταθμού φόρτωσης ρυμουλκών LNG και τη δημιουργία, μέχρι το τέλος του 2020, μιας νέας μικρής κλίμακας προβλήτας LNG, η οποία θα επιτρέπει τη φόρτωση πλοίων μεγέθους 1.000-20.000 m3LNG.
Η προβλήτα θα καταστήσει εφικτή τη φόρτωση πλοίων που με τη σειρά τους θα τροφοδοτούν πλοία στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και τη φόρτωση μικρότερων πλοίων LNG, με σκοπό την αναπλήρωση των δεξαμενών αποθήκευσης που βρίσκονται στις παράκτιες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας ή στα νησιά. Τα έργα αυτά πρόκειται να ενισχύσουν σημαντικά τις δυνατότητες μεταφοράς LNG μέσω του οδικού δικτύου και της θάλασσας σε περιοχές εκτός δικτύου, για χρήση από τους βιομηχανικούς καταναλωτές και τα τοπικά δίκτυα διανομής ή στον τομέα των μεταφορών.
Ο κ. Καρδοματέας περιέγραψε επίσης τη στόχευση του ΔΕΣΦΑ να μεγαλώσει την αγορά, μέσω και της αύξησης των όγκων διέλευσης. Στην κατεύθυνση αυτή, υπογράμμισε τη σημασία της Σύμβασης Διασύνδεσης μεταξύ ΔΕΣΦΑ και BULGARTRANSGAZ που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιουνίου 2017, με την οποία ο Διαχειριστής έδωσε στην αγορά τη δυνατότητα αντίστροφης ροής, από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, διασφάλισε την ολοκλήρωση της επέκτασης χωρητικότητας του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας μέχρι τα μέσα του 2018, καθώς και τη σύνδεση με τον αγωγό TAP που πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019.
Ο ΔΕΣΦΑ προωθεί παράλληλα την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ, ύστερα από την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ των Διαχειριστών των δύο χωρών τον Οκτώβριο του 2016, ενώ συνεργάζεται με τους Διαχειριστές των Βαλκανικών χωρών για την ταχύτερη υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου, που θα δημιουργήσει μια οδό μεταφοράς αερίου από την Ελλάδα στην Ουγγαρία και την Ουκρανία.
Τέλος, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πρακτική, ένα εικονικό σημείο διαπραγμάτευσης (Virtual Trading Point), δημιουργώντας σε πρώτο στάδιο μια πλατφόρμα εξισορρόπησης, η οποία θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του έτους.
«Φιλοδοξία μας είναι ο ΔΕΣΦΑ να αποτελέσει καταλύτη για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας και συνολικά των Βαλκανίων», κατέληξε στην εισήγησή του ο κ. Καρδοματέας.
Στο πάνελ που είχε ως θέμα την «Επέκταση της Ελληνικής Εγχώριας Αγοράς Φ.Α.» συμμετείχαν επίσης ο Συντονιστής Διευθυντής Δραστηριοτήτων Διεθνών, Εμπορίας, Χαρτοφυλακίου και Προμήθειας Αερίου της ΔΕΠΑ, Δρ. Κωνσταντίνος Καραγιαννάκος, καθώς και o Διευθύνων Σύμβουλος της M&M Gas S.A., κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος.