Τα Σχέδια της ΔΕΠΑ για την Ανάπτυξη της Χρήσης LNG και οι Προτάσεις για το Τέρμιναλ της Ρεβυθούσας

  

 

 

Προτάσεις σχετικά με την ανάπτυξη του πρώτου πιλοτικού σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων μεταφοράς LNG (truck loading) στο τέρμιναλ της Ρεβυθούσας, καθώς και των υποδομών για τη διανομή υγροποιημένου φυσικού αερίου με πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους σε απομακρυσμένα από το σύστημα μεταφοράς ΦΑ σημεία και περιοχές της χώρας, κατέθεσε η ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2016-2025.
 
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον σταθμό μεταφόρτωσης βυτιοφόρων, η ΔΕΠΑ προτείνει τη δημιουργία δύο θέσεων παροχής LNG, καθώς, όπως επισημαίνει έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό για την παραλαβή ΦΑ από τη Ρεβυθούσα, ενώ ταυτόχρονα οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν δηλώσει διατεθειμένες να συμμετάσχουν στην επένδυση ώστε να επιταχυνθεί η περίοδος υλοποίησης της. 
 
Σύμφωνα με το προτεινόμενο ΔΠΑ του ΕΣΦΑ 2016-2025, προβλέπεται η δημιουργία τερματικού σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων LNG στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας για τη μεταφορά και την αεριοποίηση σε εγκαταστάσεις καταναλωτών ανά την Ελλάδα και κυρίως στα δυτικά της χώρας όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου, δεδομένου ότι το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς ΦΑ έχει αναπτυχθεί κυρίως στην ανατολική πλευρά της χώρας.
 
Για την εν λόγω δραστηριότητα έχουν εκφράσει ενδιαφέρον μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές στον ΔΕΣΦΑ και στη ΡΑΕ κατά την περίοδο της διαβούλευσης του ΕΣΦΑ 2013-2022.
 
Ο σταθμός φόρτωσης θα έχει μια θέση φόρτωσης βυτιοφόρων χωρητικότητας έως 50 m3, με παροχή φόρτωσης 100m3 /h.
 
Εκτιμάται ότι ο σταθμός θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2017, εφόσον η ανάθεση κατασκευής γίνει μέχρι το τέλος του 2016. Η τελευταία έχει ως προϋπόθεση την έγκριση του παρόντος Προγράμματος Ανάπτυξης και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών για την συγχρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
 
Το κόστος του έργου για τον εξοπλισμό της εγκατάστασης ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ.
 
Η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας
 
Σε ότι αφορά το τερματικό της Ρεβυθούσας, με την προσθήκη της τρίτης δεξαμενής, στο πλαίσιο της δεύτερης αναβάθμισης που είναι σε εξέλιξη, ο συνολικός χώρος αποθήκευσης θα αυξηθεί από τα 130.000 m3 στα 225.000 m3 και ο διατιθέμενος στους χρήστες αποθηκευτικός χώρος από 110.000 m3 σε περίπου 200.000 m3.
 
Τα έργα αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων θα οδηγήσουν στη δυνατότητα υποδοχής μεγαλύτερων πλοίων, καθώς θα καταστεί εφικτός ο ελλιμενισμός πλοίων χωρητικότητας έως και 260.000 m3 (Q-max) από 140.000 m3 που είναι σήμερα. 
 
Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση κρυογενικού εξοπλισμού ο οποίος θα αυξήσει τον ρυθμό αεριοποίησης σε κανονικές συνθήκες (Sustained Maximum Send-out Rate SMSR, δηλαδή χωρίς τη χρήση του εφεδρικού εξοπλισμού), από 1000 m3/h LNG20 σήμερα, σε 1400 m3/h LNG (δηλ. αύξηση κατά 40%).
 
Με την προτεινόμενη αναβάθμιση του σταθμού, ο ρυθμός αεριοποίησης SMSR θα αυξηθεί από τα 12,47 στα 19,15 εκατ. Νm3/day, ενώ σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (δηλ. με τη χρήση και του εφεδρικού εξοπλισμού), ο συνολικός ρυθμός αεριοποίησης θα είναι εφικτό να ανέλθει στα 22,57 εκατ. Νm3/day.
 
Σε αυτό το σημείο η ΔΕΠΑ επισημαίνει ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν στα έργα και οι αναγκαίες υποδομές για τη μεταφόρτωση πλοίων μικρού και μεσαίου μεγέθους (1.000 - 10.000 κυβικά μέτρα LNG), προκειμένου να ενισχυθεί η ανάπτυξη της διανομής του ΦΑ σε απομακρυσμένες περιοχές, αλλά και η ανάπτυξη της χρήσης του ως καυσίμου (πρόωσης) στα πλοία.
 
Σε συνδυασμό με το truck loading, εκτιμάται ότι θα καταστεί δυνατή η καλύτερη δυνατή εμπορική εκμετάλλευση της Ρεβυθούσας, ενώ τονίζεται ότι αυτό το έργο θα πρέπει να εξεταστεί ανεξάρτητα από την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας του τέρμιναλ.
 
Σύμφωνα με το ΕΣΦΑ 2016-2025, στο έργο συμπεριλαμβάνονται οι απαραίτητες μηχανολογικές τροποποιήσεις των υφιστάμενων εγκαταστάσεων εκφόρτωσης ώστε να είναι δυνατή η αντίστροφη ροή ΥΦΑ προς τον λιμενοβραχίονα και να δίδεται έτσι η δυνατότητα φόρτωσης LNG από τις δεξαμενές της Ρεβυθούσας σε μεγάλα πλοία χωρητικότητας τουλάχιστον 20.000 m3 (uploading). Η επένδυση περιλαμβάνει και αντικατάσταση αντλιών προκειμένου να αυξηθεί η δυναμικότητα της ανωτέρω μεταφόρτωσης στα 2.400 m3 LNG/ώρα.
 
Η ΔΕΠΑ επισημαίνει σε αυτό το ζήτημα ότι ο ρυθμός μεταφόρτωσης θα πρέπει να ανέρχεται σε 7.500 κυβικά μέτρα LNG/ώρα, ώστε να είναι ανταγωνιστικός ο σταθμός.
 
Διαφορετικά, με ένα ρυθμό της τάξεως των 2.400 m3 LNG/ώρα, ένα πλοίο LNG (χωρητικότητας από 75.000 ως 150.000 κυβικών μέτρων) που έρχεται στη Ρεβυθούσα, θα χρειαστεί από 30 ως 60 ώρες για να φορτωθεί, καθιστώντας εκ των πραγμάτων απαγορευτική από εμπορική σκοπιά, τη μεταφόρτωση.
 

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr