Μετά τα ΕΛΠΕ και η Motor Oil: Η χρονιά των ρεκόρ για τα διυλιστήρια

 

Χρήστος Στεφάνου

Χθες ήταν η σειρά της Μότορ Όιλ να ανακοινώσει μια σειρά από εντυπωσιακά μεγέθη για τα αποτελέσματα του 2016 που αναδεικνύεται σε χρονιά των ρεκόρ για τους δύο ελληνικούς διυλιστηριακούς ομίλους.

Βεβαίως η τιμή του πετρελαίου και η μείωση των περιθωρίων «ψαλίδισε» τη συγκρίσιμη λειτουργική κερδοφορία, κάτι που ωστόσο δεν αναιρεί το γεγονός ότι σε επίπεδο παραγωγής και εξαγωγών η περασμένη χρονιά ανέδειξε τον κλάδο της διύλισης σε ατμομηχανή κερδών και ρευστότητας.

Ως προς τα μεγέθη που ανακοίνωσε η ΜΟΗ:  Το 2016 είχαμε ρεκόρ παραγωγής στα 13,046 εκατ μετρικούς τόνους, με τις εξαγωγές να φτάνουν το 70%! (9,101 εκατ. μετρικοί τόνοι ή 69,7% της παραγωγής)

Αντίστοιχα τα ΕΛΠΕ είχαν και εκείνα ιστορικό ρεκόρ παραγωγής στους 14,8 εκατ. μετρικούς τόνους διαθέτοντας μάλιστα σε εξαγωγές 8,6 εκατ. μετρικούς τόνους (25% αύξηση σε σχέση με πέρυσι) που αντιστοιχούν στο 56% της παραγωγής.

Το πρώτο δηλαδή συμπέρασμα είναι ότι οι δύο διυλιστηριακοί όμιλοι έχουν επιτύχει με την πλήρη λειτουργική αξιοποίηση των επενδύσεων που έκαναν τα τελευταία χρόνια γεγονός που μεταφράζεται και σε σημαντική αύξηση των εξαγωγών. Μάλιστα οι εξαγωγές που παραδοσιακά αποτελούσαν ένα κατεξοχήν ευνοικό πεδίο για το διυλιστήριο της ΜΟΗ, αποτελούν και για τα ΕΛΠΕ πλέον ένα σηματικό κομμάτι της δραστηριότητας.

Εδώ πιθανότατα παίζει σημαντικό ρόλο και το γεγονός ότι η εσωτερική αγορά εμφανίζει σημάδια κάμψης.

Ωστόσο σύμφωνα με τα αποτελέσματα των δύο ομίλων βλέπουμε ότι υπάρχει σημαντική αύξηση των πωλήσεων και στην εσωτερική αγορά. Οι 2,7 εκατ. τόνοι που διέθεσε στην εσωτερική αγορά η ΜΟΗ πλησιάζουν στα μεγέθη των πωλήσεων του 2011 και είναι σίγουρα οι μεγαλύτερες πωλήσεις της τελευταίας 5ετίας.

Αύξηση όμως σε όγκους πωλήσεων εμφάνισαν και τα ΕΛΠΕ, παρά το γεγονός ότι οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς καυσίμων έπεσα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου ενέργειας.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι οι φίρμες των διυλιστηρίων κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος και μερίδια στην αγορά καταφέρνοντας να στηρίξουν  τα αποτελέσματά τους παρά το νέο αρνητικό γύρισμα της αγοράς.

Μια ακόμη ενδιαφέρουσα πτυχή των δραστηριοτήτων των ελληνικών διυλιστηρίων που πιθανότατα να κρύβεται και πίσω από τις καλύτερες επιδόσεις τους σε σχέση με το μέσο όρο της αγοράς είναι η επιλογή των προμηθευτών αργού.

Παραδοσιακά η ΜΟΗ τα τελευταία χρόνια έδειχνε μια εξαιρετική ευελιξία στην επιλογή προμηθευτών και κατάφερνε να προσαρμόζεται στις ευκαιρίες της αγοράς, καθώς μπορούσε ανάλογα να προσαρμόζει και την παραγωγή των Αγίων Θεοδώρων ανάλογα με τη ζήτηση αλλά και τα διαθέσιμα ανταγωνιστικά αργά.

Για το 2016 η ΜΟΗ στράφηκε κυρίως στην αγορά του Ιράκ (Basrah, Basrah heavy, Kirkuk) και της Σαουδικής Αραβίας, περιορίζοντας το ρωσικό ενώ κάποιες άλλες αγορές έγιναν και από τη Λιβύη.

Αντίστοιχα τα ΕΛΠΕ τα τελευταία χρόνια δείχνουν έντονη κινητικότητα και σε αυτό το κομμάτι και το 2016 ενίσχυσαν τις προμήθειές τους από το Ιράν (16%), το Καζακστάν (25%) και τη Μαύρη Θάλασσα και την Αίγυπτο (10%), ενώ διατήρησαν σταθερές τις αγορές από τη Σαουδική Αραβία (5%), μειώνοντας τις ρωσικές προμήθειες (17%)και τις προμήθειες από το Ιράκ(24%). Σημειώνεται ότι τα ΕΛΠΕ έχουν υπογράψει συμφωνίες απευθείας προμήθειας με πέντε μεγάλες κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες ( Ρωσία,Ιράν, Ιράκ, Σαουδική Αραβία και Αίγυπτος).

Σε κάθε περίπτωση η επιτυχημένη πορεία αποτυπώνεται και στα στοιχεία της κερδοφορίας ενώ και οι μέτοχοι των δύο ομίλων έχουν κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένοι. Για την ιστορία χθες η ΜΟΗ ανακοίνωσε μέρισμα 0,9 ευρώ ανά μετοχή που αντιστοιχεί σε μερισματική απόδοση 6% με βάση τις χθεσινές τιμές της μετοχής. 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr