Η ΔΕΠΑ έπαιξε σημαντικό ρόλο κατά την περίοδο των ενεργειακών ελλείψεων που έλαβαν χώρα αυτό την περίοδο Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου στην Ελλάδα (καθώς και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες), καθώς, μέσω προσεκτικού σχεδιασμού και πρόβλεψης, κατάφερε να παράσχει στην αγορά μη προγραμματισμένα φορτία LNG διά του τερματικού στη Ρεβυθούσα. Αυτό σημειώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, μιλώντας στη New Europe, σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου και τα εγχώρια και διεθνή σχέδια της εταιρείας.
Όπως υπογραμμίζει ο κ. Κιτσάκος, «η ΔΕΠΑ προέβλεψε την άνοδο της ζήτησης για αέριο και έγκαιρα έδρασε ώστε να αυξήσει τις προμήθειες LNG. Κατά την περίοδο υψηλής ζήτησης ( Δεκέμβριος 2016 και Ιανουάριος 2017) που ακολούθησε, η ΔΕΠΑ κανόνισε την παραλαβή επτά φορτίων LNG, τρία από τα οποία παρέδωσαν 110.000 κ.μ. έκαστο. Συνολικά η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο και έφτασε τα 320 εκατ. κ. μ. έναντι 100 εκατ. κ. μ. την ίδια περίοδο πέρυσι.
Κατά τη διάρκεια αυτών των ελλείψεων, η ΔΕΠΑ έπαιξε κρίσιμο ρόλο σαν σύνδεσμο ανάμεσα στο φυσικό αέριο και την αγορά ηλεκτρισμού. Η εταιρεία ανέλαβε την πρωτοβουλία και κανόνισε την προμήθεια επαρκών ποσοτήτων αερίου παρά την υψηλή ζήτηση και την έλλειψη χρόνου».
Όπως άλλωστε, επισημαίνει ο CEO της ΔΕΠΑ, «για να αποτελέσει μια μικρή αγορά, όπως είναι η Ελλάδα, περιφερειακός κόμβος, πρέπει πρώτα να κοιτάξεις στην εγχώρια αγορά σου», ενώ προσθέτει ότι στη χώρα μας, αυτή τη στιγμή, υπάρχει μία αναπτυσσόμενη αγορά αερίου.
«Οι δυνατότητες ανάπτυξης υπήρξαν και συνεχίζουν να είναι σημαντικές καθώς η μέση κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (Ελλάδα 12% - μ.ο. ΕΕ 21%). Το πιο σημαντικό πράγμα είναι η «κουλτούρα» του φυσικού αερίου. Μένουν ακόμη πολλά να γίνουν ώστε να αναβαθμιστεί η «κουλτούρα» φυσικού αερίου και η ελληνική αγορά φυσικού αερίου και η ΔΕΠΑ εργάζεται σκληρά γι’ αυτό».
Ο κ. Κιτσάκος υπενθυμίζει ότι, σε αυτή την κατεύθυνση, η ΔΕΠΑ πέρυσι σημείωσε πρόοδο όσον αφορά την επέκταση του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου και την περαιτέρω κάλυψη περιοχών που δεν είχαν ως πρόσφατα προμήθειες φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τον κ. Κιτσάκο, η ΔΕΠΑ υπολογίζει ότι μέσα από την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου, την αυξημένη χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές, η αναμενόμενη επιπλέον κατανάλωση τα επόμενα 15 χρόνια θα κυμανθεί στα 8 bcm περίπου, με αποτέλεσμα μία μέση αύξηση της κατανάλωσης κατά 0,7 με 0,8 bcm/έτος και μία συνακόλουθη μείωση κατά πάν από 50 χιλ. τόνους εκπεμπόμενου φυσικού αερίου. Ήδη, η παροχή αερίου σε νέες τοποθεσίες και περιοχές (νησιά, Ήπειρο, Δ. Μακεδονία κλπ.) είναι καθ’ οδόν με την χρήση αγωγών, πλοίων και φορτηγών.
Παράλληλα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ επισημαίνει ότι είναι στρατηγική επιλογή της εταιρείας να συμμαχήσει με άλλους δυνατούς παίκτες στην αγορά, τόσο για την υλοποίηση σημαντικών πρότζεκτ όσο και για την προμήθεια προς νέους πιθανούς πελάτες. Όπως σημειώνει, «ένα επιτυχές παράδειγμα είναι η συνεργασία της ΔΕΠΑ με την Edison στην κοινοπραξία του Poseidon (με ίση συμμετοχή ΔΕΠΑ και Edison), που αφορά την ανάπτυξη πρότζεκτ υποδομών φυσικού αερίου στην ΝΑ Ευρώπη και σήμερα προωθεί τον αγωγό διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας ( IGB), τον αγωγό Poseidon και τον αγωγό της Ανατολικής Μεσογείου ( EastMed). Όλα τα παραπάνω πρότζεκτ έχουν αναγνωριστεί από την ΕΕ ως πρόζεκτ κοινού ενδιαφέροντος ( PCI).
Ο αγωγός διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας ( IGB) είναι πρότζεκτ-κλειδί για την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, καθώς θα ενισχύσει την διαφοροποίηση προμηθειών και πηγών της Βουλγαρίας και ευρύτερα.
Ο αγωγός Poseidon, το υπεράκτιο τμήμα του αγωγού διασύνδεσης Τουρκίας – Ελλάδας - Ιταλίας IGI POSEIDON (πρώην ITGI), είναι σχεδιασμένος ως πρότζεκτ εισαγωγής από πολλαπλές πηγές που θα μπορούσε να συμβάλει ουσιαστικά στην ασφάλεια προμηθειών της Ευρώπης μέσα από την διαφοροποίηση πηγών ή/και οδεύσεων».
Αναφορικά με τον αγωγό East Med, που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από πρόσφατα ανακαλυφθέντα πεδία στην Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη, υπογραμμίζει με έμφαση ότι είναι εφικτός και βιώσιμος. «Όλες οι τεχνικές και οικονομικές μελέτες που καταρτίστηκαν το 2016 από κορυφαίες εταιρείες παγκόσμιου κύρους, όπως οι Intec SEA, C& M Engineering και IHSCERA, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πρότζεκτ είναι τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο και εμπορικά ανταγωνιστικό. Από τεχνικής άποψης όλα τα βήματα είναι αρκούντως εφικτά. Υπάρχει μόνο ένα μικρό τμήμα, λιγότερο από 10 χλμ., πριν την Κρήτη, όπου το βάθος είναι αρκετά μεγάλο. Αλλά η τεχνολογία έχει προοδεύσει έτσι ώστε να μπορούμε να το καλύψουμε και αυτό, άρα όλη η όδευση είναι εγγυημένη.
Σε πολιτικό επίπεδο, το πρότζεκτ έχει λάβει συνεχή και αυξανόμενη υποστήριξη από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Κύπρου και του Ισραήλ, καθώς και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», δηλώνει στη New Europe ο κ. Κιτσάκος.