(upd:19:24) Κοινή Διακήρυξη για την προώθηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed υπέγραψαν, σήμερα, στο Τελ Αβίβ, παρουσία του Ευρωπαίου Επίτροπου Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κύπρου, Γιώργος Λακκοτρύπης, ο Υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας, Κάρλο Καλέντα και o Υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ, Γιουβάλ Στάινιτζ.
Όπως αναφέρει το ΥΠΝ, στη Διακήρυξη προβλέπονται τα εξής:
Τα Μέρη στηρίζουν τη μετατροπή της Ανατολικής Μεσογείου σε εναλλακτικό διάδρομο φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Το έργο του αγωγού EastMed, ενώ συμπληρώνει άλλες επιλογές εξαγωγών υπό αξιολόγηση, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την εξαγωγή προς την Ευρώπη μέρους των υφιστάμενων αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Τα Μέρη θα υποστηρίξουν της δραστηριότητες ανάπτυξης του αγωγού EastMed και προς αυτήν την κατεύθυνση θα στηρίξουν την αίτηση της κοινοπραξίας IGI Poseidon για εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Τα Μέρη θα ενισχύσουν, επίσης, τη μεταξύ τους συνεργασία, δημιουργώντας μια τετραμερή ομάδα εργασίας με σκοπό την παρακολούθηση και τη στήριξη του έργου του αγωγού EastMed και την εξέταση όρων για την απαραίτητη Διακυβερνητική Συμφωνία για επίσπευση της κατασκευής του έργου.
Τα Μέρη υιοθετούν την έκθεση της ομάδας εργασίας των τεσσάρων χωρών, ημερομηνίας 30 Μαρτίου 2017, αναφορικά με τον αγωγό EastMed, η οποία κατατέθηκε στον Επίτροπο Κανιέτε.
Ο κ. Σταθάκης δήλωσε: «Η Ελλάδα υποστηρίζει τους σχεδιασμούς του EastMed, με τη διπλή ιδιότητα του στρατηγικού διαμετακομιστικού κόμβου και μελλοντικά, ως δυνητικά upstream χώρας στην παραγωγή φυσικού αερίου. Είναι σημαντικό ότι με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης μελετών το έργο κρίθηκε τεχνικά και οικονομικά βιώσιμο. Θα συμβάλει στη σταθερότητα της περιοχής ενώ θα οδηγήσει σε περαιτέρω ενίσχυση του ενεργειακού δυναμικού της Κρήτης και της Πελοποννήσου. Το έργο περνάει στη δεύτερη φάση, όπου θα πραγματοποιηθούν οι τεχνικές μελέτες με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο μεσογειακός διάδρομος αποτελεί έργο που κινείται από την ιδιωτική εταιρεία, Ποσειδώνας, η οποία αποτελεί ελληνοϊταλική κοινοπραξία (ΔΕΠΑ και Edison). Είναι καθοριστικής σημασίας η σημερινή συνάντηση, καθώς οι τέσσερις υπουργοί συνομολογήσουμε στην στήριξη και από κοινού προώθηση του στρατηγικού αυτού έργου. Συμφωνήσαμε με τους ομολόγους μου να κάνουμε εξάμηνες συναντήσεις, ώστε να κατά καταγράφουμε την πρόοδο του έργου προς την επενδυτική ωριμότητα. Η επόμενη συνάντηση μας θα γίνει στη Κύπρο».
Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
(update: 14:00) Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και η κυβέρνηση του Ισραήλ έδωσαν σήμερα τη στήριξή τους για να προχωρήσει το έργο του EastMed, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, στοχεύοντας στην ολοκλήρωσή του έως το 2025.Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και πιθανόν με την Ιταλία, με κόστος έως 6 δισεκ. ευρώ.
«Είναι ένα φιλόδοξο έργο, το οποίο ως Κομισιόν στηρίζουμε ξεκάθαρα, καθώς θα έχει υψηλή αξία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια της παροχής και τον στόχο της διαφοροποίησης», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τη Δράση για το Κλίμα και την Ενέργεια Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.
Ύστερα από συνάντηση στο Τελ Αβίβ μεταξύ των υπουργών Ενέργειας από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία, ο Κανιέτε δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι πιστεύει πως το έργο «θα πληροί όλες τις σχετικές προϋποθέσεις» προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρηματοοικονομική δέσμευση.
Ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτς δήλωσε ότι ο αγωγός μπορεί να ολοκληρωθεί το 2025. «Αλλά θα προσπαθήσουμε να επισπεύσουμε και να μικρύνουμε το χρονοδιάγραμμα», δήλωσε. Όταν ρωτήθηκε για τα σχέδια του Ισραήλ, ο Στάινιτς ήταν κάθετος: «Θα κάνω και τους δύο αγωγούς», αναφερόμενος στον EastMed και στον αγωγό Ισραήλ-Τουρκίας.
Η μελέτη βιωσιμότητας έχει ολοκληρωθεί και τα επόμενα λίγα χρόνια το βάρος θα δοθεί στις «κατάλληλες αναπτυξιακές δραστηριότητες», με την τελική επενδυτική απόφαση να αναμένεται έως το 2020, δήλωσε ο Έλιο Ρουτζέρι, διευθύνων σύμβουλος της IGI Poseidon, των ιδιοκτητών του έργου. Η IGI Poseidon είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της ελληνικής ΔΕΠΑ και του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Edison.
«Η εκτίμησή μας σήμερα είναι ότι θα κοστίσει 5 δισεκ. ευρώ (για να φθάσει) ο αγωγός στο ελληνικό σύστημα και 6 δισεκ. ευρώ (για να φθάσει) στο ιταλικό σύστημα», δήλωσε ο Ρουτζέρι στο Reuters. Οι υπουργοί Ενέργειας δήλωσαν ότι θα συναντηθούν στην Κύπρο σε έξι μήνες για να προχωρήσουν περαιτέρω το έργο.
Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
Τετραμερής συνάντηση των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ιταλίας και του Ισραήλ για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed θα πραγματοποιηθεί σήμερα στο Τελ Αβίβ.
Η συνάντηση, που θα ολοκληρωθεί με κοινή συνέντευξη Τύπου, θα πραγματοποιηθεί παρουσία και του Ευρωπαίου Επίτροπου Ενέργειας, Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.
Στόχος για τον EastMed είναι να μεταφέρει το νεοανακαλυφθέν φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας.
Το έργο θεωρείται πλέον βιώσιμο
Πριν λίγους μήνες, η ΔΕΠΑ, μια εκ των μετόχων στο έργο, ανακοίνωσε ότι με βάση μελέτες που πραγματοποιήθηκαν το σχέδιο κρίνεται βιώσιμο τόσο από τεχνικής, όσο και από οικονομικής πλευράς.
Η μελέτη που παρουσιάστηκε στη Γενική Διεύθυνση για την Ενέργεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την IGI Poseidon (στην οποία συμμετέχουν εξ ημισείας ΔΕΠΑ και Edison), διαπιστώνει ότι η κατασκευή του αγωγού θα κοστίσει περίπου 5,7 δισ. δολάρια, αρκετά λιγότερο από τις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί αρχικά, και εκτιμά ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και εμπορικά βιώσιμος.
Έτσι, η προσοχή πλέον έχει στραφεί στο πως θα αντληθεί σημαντικό μέρος των απαιτούμενων για την υλοποίηση του έργου πόρων από την ΕΕ, ώστε ο αγωγός να υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος και η λειτουργία του να ξεκινήσει το 2021, όπως προβλέπεται.
Καταλύτης το ζωηρό ιταλικό ενδιαφέρον
Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο υπουργός Ενέργειας της Κϋπρου Γ. Λακκοτρύπης είχε τονίσει πως "σίγουρα η μεγάλη σημασία αυτού του σχήματος πλέον είναι η παρουσία της Ιταλίας, που προσδίδει μια ιδιαίτερη διάσταση στην όλη προσπάθεια".
Πλέον, το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που δείχνει τελευταία η Ιταλία να αποτελεί καταλύτη για τις περαιτέρω εξελίξεις που θέλουν τις προοπτικές του έργου να είναι αναβαθμισμένες.
Η ενεργός εμπλοκή της Ιταλίας ενισχύει σημαντικά τις προοπτικές του East Med, τόσο εντός ΕE, αφού πλέον η υλοποίησή του δεν αναδεικνύεται μόνο ως ελληνο-κυπριακή επιδίωξη. Ταυτόχρονα, ενισχύει την οικονομική και γεωπολιτική σημασία του, έναντι ανταγωνιστικών σχεδίων για μεταφορά του φυσικού αερίου της ΝΑ προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις διπλωματικών πηγών, το μειωμένο κόστος σε συνδυασμό με την ενεργό συμμετοχή της ΕΕ θα διευκολύνουν το Ισραήλ να στραφεί αποφασιστικά στη συγκεκριμένη επιλογή έναντι της εναλλακτικής της τουρκικής διόδου.