Θοδωρής Παναγούλης
01 12 2016 | 09:27
Μετά και την επίσημη τοποθέτηση του ΥΠΕΝ περί ανεπιτυχούς ολοκλήρωσης των συζητήσεων με τις SOCAR και SNAM, κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι οι οριστικές αποφάσεις για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί από εδώ και πέρα, όσον αφορά την πώληση ποσοστού του ΔΕΣΦΑ θα παρθούν σε κυβερνητικό επίπεδο - από το οικονομικό επιτελείο και το Μέγαρο Μαξίμου - την επόμενη εβδομάδα.
"Κάναμε ό,τι μπορούσαμε και ό,τι έπρεπε για να ολοκληρωθεί η πώληση, τώρα προχωράμε στην επόμενη μέρα με βάση τα νέα δεδομένα" δηλώνουν χαρακτηριστικά.
Επιβεβαιώνοντας το χθεσινό ρεπορτάζ του energypress, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως αυτό που κατά κύριο λόγο θα συζητηθεί στην κυβέρνηση, είναι το ποσοστό που θα αφορά ο νέος διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί, αν δηλαδή θα είναι και πάλι για το 66% ή για το 49%, με το Δημόσιο να διατηρεί, σε αυτή την περίπτωση, το πλειοψηφικό πακέτο, κατά το πρότυπο του ΑΔΜΗΕ. Θα ληφθούν υπόψη όλα τα δεδομένα, μεταξύ αυτών και το γεγονός ότι υπάρχει ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως υπογραμμίζουν, θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, καθώς η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση. Είναι εμφανής άλλωστε η κυβερνητική προσπάθεια, ακόμα και με τη χθεσινή ανακοίνωση, να μην χρεωθούν σε αυτήν οι ευθύνες του ναυαγίου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόθεση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι να «παλέψει» την προοπτική ενός νέου μοντέλου για το ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με το οποίο θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου ο Διαχειριστής σε ποσοστό 51%. Ωστόσο με δεδομένο ότι δημιουργείται «τρύπα» στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ και η οποιαδήποτε κίνηση θα πρέπει να γίνει σε συνεννόηση και συμφωνία με τους δανειστές, είναι άγνωστο ποια διαδικασία θα επιλεγεί τελικά.
Το χρονικό της υπόθεσης
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar, μετά το σχετικό διαγωνισμό στον οποίο η Socar ήταν ο μοναδικός ενδιαφερόμενος, υπογράφηκε το Δεκέμβριο του 2013 από τον τότε υπουργό Ενέργειας, Γιάννη Μανιάτη, και τον πρόεδρο της Socar, Ροβνάγκ Αμπντουλάγιεφ. Η συμφωνία προέβλεπε τη μεταβίβαση στη Socar του 66% του ΔΕΣΦΑ, ήτοι 31% που κατείχε το ΤΑΙΠΕΔ και 35% που κατείχαν τα ΕΛΠΕ.
Στη συνέχεια, οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν λόγω των αντιρρήσεων της Κομισιόν στη πώληση, για λόγους ανταγωνισμού, οδήγησαν στη συμφωνία της Socar με την ιταλική Snam. Η συμφωνία προέβλεπε την απόκτηση από τους Ιταλούς ποσοστού τουλάχιστον 16% (από το 66% που θα έπαιρναν οι Αζέροι), προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της Κομισιόν.
Με τις διαβουλεύσεις σχετικά με τους όρους του deal φτάσαμε στο φετινό καλοκαίρι και την περίφημη πλέον τροπολογία Σκουρλέτη, η οποία προέβλεπε μείωση της «ανακτήσιμης διαφοράς» των 829 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από προηγούμενα χρόνια. Το γεγονός αυτό μείωσε τα προσδοκώμενα έσοδα των Αζέρων, με αποτέλεσμα να αντιδράσουν και η αποκρατικοποίηση να οδηγηθεί σε οριακό σημείο.
Οι Αζέροι της SOCAR ανανέωσαν δύο φορές την διάρκεια της εγγυητικής τους επιστολής, η οποία έληγε αρχικά στις 30 Σεπτεμβρίου και στη συνέχεια στις 30 Οκτωβρίου, προκειμένου να συνεχιστούν οι επαφές με την Αθήνα οι οποίες ωστόσο δεν καρποφόρησαν.