Προχωρούν οι Χωροθετήσεις για τις Υποδομές LNG Μικρής Κλίμακας

 

Κοντά στον Γλαύκο ποταμό, στο λιμάνι της Πάτρας, μελετάται να χωροθετηθούν οι υποδομές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ -  LNG). 

Οι προκαταρκτικές περιβαλλοντικές μελέτες και οι μελέτες ασφαλείας βρίσκονται σε εξέλιξη και στην παρούσα φάση, όπως αναφέρεται σε έγγραφο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (αριθμ.πρωτ. 839/2017), εξετάζεται η συγκεκριμένη θέση στο νοτιοδυτικό όριο του λιμανιού. 

Οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις εντάσσονται στον σχεδιασμό της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών στα λιμάνια του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Λεμεσού, οι οποίες θα μπορούν να υποστηρίζουν τον ανεφοδιασμό πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Άλλωστε, βάσει του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα, θα πρέπει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 να υπάρχει ικανός αριθμός σημείων ανεφοδιασμού πλοίων ΥΦΑ σε κεντρικούς λιμένες της χώρας. 

Στην Πάτρα, επικρατεί ανησυχία ως προς τη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων καθώς ο χώρος του λιμανιού γειτνιάζει με πυκνοκατοικημένες περιοχές. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, σε σχετικό έγγραφο (αριθμ. πρωτ. 59308),«το ΥΦΑ είναι από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, η δε βιομηχανία του φυσικού αερίου θεωρείται γενικότερα μια από τις πιο ασφαλείς διεθνώς». 

Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής του προγράμματος  Poseidon  Med  II, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 53 εκατ. ευρώ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 50% με στόχο την καθιέρωση του  LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία. Το υπόλοιπο 50% θα χρηματοδοτηθεί από τους υπόλοιπους εταίρους του προγράμματος που είναι 26 εταιρείες από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία. 

Το μέγεθος των εγκαταστάσεων που μελετώνται να εγκατασταθούν σε μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως στης Πάτρας, θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με αυτό των τερματικών σταθμών ΥΦΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εκτιμώμενη αποθηκευτική ικανότητα στο λιμάνι της Πάτρας θα είναι της τάξης των 5.000 κυβικών μέτρων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, δηλαδή μόλις το 2,3% της αντίστοιχης του τερματικού σταθμού στη Ρεβυθούσα (220.000 κυβικά μέτρα ΥΦΑ). 

Μετά την ολοκλήρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της αντίστοιχης μελέτης ασφαλείας για την πιθανή εγκατάσταση υποδομών LNGστο λιμάνι της Πάτρας, θα υπάρξει διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Παράλληλα, βρίσκεται ήδη υπό εκπόνηση και μόλις ολοκληρωθεί θα υποβληθεί στο αρμόδιο όργανο του υπουργείου Ναυτιλίας η τροποποίηση του Προγραμματικού Σχεδίου ( master plan) του νοτίου λιμένα Πατρών, ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτό η χωροθέτηση της νέας εγκατάστασης. «Η δημιουργία αυτών των εγκαταστάσεων θα δώσει την ευκαιρία στους καταναλωτές της πόλης και της ευρύτερης περιοχής (κατοικίες, βιομηχανίες, εμπορικούς καταναλωτές) να έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο, κάτι που διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να συμβεί», σημειώνει ο κ. Κιτσάκος. 

Στην Ευρώπη, τερματικοί σταθμοί ΥΦΑ, μεγάλης κλίμακας, λειτουργούν σε πολλές χώρες όπως σε Ισπανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία, Νορβηγία, Σουηδία και μάλιστα σε αστικές περιοχές (όπως στη Βαρκελώνη). Μικρότερες εγκαταστάσεις λειτουργούν ή είναι ήδη υπό ανάπτυξη σε πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια, τα οποία γειτνιάζουν με κατοικημένες περιοχές. 

«Η χρήση  LNG  ως ναυτιλιακού καυσίμου εμφανίζει περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα και αναμένεται να συμβάλλει θετικά στην οικονομία της χώρας», όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, επισημαίνοντας ότι η μετατροπή πλοίων μπορεί να προσφέρει σημαντικές δυνατότητες και στα ελληνικά ναυπηγεία. Σύμφωνα με τον ίδιο,«οι απαιτήσεις που τίθενται για ναυτιλιακές επιχειρήσεις και λιμένες είναι μεγάλες και ο χρόνος αντίδρασης εξαιρετικά σημαντικός δεδομένου ότι θα καθορίσει τη θέση τους στην αγορά».

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr