31 8 2016 | 08:22
Ο κλάδος της εμπορίας για τους δύο μεγάλους διυλιστηριακούς ομίλους εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες από τα ΕΛΠΕ και τη Motor Oil. Τόσο οι εταιρείες των ΕΛΠΕ (ΕΚΟ και BP) όσο και οι θυγατρικές της ΜΟΗ (Coral, Avin, Cyclon) εμφανίζουν βελτιωμένες επιδόσεις και μερίδια αγοράς στο retail και μάλιστα σε ένα περιβάλλον αγοράς όπου καταγράφεται υποχώρηση.
Συγκεκριμένα η εικόνα της αγοράς στο πρώτο εξάμηνο είναι ότι υπάρχει μια σχετική σταθερότητα στα καύσιμα κίνησης (υποχωρούν οι βενζίνες και αυξάνεται το diesel) ωστόσο τα συνολικά μεγέθη της αγοράς βρίσκονται σε αρνητικό πρόσημο εξαιτίας της υποχώρησης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Η εικόνα πάντως για τα καύσιμα κίνησης εμφανίζεται λίγο πιο βελτιωμένη στο τρίτο τρίμηνο, με μια αύξηση της τάξης του 2% παρότι οι βενζίνες συνεχίζουν να βρίσκονται στο μείον.
Τώρα ως προς την εικόνα των εταιρειών των διυλιστηριακών ομίλων, για τις θυγατρικές των ΕΛΠΕ: Στο retail οι δύο εταιρείες κατάφεραν να διατηρήσουν τις δυνάμεις τους αυξάνοντας οριακά τους όγκους τους από τους 367 χιλ. μετρικούς τόνους πέρυσι στους 369 φέτος στο δεύτερο τρίμηνο. Αύξηση καταγράφεται και στους συνολικούς όγκους της εμπορίας (843 χιλ. μτ από 825 χιλ. μτ, παρά την πτώση στους όγκους προς τη ΔΕΗ που επηρέασαν τις βιομηχανικές πωλήσεις). Θετική ήταν επίσης η εικόνα και στα αεροπορικά καύσιμα λόγω της αύξησης στον τουρισμό. Ο αριθμός των πρατηρίων του ομίλου των ΕΛΠΕ αυξήθηκε από 1702 σε 1725, ενώ αξιοσημείωτη αύξηση καταγράφεται στο περιθώριο EBITDA που από 2,6% ανέβηκε σε 3,1%.
Εντυπωσιακή άνοδο κατέγραψαν και τα μεγέθη των θυγατρικών της Motor Oil όπου τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων ύψους 26 εκατ. ευρώ συνιστούν αύξηση 68% σε σχέση με πέρυσι. Οι επιδόσεις των Coral, Avin & Cyclon συνδέονται με την απόφαση για δυναμικές αλλαγές στο δίκτυο των πρατηρίων, όπου έχουν απελευθερωθεί από τα σήματα του ομίλου σημεία με χαμηλές επιδόσεις και έχουν προστεθεί νέα με μεγαλύτερες προσδοκίες. Επίσης οι εταιρείες κάνουν βήματα επέκτασης στα νησιά, ιδιαίτερα η Shell που δεν είχε σημαντική παρουσία, ενώ καρπούς αποδίδουν και οι πωλήσεις εκτός των καυσίμων (συνεργασία με σούπερ μάρκετ Βασιλόπουλος).
Τα θετικά αποτελέσματα των θυγατρικών των διυλιστηριακών ομίλων και η ανοδική πορεία που καταγράφουν σε σχέση με τα μερίδια αγοράς, φαίνεται ότι αποτυπώνει μια συγκεκριμένη τάση που υπάρχει τα τελευταία χρόνια στην αγορά , η οποία θυμίζουμε τον Ιούνιο βίωσε το σοκ της χρεωκοπίας της Jetoil, μιας εταιρείας που μόλις πριν λίγα χρόνια βρισκόταν στο top -3 της αγοράς.