Μία πολύχρονη διαμάχη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ρωσικού κολοσσού Gazprom τελείωσε προς όφελος των… Γερμανών! Οι καλύτεροι πελάτες των Ρώσων επί ευρωπαϊκού εδάφους μπορούν πλέον να γίνουν οι μεγαλύτεροι μεταπράτες αερίου…
Τα σχεδόν πέντε χρόνια της «αντιπαλότητας» μεταξύ Βρυξελλών και Μόσχας σχετικά με το εάν οι Ρώσοι κάνουν κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην ευρωπαϊκή αγορά αερίου, έφτασε σε αίσιο τέλος, όπως είχε προβλέψει η fmvoice.gr στο παρελθόν. Κι ολοκληρώθηκε με τη δέσμευση της Gazpromνα προσαρμόσει την πολιτική της στους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. και να συμβάλει στην ενοποίηση των αγορών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Μεταξύ των σημείων συμφωνίας, ωστόσο, περιλαμβάνεται και η δέσμευση της ρωσικής πλευράς να διαγράψει από τις υφιστάμενες συμβάσεις, τις ρήτρες που προβλέπονται σε περίπτωση μεταπώλησης ποσοτήτων αερίου, σε τρίτους. Με τις συγκεκριμένες ρήτρες η Gazprom ζητούσε να της καταβληθεί ποσοστό επί των κερδών που θα προέκυπταν για τις εταιρίες-πελάτες της.
Πώς, λοιπόν, ικανοποιούνται οι Γερμανοί; Η απάντηση είναι απλή. Με τη λειτουργία του αγωγού Nord Stream και με την προοπτική κατασκευής τουNord Stream ΙΙ, η Γερμανία μετατρέπεται στο μεγαλύτερο σημείο εισαγωγής ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς σύντομα θα σταματήσει η λειτουργία των αγωγών μέσω Ουκρανίας.
Μεταπράτης- μονοπώλιο
Σε περίπτωση κατά την οποία δεν βρεθεί λύση για νέες υποδομές στη Νότια Ευρώπη («Νότιος Διάδρομος»), τότε το μοναδικό σημείο εισόδου ρωσικού αερίου θα παραμείνει η Γερμανία! Έτσι, άλλωστε, εξηγείται το γεγονός ότι πίσω από τον «πόλεμο» της Κομισιόν στους αγωγούς του Νότου ήταν μονίμως τα γερμανικά συμφέροντα, αν και το Βερολίνο ήταν, είναι και θα είναι ο καλύτερος πελάτης της Gazprom.
Με τη δυνατότητα απρόσκοπτης μεταπώλησης του αερίου, αυτομάτως η Γερμανία θα μετατραπεί σε μονοπωλιακό μεταπράτη και θα καθορίζει η ίδια τις ποσότητες και τις τιμές που θα διακινεί προς οποιονδήποτε άλλο ευρωπαίο καταναλωτή.
Αυτό, δηλαδή, που προσπάθησε η Κομισιόν να αποτρέψει από τη ρωσική πλευρά, το δίνει… απλόχερα στους Γερμανούς, αν και όλα έγιναν για την υποτιθέμενη «ενιαία ανταγωνιστική αγορά» σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
Όπως είναι κατανοητό, οι χώρες που μελλοντικά θα έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι πιο απομακρυσμένες, όπως η Ελλάδα και ο ευρωπαϊκός Νότος, καθώς το αέριο που θα απορροφούν μέσω της «γερμανικής οδού», θα επιβαρύνεται σημαντικά, με τέλη μεταφοράς, χρήσης δικτύων και φυσικά με το ποσοστό κέρδους, που θα αποφασίζουν να βγάλουν οι Γερμανοί… Κατά τα άλλα, η αγορά θα ρυθμίσει τις τιμές!
(www.fmvoice.gr)